Alfa Spider 916 -2002 larm

Published by Stefano Strömberg on

Forum Teknik Alfa Spider 916 -2002 larm

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare

Salve,

Har efter lite pyssel lyckats få igång fjärrlåsningen, har därmed 2 frågor

1. Har bara en nyckel med fjärr, går det att beställa en extra fjärrnyckel som fungerar

2. Någon som vet hur man kan få igång larmet om man inte har den specialnyckeln som finns till det?

mvh

Stefano

Stefano:CAR 9126 : Alfa Romeo Spider 3.0 V6 24v -02

Inlägg av Stefano Strömberg på 2015-03-12 16:01

Salve,

Har efter lite pyssel lyckats få igång fjärrlåsningen, har därmed 2 frågor

1. Har bara en nyckel med fjärr, går det att beställa en extra fjärrnyckel som fungerar

2. Någon som vet hur man kan få igång larmet om man inte har den specialnyckeln som finns till det?

mvh

Stefano

1. Ja, men räkna med att den går lös på ca 1500 – 2000 kr om du ska ha den från Alfa Romeo. Köp hellre på Ebay och byt ut nyckelblad och transponder så har du en ekonomisk lösning. Eller, köp en (dvs rätt) Fiat-nyckel för en spottstyver också på Ebay, det fungerar det med, se första länken nedan.

Har du den fyrsiffriga upplåsningskoden till din nyckelmottagare så du kan koda in den nya fjärrkontrollen?

Har du den bruna masternyckeln så du kan koda in en ny nyckel i immobilizern?

Lite läsning i ämnet.

Koda in nya fjärrkontroller: http://www.alfaromeo.org/Forum/tabid/141/aft/1347/Default.aspx (läs bl a sista inlägget)

Kopiera nycklar: http://www.alfaromeo.org/Forum/tabid/141/aft/1324/Default.aspx

2. Ingen aning. Kollat på alfaowner.co.uk ? Larmet brukar, om jag läst på rätt på AlfaOwner, gilla när man kodar in en redan känd fjärrkontroll i systemet igen, vilket på något sätt skulle innebära att larmet vaknar till liv, men jag har inte testat det själv.

1: känns som en helgövning att leta fram koder, info m.m. Bruna masternyckeln finns ej

2: Jag kodade in fjärrlåsningsnyckeln med hjälp av ett gem, 5 koppar kaffe och ett nära sammanbrott, men till slut så vaknade centrallåset till liv, dock var det ingen reaktion från larmet, tror att det sitter ett lås i motorrummet där man kan slå av/på larmet och immobilizern. Och dessa nycklar är borta. Så larmet vaknade inte till av att man kodade in en sen tidigare känd fjärrnyckel 🙁 . Har snackat med en Alfa verkstad och dom skulle kolla upp om det gick att skaffa en nyckel till larm/immo alternativt nån workaround. 

Stefano:CAR 9126 : Alfa Romeo Spider 3.0 V6 24v -02

För våra GTV:er med masternyckelsystemet så är det kört, vill man skaka fram den nyckeln får man läsa ut minnet ur minneskretsen i immon, sen kör man resultatet i ett litet program som är enkelt att få tag på, sen kan man skapa en ny masternyckel plus nödstartskoden.

Hade du koden för att låsa upp centrallåsmottagaren för inprogrammering av fjärrkontroller? Grattis i sådana fall, den och masternyckeln tycks vara det absolut första som försvinner, sen sitter man där med en enda och sliten fjärrnyckel, typ.

Jag undrar hur många GTV-ägare m.fl. modeller med samma larmsystem (inkl Fiat) som skaffat eftermarknadslarm bara för att man inte vetat hur man får fram upplåsningskoden till mottagaren.

Lars Söderman
    Deltagare

Inlägg av Patrik Öhrström på 2015-03-15 10:49

För våra GTV:er med masternyckelsystemet så är det kört, vill man skaka fram den nyckeln får man läsa ut minnet ur minneskretsen i immon, sen kör man resultatet i ett litet program som är enkelt att få tag på, sen kan man skapa en ny masternyckel plus nödstartskoden.

Hade du koden för att låsa upp centrallåsmottagaren för inprogrammering av fjärrkontroller? Grattis i sådana fall, den och masternyckeln tycks vara det absolut första som försvinner, sen sitter man där med en enda och sliten fjärrnyckel, typ.

Jag undrar hur många GTV-ägare m.fl. modeller med samma larmsystem (inkl Fiat) som skaffat eftermarknadslarm bara för att man inte vetat hur man får fram upplåsningskoden till mottagaren.

“Ett litet program som är enkelt att få tag på”  Hahaha! Man får allt be mig snällt om man ska få tag på det! 

Skämt å sido. Vill du återskapa din masternyckel/nödstartkoden så kan jag hjälpa dig med det, men jag måste ha tillgång till den gula immoboxen som sitter under instrumentbrädan.

En annan lösning är ju att klona transpondern från befintlig nyckel och använda tillsammans med fjärstyrningselektronik från en Fiat-nyckel.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.