Alfetta gt 24v

Published by Simon Svensson on

Forum Projekt Alfetta gt 24v

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #49386
    Simon Svensson
    Deltagare

      Har en ambition att använda original motorstyrning vid en 24v konvertering “166 3.0” i alfetta gt 76. någon som gjort detta tidigare? Mvh Simon

      Simon.S

      #49387

      Man får väl inte länka till andra forum, men om du söker på “Niczii” och “GT” så hittar du nog ett och annat.

      #49388
      Simon Svensson
      Deltagare

        Tack för tipset Kim

        Vill gärna köra original system men kanske bara en källa till strul.
        Vill försöka köra original system men kanske bara en källa till strul, nöjd med gången i både 156 o 166.
        Vill försöka köra med original system men det kanske bara är en källa till strul.
        Vill försöka köra original system men kanske bara en källa till strul, nöjd med gången från 156 o 166

        Simon.S

        #49389
        Simon Svensson
        Deltagare

          Varför svara en gång när man kan svara fyra gånger

          Simon.S

          #49390
          Roger Forsberg
          Deltagare

            Inlägg av Kim Pantzar på 2017-10-29 11:23

            Man får väl inte länka till andra forum, men om du söker på “Niczii” och “GT” så hittar du nog ett och annat.

            Varför skulle man inte få länka till andra forum?

            GTV 916 3.0 24V -97

            #49391
            Thomas Sjölin
            Deltagare

              Inlägg av Roger Forsberg på 2017-10-30 18:59

              Inlägg av Kim Pantzar på 2017-10-29 11:23

              Man får väl inte länka till andra forum, men om du söker på “Niczii” och “GT” så hittar du nog ett och annat.

              Varför skulle man inte få länka till andra forum?

              En del andra forum har benhårda regler mot sånt. Har aldrig uppfattat någon sådan regel här dock.

              #49392
              Per Eldh
              Deltagare

                Kul med en till, jag planerar att köra helt original Motronic 164 -93 i min 75a (utom möjligen en Squadratuning chip).

                Har svårt att tro att ett standalone system utvecklat med en bråkdel av budgeten skulle vara bättre. Skulle den ens kunna hantera knacksensorerna t.ex? Sen blir det ju en stor extra utgift dessutom.

                En nobrainer i min bok.

                #49393

                ”Niczii” på Alfapowerforumet använde inte original Motronic styrsystem från Bosch i sin GTV 24v. 

                Faktum är att jag inte läst någon byggtråd där Motronichärvan behållits från 166 till äldre bilar men det ska väl gå? Det är ett jäkligt fint styrsystem med bra anpassningsförmåga och trimvänlighet så visa gärna vägen för andra med ditt bygge! ?

                Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

                #49394
                Simon Svensson
                Deltagare

                  Det är sånt här man vill höra, de omöjliga är bara lite svårare. kanske blir en 76:a med code spärr och hela kitet, ett antal mekaniska detaljer finns ju på listan innan den ska gå att prata med

                  Simon.S

                  #49395
                  Gustav Holmdahl
                  Deltagare

                    Vi kör med modifierad original ECU i vår långlopps-BMW just pga kostnad och effektivitet. Till BMW finns det många som hjälper till att chipa bort startspärr, hastighetssignal, lambdor mm som underlättar en hel del när man bygger in i äldre bil.

                    Osäker på vad Alfa 166 har för måsten på ingångar till ECU. Risken är att det ska in ABS-signal mm pga antispinn och annat. Sitter det i extern box kanske det är enklare.

                    Har du möjlighet och hittar någon som kan chipa boxen så hade jag rekommenderat Motronic-boxen. Den är bra. Ett standalonesprut är dyrt och tar tid att mappa, om det ska bli lika bra som Motronicen. I vissa fall kan dock ett standalone underlätta, om inte originalboxen är lätt anpassningsbar tex.

                    Giulia 20 Super

                    #49396
                    Simon Svensson
                    Deltagare

                      Ja det finns en del att utreda, var det lider får man liera sig med pålästa vänner. Kabelhärvar är en aningens komplex till 166, den är överallt  har komplett härva och boxar från en 156 2.5 som verkar mera raka spåret, om man nu kan säga så på en slingrande konvertering. 

                      Simon.S

                      #49397

                      En 156 2.5 ECU klarar av en 166 3.0motor utan större bekymmer om det är en enklare elhärva att rensa för dig. Även utan ommappning klarar 156ans ECU den större motorn men du tappar några hästar. 

                      Chris155 på alfaownerforumet har bytt till 166 3.0 i en 156 2.5 med en del beskrivning om ämnet om det är något intressant. 

                      Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

                      #49398
                      Gustav Holmdahl
                      Deltagare

                        Alfa 166 har väl ESP och det har inte 156. Det kan vara så att detta har kablar till och från ECU, så därför kan nog 166 kabelpiskan vara snäppet mer omfattande än till en 156.

                        156 V6 boxen klarar som sagt av 166 motorn. Har själv provkört en sådan i en Alfa 156 

                        Giulia 20 Super

                        #49399
                        Simon Svensson
                        Deltagare

                          Saknar dragning från tändningslås obd och spärrbox från 156:an. Inväntar en liten cd för att se hur mycket som saknas så 166:an kommer inte försvinna innan detta är klartkom en  gtv6 kardan från danmark i veckan” Tack Peder”

                          Simon.S

                          #49400
                          Tobias Sundqvist
                          Deltagare

                            Detta är en intressant tråd. 

                            Är själv mycket sugen på att ställa nordmotorn på hyllan och lyfta i en 24v sexa i min gtv. 

                            Tror det kan bli riktigt kul i en sån liten bil som en alfetta gt/gtv. 

                            Vad är det för skillnad på gtv6 och gtv4 kardan? 

                            Alfetta Gtv -77 | 33 P4 -91 | 33 SW -89 | 75TS -89

                          Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.