Alfasverige i chock efter grovt fel i kb…!

Published by Crister Borg on

Forum Allmänt Alfasverige i chock efter grovt fel i kb…!

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #20500
    Crister Borg
    Deltagare

    Ha – där fick jag er allt…! Men bilden i nedre hörnet på sidan 35 är ingen 155 v6 ti… Det är en 155 GTA, en jäkla skillnad! GTAn togs fram 1992 för att krossa tyskarna i DTM. Den bilen är relativt lik 155 q4a med tvärställd, turbomatad radfyra och fyrhjulsdrift hämtat från Lancia Delta Integrale. Drivningen är, precis som i gatbilen q4a, fördelad något mer bak än fram till skillnad mot Deltan som driver mer fram. 155 q4 togs bara fram för att kunna bygga en värre tävlingsbil och standardbilen tillverkades i ca 2500 ex mellan 1992-1997. Karossen på GTAn är en ”svullnare” form av widebodyn och motorn är trimmad till 395 hk med 2,7 bars turbotryck vid 6000 varv. En del roliga saker fanns på standardbilens tillvalslista för att kunna användas i tävlingarna som ställbara stötdämpare och vattenbesprutad intercooler. Bilen debuterade på Nürburgring i september 1992 och satte tider som var väl jämförbara med ledarna Mercedes. Allt var bara ett test, egentligen, för inför säsongen 1993 kom Alfa 155 v6 ti med längsmonterad  icketurbo v6 och en ”skinny” kaross med vanliga skärmbreddare, som ni ser på mittuppslaget sid 34-35…!

    elCrillo Kalmar

    #20501

    Har för mig att GTA eller en GTA-liknande historia gick i BTCC ungefär samtidigt som TI gick i DTM.

    #20502
    Crister Borg
    Deltagare

    Nix. Eller ja, liknande. Men i BTCC var det mer standardbilar utan turbo och 4 wd. Där debuterade 155an 1994 och karossen var till en början en ”skinny”, smal utan skärmbreddare då. Alfa släppte en specialmodel, 155 Silverstone, mest för att homologera aerodynamik. Silverstone hade en bakvinge från Alfa 33 och en påse förhöjningar till den i skuffen…

    elCrillo Kalmar

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.