alfan går som skit!! HJÄLP! =(
Published by Övergivna Forumposter on
- Detta ämne har 7 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 19 februari, 2016 kl. 22:03 av
Övergivna Forumposter.
-
FörfattareInlägg
-
4 februari, 2016 kl. 15:00 #30883
Övergivna Forumposter
DeltagareHEJSAN
har köpt en alfa som verkar motarbeta mej lite, fick fel kod p0300 ignition faulres (generic)
och en på p0302 cyl ignition failures
har bytt alla stift. ingen skillnad. har köpt nya spole och ingen skillnad,har testat att byta plats på spolen i hopp om att felet flyttar med. men ingen skillnad, bilen går rätt okej när den är kall. men så blir den varmare är det som den går på typ 3. verkstan tror att det kan vara något med matning till spole. vad tror ni? någon i närheten av västmanland som kanske kan ta en kik?
bilen det gäller är en alfa 156 2.0JTS 03a.
Inte kul att komma tillbaka till alfa träsket o så går det så här. så snälla kom med ideer.
måste det vara något på tänd sidan? eller kan det vara att den får knas bensin tryck eller något? vatten i tanken. ja inte vet jag =(
4 februari, 2016 kl. 16:04 #30884Niklas Karlsson Nord
DeltagareDenna tråden kan nog vara till hjälp…
mvh
niklas
Alfa Romeo 156 GTA & Alfa Romeo 75 TS
4 februari, 2016 kl. 21:51 #30885Alberto Ferrante
DeltagareJag bytte termostat och lambda sonderna efter Kat,
Sedan dess händer ibland att efter att ha saktat ner vid en korsning eller trafikljus när jag gasar rycker/haltar motorn en kort stund lika som om det går på tre cyl. Samtidigt tänds motorlampan och börjar blinka samt börjar “bipa”. Det håller så i kanske 10-15 sekunder sedan blir allt normalt igen.
Det har hänt tre-fyra gånger under 50 mil, vissa dagar inte alls.
Jag har läst en hel del på de italienska forumen också. JTS motorn verkar ha svaga tändspole, många har fått byta dem redan efter 10000 mil.
Vissa säger att temperatursensorn kan ställa till (tänker på att i ditt fall går bilen bra när den är kall).
Även insprutning kan var en orsak lika som felkontakt någonstans, oxiderade detaljer eller dåliga kablar.
Alltså, lite vad som helst.
Jag kan knappt något om sånt men ……börja med de billigaste åtgärden, det är tipset från de flesta.
Alberto
10 februari, 2016 kl. 17:24 #30886Alberto Ferrante
DeltagareNu har jag bytt tändstift (4) och tändspole (2). Hade fel på tändning v cyl 2 och 3.
Hade även en ganska smutsig sportfilter som jag bad dem ersätta med ett nytt vanligt jag redan hade.
Bilen känns piggare, mjukare och går 100 KM/H utan att ens behöva trycka på pedalen. Har kört bara 8 mil sedan bytet så jag vill inte än säga att problemet med motorlampan är löst och att symptomen är helt borta, jag får vänta några dagar och har redan beställt två tändspolar till i fall ……….
Samma koder som dina P0300 samt P0302/3
Alberto
12 februari, 2016 kl. 18:36 #30887Alberto Ferrante
Deltagarenågon uppdatering om din bil?
Alberto
13 februari, 2016 kl. 08:25 #30888Övergivna Forumposter
Deltagareän så länge bara bytt en spole, men ingen skillnad,så har en plan att byta fler o även kollalite på spridare.=)
13 februari, 2016 kl. 21:41 #30889Alberto Ferrante
DeltagareHar du bytt tändstift? Mina hade ca 7000 mil men trots att man säger att dem skall hålla 10000 mil såg det ut som det var dags.
Går din bil dåligt bara när du trycker på pedalen från låga varv eller hela tiden då den har blivit varm?
Hur många mil har lambda sonderna? De håller sällan längre än 15000 mil, oftast mycket mindre.
Att göra LMM ren kan inte skada heller.
Alla dessa åtgärder är inte speciellt dyra varken att byta eller köpa, delarna finns att köpa på nätet mycket mycket billigare.
t ex Tändspole = 540 kr Bosch original på Mister-Auto (bildemontering vill ha 850 kr för en begagnad med 16000 på nacken
, inte ens de vill tjäna en slant men väljer att “skrota”)
Platina NGK ca 500 kr alla fyra.
Lambda har jag köpt för ca 700-750 kr st på ebay eller bildelaronline24.se
Alberto
19 februari, 2016 kl. 22:03 #30890Övergivna Forumposter
Deltagarehej. stiften har jag bytt. göra rent lmm?
fick tag på nya NGK spole till en cylle. och ska nog köpa så alla blir nya. dom hade bytt två för cirka 2000mil sedan, så det kan väl vara den sista som knasar. jag vet inte riktigt. men som jag sa när jag köpte denna bil så är det någon slags hat/kärlek. ger inte upp =)
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.