Alfetta-koll sökes!

Published by Gabriel Eriksson on

Forum Allmänt Alfetta-koll sökes!

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Gabriel Eriksson
    Deltagare

Jag skulle vilja bli lite mer påläst när det gäller Alfetta, vad som skiljer dom olika serierna åt, vilka årsmodeller som gäller osv. Verkar råda en viss förvirring när man kollar på nätet. En del tycker att serie 1 är upp till 1975 och serie 2 är 1975B-1977 (vilket jag fått för mig med) medans andra sidor antyder att serie 2 är den ändringen som kom till 1978. Finns det nåt som kallas serie 3? Min bil är en 1975 med den breda grillen så jag antar att det räknas som serie 2?

Granskar man bilder verkar det vara ytterst små skillnader mellan 1975A och 1975B.

Men den som har koll får gärna reda ut detta, tips på böcker och internetlänkar tas också emot tacksamt. 

Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

Björn Hedberg
      Deltagare

inte vad du frågar efter men det finns en alfetta tillsalu på blocket nu.(billig)

Gabriel Eriksson
        Deltagare

Jo den såg jag, men jag har redan en Alfetta, den får räcka så länge. 

Björn Nilsson
          Deltagare

Skillnader är som följer 1973 -1975 svarta mätartavlor smal grill lite fyrkantigare nackstöd

Oftast weberförgasare, ingen tomgångsmagnet mellan förgasarna äkta trä i panelerna i armstöden på 

dörrarna, 1975b eller 1976 och 1977 i Sverige  blå mätartavlor 

Toomgångsnmagnet, dellortoförgasare plast i armstöden 

För svenska vidkommanden blev årsmodell1978 en alfetta 2,0 med mycket nytt men det tillverkades en 1,8 på gamla rester som omtal

s som en 1978. Är det förresten fler än jag som inte fattar hur hemsidan skall funka med en läsplatta ?

Designen i detta svar påminner om svaren från Trafikverket. 

Skit samma alfettan är en trevlig bil om än med lite tveksam kvalitet här och där men den är ju 40 år gammal nu.

Björn Nilsson. 5 alfetta 1,8 & 1 2,0 genom åren

Björn Nilsson

Och sedan var det ju detta med strålkastarna… någon som kan får fylla i rätt årtal.

Den hade ju “dubbla runda” från början till 79?? Fick sedan rektangulära för att återgå till dubbla igen mot slutet. Monotronicalfettan??

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Ari Harjunpää
            Deltagare

Att kalla modell 1975b för serie 2 är ju lite överdrivet eftersom det inte var några större skillnader.

Det är ju den bredare grillen som är den synliga förändringen från 1975b.

Serie 1 1973-1977 Det fanns även några 1978:or i Sverige av serie 1.

Serie 2 1978-1983

Serie 3 1984

Sen var det ju väldigt många som bytte ut grillarna på sina Alfettor. Många ville gärna ha den bredare grillen som såg lite “fetare” ut, så om bilen har en smal eller bred mittgrill kan ju bero på detta. Frontplåten var densamma, dvs att den är pressad efter den smala grillen även om det sitter en bredare grill på den.

Ari Harjunpää

Björn Ek
              Deltagare

Gör man fel så blir det fel? 

Skillnader är som följer:

1973 -1975

• svarta mätartavlor 
                • Smal grill 
                • Lite fyrkantigare nackstöd
                • Oftast weberförgasare, 
                • Ingen tomgångsmagnet mellan förgasarna 
                • Äkta trä i panelerna i armstöden på dörrarna 

1975b eller 1976 och 1977 i Sverige  

• Blå mätartavlor 
                • Toomgångsnmagnet 
                • Dellortoförgasare 
                • Plast i armstöden 

För svenska vidkommanden blev årsmodell1978 en alfetta 2,0 med mycket nytt men det tillverkades en 1,8 på gamla rester som omtalas som en 1978. Är det förresten fler än jag som inte fattar hur hemsidan skall funka med en läsplatta ?

Designen i detta svar påminner om svaren från Trafikverket. Skit samma Alfettan är en trevlig bil om än med lite tveksam kvalitet här och där men den är ju 40 år gammal nu.

Björn Nilsson. 5 alfetta 1,8 & 1 2,0 genom åren

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Snyggt när man kan kan fixa layouten på inläggen.

Ingen som kan fylla på/kan lite detaljer om de sista årgångarna av Alfettan? Jag ägde en -80 för många år sedan men -75:an jag hade tidigare var mycket snyggare. Både utvändigt och inredningsmässigt.

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Gabriel Eriksson
                Deltagare

Kul att det kommer några svar, man kanske blir lite klokare iallafall. 

Det verkar lite som att Alfetta har blivit nån mellanmodell som inte har lockat nåt större intresse. Åtminstone inte än så länge, men det kanske kommer. 

Björn Ek
                  Deltagare

Förlåt en bajspost till. 

När man skriver på webben eller öht texter som ska läsas på skärm så ligger ansvaret för att bestämma textradernas längd på läsaren. Mao om man tycker att en textrad man ska läsa är för bred gör man fönstret man läser i smalare så anpassar sig texten.

Problemet uppstår när man använder datorn som en skrivmaskin och själv trycker retur efter varje rad. Det som händer då är att du skapar ett nytt stycke. Texteditorn på alfaromeo.org är inställd på att skapa rätt ordentligt med luft mellan styckena för att det ser trevligt ut. Det gör att det kan se lite knasigt ut om man kör den gamla skrivmaskinsmetoden.

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Björn Ek
                    Deltagare

Inlägg av Gabriel Eriksson på 2014-06-09 22:38

Det verkar lite som att Alfetta har blivit nån mellanmodell som inte har lockat nåt större intresse. Åtminstone inte än så länge, men det kanske kommer. 

Nja, jag skulle inte säga det, vi har en rätt stor samling Alfetta-tokar här på sidan och de flesta av oss tenderar dessutom att bli rätt hardcore på just Alfetta Sedan. Sen går det lite i vågor, ibland kan det vara lögn i helvete att hitta en Alfetta att köpa och sen ett halvår senare ligger det ute fyra samtidigt… märkligt…

Gabriel Eriksson
                      Deltagare

Ja det kanske är så, tycker inte det har skrivits så värst mycket om Alfetta, men visst en och annan tråd har man ju läst genom åren.  Seriöst fina bilar är ju iallafall riktigt ovanligt och lär väl så förbli. Reservdelstillgången verkar ju också lite begränsad jämfört med t.ex delar till “Bertone”. Där finns ju precis allt att köpa nytt i en helt annan omfattning, bara att öppna plånboken liksom. 

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.