Alfetta GT tipo 106,10 1975

Published by jens mörch on

Forum Allmänt Alfetta GT tipo 106,10 1975

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21737
    jens mörch
    Deltagare

    Hej – är intresserad av Alfetta GT 1975 med 1,8l motorn. Ingen erfarenhet av den modellen.Vad är det att tänka på, motor, chassi, osv? Tacksam för svar.

     

     

    #21738

    underbar bil. Alla mekanik är lättillgänglig om nåt pajar. Dom rostar och kan vara dyra att laga när det är ruttet på fel ställen. Inredning kan nog oxå vara lite besvärligt. Är den karossrenoverad så kolla upp att det är bra gjort. Min första alfa var en underbart vacker gtv-81. Den var nylackerad och fin. Sen dess köper jag aldrig en bil som är  nylackerad. Det kan lura de bästa ögon…renoveringen var tafflig och bilen var rostig från början.

    Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj

    #21739
    jens mörch
    Deltagare

    Ok – rost. Få ta med en magnet och ficklampa mao. 

     

    #21740

    Underbara bilar där all mekanik är reparerbar och med massor av reservdelar tillgängliga. 

    Plåten är det viktiga – kolla bakom hjulhus, rutramar, trösklar, rutramar, skarven mellan framskärm och inuti motorrum, rutramar, bakluckan samt takslutet ovanför bakluckan, skarven mellan bakskärm/bakstam. 

    Allt finns till de bilarna och de kostar inte en förmögenhet. Räkna dock med charmant osmidig växling och troligtvis skorrande synkroniseringsringar i växellådan. Det hör till liksom. Det är väl därför varvräknaren är rätt framför näsan – där den bör synas för att  lära sig dubbeltrampa koppling och varvtalsmatcha. 

    Och en väghållning som är alldeles… alldeles underbar.

    '06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

    #21741
    Claes Anstérus
    Deltagare

    Jag är stolt ägare till just en sådan, Alfetta 1,8 GT -75

    En helt fantastiskt rolig bil, speciellt med lite styvare krängningshämmare, suverän väghållning.
    Men som nämnts av tidigare inlägg, rostbenägen, min renoverades i mitten av 80-talet men inte så grundligt så vissa lagningar kommer att behöva göras om.
    Vissa delat till inredningen kan vara svåra att få tag i, innersidan av dörrarna är någon plastgjutning som bara förkom på några årsmodeller, mina är kass och jag söker över hela internet efter nya men hittar inga. Även lyktglasen bak är lite speciella, de ska ha en kromad kant som försvann, efter något år. Mina blinkersglas är vita och det vara bara tillåtet i Sverige till -75, (tror jag det var), de kan också vara svåra att få tag i.

    Men som sagt en jätte trevlig och rolig bil som det inte finns så många kvar av.

    Med vänlig hälsning
    Claes Ansterus

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.