Hej!
Ny på forumet. Fördelen med att stöta på patrull är att man hittar sådana här ställen! Mitt bryderi gäller en Sud Sprint 1978 med 1286cc, vars motor nu gås igenom. Men hur skall man veta vilken storlek på ram-och vevlager som erfordras? Jag trodde i min enfald att märkningen på dem var lite mer informativ. Ibland är de märkta med lite färg i änden, men någon sådan står inte att finna. Vevaxeln är garanterat aldrig nersvarvad, bilen har bara rullat 7000 mil. Då tänker jag att alla lager borde vara storlek STD, men vevlagren är märkta “Fm -20”. Betyder det att de faktiskt är 020 undersize? Är isåfall undersize standard på dessa motorer? Däremot är inte ramlagren märkta så. Den fullständiga märkningen på lagren är följande:
Vevlager: “107103” (tillverknings/komponentnr)? “10-77” (tillverkningsdatum)? och “Fm -20”
Ramlager: “101037”, “G” (inom en fyrkant) “JB” och “D” (inom en fyrkant)
Jag antar att man kan gå den långa vägen och handla hem alla storlekar som finns, prova sig fram och mäta spelet.Men det blir onödigt dyrt och om vevaxeln nu är standard och inga tappar är slitna så skall det väl inte kunna bli fel om man får hem rätt lager direkt, d v s exakt likadana som sitter där nu.?
Mvh Charles