Alfa SZ 30 Zagato
Published by Henrik Lindgren on
- Detta ämne har 7 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 29 juni, 2015 kl. 10:54 av Ola Söderpalm.
-
FörfattareInlägg
-
27 juni, 2015 kl. 12:31 #16199
Tydligen i rätt skick så tangerar dom 1 miljon , men hur kan man köpa en bil och aldrig köra den? Första ägaren köpta och ställde undan och det gjorde nummer två med.
27 juni, 2015 kl. 21:46 #16200Om man läser historieböckerna så var det en boom i slutet av 80-talet då alla skulle köpa en superbil. Det blev spekulation och alla ville vara med. I den eran lanserade Alfa SZ, man hade ett föråldrat modellprogram och behövde något som lyfte varumärket. Många köpte SZ i rent spekulationssyfte och därför finns det fortfarande bilar som är i princip oanvända. Jag köpte min i vintras av den förste ägaren, en bilhandlare som köpte den ny och sedan haft den i sin bilhall. På 24 år lyckades han få ihop 600 mil:-)
Få bilar på den här sidan av en Countach är lika uppseendeväckande! Dessutom är dom väldigt kul att köra. Hård chassiesättning och väldigt direkt i känslan. Den satte ju rekord på sin tid i uppmätt sido g-kraft, med 1,4. Det fanns ingen produktionsbil i början av 90-talets som slog det. Idag har den ju ändrat sig från prestandabil till samlarbil. En familje Audi är ju lika snabb rakt fram. Det är ju designen och känslan av handbyggd prototypbil som är svårslagen.
Min är tyvärr till salu som ni kanske sett på blocket, av personliga skäl.
28 juni, 2015 kl. 00:04 #16201Jag tror man ska vara väldigt försiktig med vad man betalar för såna bilar idag, det har varit en enormt onormal uppgång av priserna på vissa bilar, en bubbla skulle jag påstå. Ett annat märke som jag är intresserad av visar en uppgång på ca 100% för vissa modeller på bara ett år. Helt onormalt och har inget att göra med tillgång och efterfrågan.
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
28 juni, 2015 kl. 02:33 #16202Den kostade 600.000 kr ny i Sverige 1990.
28 juni, 2015 kl. 10:23 #16203600 000 ny men i början av 1990-talet stod en till salu i bilhallen i Albano/Stockholm. På frågan vad den kostade var svaret: ” Du är välkommen med ett bud”. Finanskrisens tid….
28 juni, 2015 kl. 20:30 #16204Det där med vad saker är värda idag och i morgon är inte lätt.. Håller med om att det är en otrolig prisutveckling på vissa bilar. Jag är ordförande i sv Maseratiklubben så självklart håller jag koll på vad som händer med Maseratibilarna. Den uppgång som varit de senaste två åren på klassiska Maserati är svårslagen då man ser både tre och fyrdubbling av priserna. Förra veckan slogs nytt rekord för en Ghibli 4,7 på Artcurials auktion i Paris. Bilen såldes av en svensk klubbmedlem för en bra bit över 300È : På samma auktion såldes även en Khamsin för 270`E. Tyvärr sålde jag min Khamsin för mindre än två år sedan för mindre än en fjärdedel av den summan:-(
För 25 år sedan då det var en “bubbla” bestod många av köparna av investerare som lånat pengar för att placera i klassiska bilar. Den bubblan sprack. Idag är nog läget lite annorlunda. Det finns ofantligt fler rika människor i världen och då räntan är historiskt låg letar många efter alternativa ställen att placera sina pengar. Dock är detta pengar man har, inte lånat. Så tyvärr tror jag inte att det kommer bli någon rea på ovanliga klassiker inom det närmsta. Det är ju kul att de bilar man har blivit mer värda, men värre är alla de bilar man vill ha som blir ouppnåeliga. Dessutom finns det en stor marknad i arabländerna samt kina som inte tidigare fanns. Dock är ju antalet producerade klassiker konstant, därav prisrallyt. Jag hävdar därför med bestämdhet att en SZ som är tillverkad av den sägenomspunna karrosserian Zagato, i 998 ex aldrig kommer att bli billigare. Det är ju bara att titta på vad andra bilar som är gjorda av Zagato kostar.
28 juni, 2015 kl. 23:31 #16205Det som var lite udda var väl att bilen designades av Centro Stile och inte av Zagato, som däremot skruvade ihop dem?
Johnny – may the 4C be with you!
29 juni, 2015 kl. 10:54 #16206För några år sedan, då jag köpte min Zagato, fördjupade jag mig i just “designandet” av denna märkliga bil. Det finns lite olika förklaringar kring hur arbetet gick till, men troligast är följande: Fiat, som just köpt Alfa, behövde en uppseendeväckande modell, för att få fokus på Alfas varumärke. Resurserna var knappa och beslutet togs att bygga bilen på ett uppgraderat chassie från 75:an. En intern designtävling utlystes, mellan Centro Stile hos Alfa, och motsvarigheten hos Fiat. Fiats designavdelning anlitade Robert Opron (som även ritade Citroen SM) och det förslag han presenterade vann tävlingen, för att det bedömdes väcka större uppmärksamhet än Alfas eget förslag, vilket det onekligen också gjorde. Fiats designavdelning ritade alltså inte SZ:an utan en extern designer, anlitad av dem sannolikt i samarbete med Zagato. Bilen har en del typiska Zagatodetaljer, som återfanns på andra bilar de producerade vid denna tid. Till exempel återfanns de små fyrkantiga lyktorna på flera modeller, och den märkliga formen på A-stolpen fanns även på Lancia Hyena som designats av Zagato. Detta gör det troligt att de i hög grad var inblandade i designprocessen.
Sen kan man fundera över bilars värde, och det är inte alltid en garanti att en bil som aldrig använts, automatiskt får ett högre värde. Bilar mår inte bra av att stå still, de skall användas, om än måttligt när det gäller samlarbilar. Ofta betalas en intressant historik mer än få mil.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.