Alfetta GTV -81 Problem…

Published by Adam Andersson on

Forum Allmänt Alfetta GTV -81 Problem…

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18760
    Adam Andersson
    Deltagare

    Tjena! Precis nyregistrerad här och behöver lite hjälp. Var ute och körde med min nybesiktigade Alfetta GTV i förmiddags, och efter ca en halvtimmes körande började det låta ett typiskt ”växellådeljud” (som när man växlar utan att frikoppla ungefär) när varje växel lades i vid acceleration, trots att kopplingspedalen var i botten. Körde hem bilen så snabbt som möjligt och lät den stå ett tag. Senare skulle jag testa igen, och fungerade då problemfritt att backa ut från garageuppfarten. När jag sedan la i ettan lät det däremot som att hela bilen skulle rasa samman, massa klonk och rassel från någon typ av mekanik mellan motor och växellåda även när växeln var i friläge och kopplingen var i botten.  Stannade då bilen direkt och puttade tillbaka den. Någon som har någon idé om vad det kan vara som har hänt? Värt att tillägga att bilen senast var besiktigad 2004 och körd ca 200 mil sedan dess… 

     

    #18761
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    Du har givetvis kollat kardanaxelgummina innan du frågade här ? Annars skulle jag nog börja min felsökning där.

    Snygg bil förresten ! 

    #18762

    Snygg bil du skaffat.  Och kul att se den igen.
    Jag köpte den 1984 hos Nilssons i Örebro och bytte in den 1986 till Kronegårds motor sthlm. Köpte en GTV 2.0 -84
    Den gick bra under åren jag ägde den, enda problemet var att backen kunde hoppa ur. Upptäckte det när jag kom hem med bilen. Åtgärdades aldrig.
    Den hellackerades 1985 pga att någon roade sig med att sladda runt på en grusparkering. Fick stenskott baktill. Gick på trafikförsäkringsföreningen så då passade jag på att lacka hela bilen. Jag bytte även ut lamporna framtill. Plockade bort de fula strålkastartorkarna. 
    Lycka till med bilen och gärna fler bilder…

    Jag vågar inte riktigt uttala mig om ditt problem, men låter som ett stödlager eller nån lagring till kopplingen. Sitter felet inuti lådan borde det tystna när du håller in kopplingen.
    Bild på när jag ägde den:

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #18763

    Som Kenneth redan skrivit så skulle jag kolla Hardyskivorna, har den stått så länge är nog gummi väldigt torrt vilket kan ha gjort att de sprack när du kört en stund… Sitter 3st skivor. Sitter även stödlager där vilket också kan va problemet. Niklas

    Alfa Romeo 156 GTA & Alfa Romeo 75 TS

    #18764
    Adam Andersson
    Deltagare

    Inlägg av Kenneth Larsson på 2016-06-10 19:00

    Du har givetvis kollat kardanaxelgummina innan du frågade här ? Annars skulle jag nog börja min felsökning där.

    Snygg bil förresten ! 

    Anade att det kunde ha något med kardanen att göra, men har inte kollat…

    Tack! 

    #18765
    Adam Andersson
    Deltagare

    Inlägg av Christer Andersson på 2016-06-10 19:03

    Snygg bil du skaffat.  Och kul att se den igen.
    Jag köpte den 1984 hos Nilssons i Örebro och bytte in den 1986 till Kronegårds motor sthlm. Köpte en GTV 2.0 -84
    Den gick bra under åren jag ägde den, enda problemet var att backen kunde hoppa ur. Upptäckte det när jag kom hem med bilen. Åtgärdades aldrig.
    Den hellackerades 1985 pga att någon roade sig med att sladda runt på en grusparkering. Fick stenskott baktill. Gick på trafikförsäkringsföreningen så då passade jag på att lacka hela bilen. Jag bytte även ut lamporna framtill. Plockade bort de fula strålkastartorkarna. 
    Lycka till med bilen och gärna fler bilder…

    Jag vågar inte riktigt uttala mig om ditt problem, men låter som ett stödlager eller nån lagring till kopplingen. Sitter felet inuti lådan borde det tystna när du håller in kopplingen.
    Bild på när jag ägde den:

    Grymt kul att se de där bilderna!! Jo bilen var ganska nergången när jag köpte den, fanns mycket att göra på den… Gummigrejerma på kofångarna var så dåliga att de fick plockas bort, fast jag gillar egentligen utseendet mer utan dem. Riktigt kul att få lite historia om bilen också!  Ska se om jag har lite fler bilder  

    #18766
    Adam Andersson
    Deltagare

    Inlägg av Niklas Karlsson Nord på 2016-06-10 19:20

    Som Kenneth redan skrivit så skulle jag kolla Hardyskivorna, har den stått så länge är nog gummi väldigt torrt vilket kan ha gjort att de sprack när du kört en stund… Sitter 3st skivor. Sitter även stödlager där vilket också kan va problemet. Niklas

    Tack för tipsen! Ska kolla det 

    #18767

    Även om pärlan ser hysteriskt fin ut så har den ju ett par år på nacken så lyft upp den och som nämnts plocka ner kardan och byt dess gummi och kanske stödlagerhållaren. Passa då på att lossa främre växellådsbalk och byta de två främre växellådsfästena för om annat gått sönder kommer dessa braka så fort du börjar köra med bilen igen. 

     

    Fråga hur jag vet, jag som snålade och bara bytte det sämsta kardangummit första gången,  sedan det ”nya” sämsta sommaren därpå, och det sista sämsta året efter det och stödlagerhållaren vintern efter det och haft ner kardanen lika många gånger för bara de projekten. Fixa allt samtidigt, det är inte svårmekat, bara lite bökigt och värt det i slutändan. 

    För övrigt kul att se en kromGTV till som rullar runt på original magnesiumfälgar!   

    '06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

    #18768
    Adam Andersson
    Deltagare

    Inlägg av Fredrik Assarsson på 2016-06-10 23:43

    Även om pärlan ser hysteriskt fin ut så har den ju ett par år på nacken så lyft upp den och som nämnts plocka ner kardan och byt dess gummi och kanske stödlagerhållaren. Passa då på att lossa främre växellådsbalk och byta de två främre växellådsfästena för om annat gått sönder kommer dessa braka så fort du börjar köra med bilen igen. 

     

    Fråga hur jag vet, jag som snålade och bara bytte det sämsta kardangummit första gången,  sedan det ”nya” sämsta sommaren därpå, och det sista sämsta året efter det och stödlagerhållaren vintern efter det och haft ner kardanen lika många gånger för bara de projekten. Fixa allt samtidigt, det är inte svårmekat, bara lite bökigt och värt det i slutändan. 

    För övrigt kul att se en kromGTV till som rullar runt på original magnesiumfälgar!   

    Tack för tipsen, är nog klart värt att byta ut så mycket det går på samma gång då. Snygg bil!

    #18769
    Adam Andersson
    Deltagare

    Inlägg av Fredrik Assarsson på 2016-06-10 23:43

    Även om pärlan ser hysteriskt fin ut så har den ju ett par år på nacken så lyft upp den och som nämnts plocka ner kardan och byt dess gummi och kanske stödlagerhållaren. Passa då på att lossa främre växellådsbalk och byta de två främre växellådsfästena för om annat gått sönder kommer dessa braka så fort du börjar köra med bilen igen. 

     

    Fråga hur jag vet, jag som snålade och bara bytte det sämsta kardangummit första gången,  sedan det ”nya” sämsta sommaren därpå, och det sista sämsta året efter det och stödlagerhållaren vintern efter det och haft ner kardanen lika många gånger för bara de projekten. Fixa allt samtidigt, det är inte svårmekat, bara lite bökigt och värt det i slutändan. 

    För övrigt kul att se en kromGTV till som rullar runt på original magnesiumfälgar!   

    Förresten, var får man tag på dessa delar? För då är det väl kardangummin, stödlagerhållare och främre växellådehållare? 

    #18770
    Adam Andersson
    Deltagare

    Här är lite bilder som utlovat. Har bl.a. bytt ut hela inredningen då den gamla var i väldigt dåligt skick!

    #18771

    Jag har min transaxel nere nu, jag byter Hardyskivorna, stödlager samt stödlagerhållare på samma gång. Var bara främre som var helt sprucket men ville inte råka ut för det Fredik gjort. 

    Jag beställde alla delar från alfistiracing.com 

    Jag lossade aldrig växellådsfästet utan tog ner avgassystemet, mittersta balken samt plåten där. Sen lossade jag växellänkaget och stödlager. Lossade även sprängkåpans bakersta fäste, sen var det bara att trassla ut axeln. Vet inte hur noga det är, men jag märkte alla bult med färg så de hamnar på samma ställe… Tror egentligen inte det spelar någon roll men somliga säger de ska vara olika vikt på dem…

    Alfa Romeo 156 GTA & Alfa Romeo 75 TS

    #18772

    Vet du om den är omlackerad nyligen, eller har den ”min lackering” fortfarande? Ser ju kanonfin ut.
    När jag ägde den beställde jag en måttsydd, rätt dyr överdragsklädsel till fram & baksäte. Gick i rött… Den åkte nog med då bilen såldes.

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #18773
    Adam Andersson
    Deltagare

    Inlägg av Niklas Karlsson Nord på 2016-06-11 15:42

    Jag har min transaxel nere nu, jag byter Hardyskivorna, stödlager samt stödlagerhållare på samma gång. Var bara främre som var helt sprucket men ville inte råka ut för det Fredik gjort. 

    Jag beställde alla delar från alfistiracing.com 

    Jag lossade aldrig växellådsfästet utan tog ner avgassystemet, mittersta balken samt plåten där. Sen lossade jag växellänkaget och stödlager. Lossade även sprängkåpans bakersta fäste, sen var det bara att trassla ut axeln. Vet inte hur noga det är, men jag märkte alla bult med färg så de hamnar på samma ställe… Tror egentligen inte det spelar någon roll men somliga säger de ska vara olika vikt på dem…

    Tack så hemskt mycket för tipsen!  Känns ändå skönt att detta verkar vara ett hyfsat vanligt problem med tanke på hur det lät om bilen… 

    #18774
    Adam Andersson
    Deltagare

    Inlägg av Christer Andersson på 2016-06-11 16:49

    Vet du om den är omlackerad nyligen, eller har den ”min lackering” fortfarande? Ser ju kanonfin ut.
    När jag ägde den beställde jag en måttsydd, rätt dyr överdragsklädsel till fram & baksäte. Gick i rött… Den åkte nog med då bilen såldes.

    Tror inte den är omlackerad nyligen, den har lite skavanker här och där även om den ser bra ut på håll! Den är dock nyvaxad på bilderna.  Den där överdragsklädseln var inte med när jag köpte bilen, så måste nog ha åkt av tidigare!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.