Aluminium förgasarfäste och packning insugsrör Bertone

Published by Johan Jovannelli on

Forum Teknik Aluminium förgasarfäste och packning insugsrör Bertone

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Johan Jovannelli
    Deltagare

Bilen i fråga, GT1600 junior 1975

Då jag är totalt novis på att skruva under huven så jag har en del frågor då jag håller på att montera förgasarfästen i aluminium som följde med bilen. Jag kan bara skratta åt alla misstag jag begått hittills och försöka rätta till. Fråga nummer ett, 

När jag äntligen fått väck insugsröret (?) och lyckats läcka ut både bensin och kylarvatten tog jag väck den gamla packningen fann jag något blått klet typ silicon är det nödvändigt för att montera tillbaka packningen sen? 

Hur bör jag rengöra innan jag sätter packningen?

Ska insugsröret dras med momentnyckel?

Åt vilket håll ska gummiringen på aluminiumfäst sitta förgasare eller insug. 

om jag får ihop allt igen antar jag att jag måste lufta kylaren.

kan jag ta bort staget till förgasaren och är det isf bara att släppa på skruven som går genom motorfästet? 

På sidan av motorn sitter kylplattan som har ett rör till luftburken då luftburken är borttagen i förmån till trattar ska jag bara vinkla fram röret eller dra det någon annanstans? 

Något annat jag bör göra när allt är ute?

Säkert dumma frågor, men men

Med vänlig hälsning, Johan

Johan Jovannelli
    Deltagare

Om du kör med trattar kan du ta bort röret du prstar om. 

Efter att ha tagit bort insuget på toppen och läckt ut kylarvatten behöver du efter allt är monterat fylla på med glykol och lufta systemet ja. Jag brukar vid sådana tillfällen passa på att tömma all kylarvätska och fylla på med nytt. (Det ska ju eg. bytas med jämna mellanrum). Släng i glykol för aluminiummotorer. Lufta gör du genom att först fylla med glykol och köra utan locket på expansionskärlet till kylaren, med kupévärme satt på full värme. Starta bil och låt gå till termostaten öppnar vid ca90 gr. Ta sedan och skruva åt locket på expansionskärlet och öppna sedan muftningsskruven på termostaten så att lite luft kan pysa ut där. (Öppna bara skruven lite i taget, den ska inte ut helt). Passa på att massera kylarslangarna med händerna så att ev. luft trycks ut.

Angående packningen. Min höll tätt med ny packning, inget packningssilikon och kontaktytan på både topp och insug rengjort med ett rakblad. 

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Torque wrench settings Haynes manual:

intake manifold nuts: 22Nm

carburettor flange nuts: 20Nm. 

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Johan Jovannelli
    Deltagare

Tackar! Det känns inte lika hopplöst längre, nu ska jag bara jaga rätt på en Packning. 

Edit: staget till förgasaren står det att man kan ta bort på Classicalfa (It is not necessary to use a carburettor support arm with these mounts. If you wish to do so it may be necessary to enlarge the hole in the engine mount as there is not anything like the same movement available to fit the arm to the carbs) och åå alfaholics står det “They use premium quality rubber ‘O’ rings to form a perfect seal between the mount and the carburettor.” Vilket jag tolkar som att o ringen ska vara mot förgasaren och papperspackning mot insug.

vilken funktion har egentligen kylplattan?

Har passat på att köpa nytt expansionkärl likt originalet då det sitter ett från (gissningsvis) Volvo monterat idag.

Sune Karlsson
    Deltagare

Inlägg av Johan Jovannelli på 2016-04-06 23:57

vilken funktion har egentligen kylplattan?

Funktionen är tvärtom! Värma insugsluften på vintern. Man ställer om mellan sommar och vinter med ett reglage på filterburken.

Går det så går det...

Johan Jovannelli
    Deltagare

Jaha, där ser man! Bilen kommer stå i varmgarage på vintern så det spelar ju ingen roll, tack för info

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.