Ändring av mätarställning på moderna bilar

Published by Lars Söderman on

Forum Teknik Ändring av mätarställning på moderna bilar

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Lars Söderman
    Deltagare

Tänkte bara visa lite hur pass enkelt det är att ändra mätarställningen på en modern bil. Med modern menar jag då en bil som har en elektronisk kilometerräknare och inte en gammal hederlig mekanisk. Poängen med det här inlägget är inte att hjälpa den som vill försöka fuska med mätarställningen, utan att ge kunskap till de som köper en begagnad bil och förståelsen för varför det är viktigt att så gott man kan kontrollera att mätarställningen är riktig.

Mätarställningen i en elektronisk hastighetsmätare lagras i något minne i mätaren. Det kan vara en separat minneskrets eller ett minne som är inbyggt i mätarens mikroprocessor. Genom att koppla in sig i på mätarens elektronik kan man ofta läsa ut innehållet i minnet, ändra det och skriva tillbaka det. Det är vanligt att det behövs någon slags algoritm för att omvandla innehållet i minnet till km och vice versa, men världen är full av skumma typer, så det finns en uppsjö av olika datorprogram som hjälper till med den saken.

Är man lite driftig på Internet så hittar man all info om hur man går till väga och vilken utrustning man behöver. För att lära mig mer köpte jag prylar för ca 400kr på Ebay, och en begagnad hastighetsmätare från en Alfa 156 för 200kr, även den på Ebay. Det tar alltid lite extra tid att leta fram information och ställa i ordning kablar mm. första gången, men om man får hastighetsmätaren lös i handen, vet vad man ska göra och har ett vettigt kablage så bedömer jag att det tar mindre än 30 minuter att ändra mätarställningen.  Av förklarliga själ kommer jag inte att gå in i detalj på hur man går till väga men några bilder kan ni se nedan. Jag kommer heller inte att hjälpa någon att backa mätare. Om det är någon vars hastighetsmätare gått sönder och vill ha hjälp med att ersätta den med en begagnad med korrekt mätarställning så kan jag hjälpa till, men kommer då att kräva kopia på senaste besiktningsprotokoll.

Bilprovningen har för övrigt infört nya regler angående mätarställning. Tyvärr verkar det inte gälla äldre bilar:
    En annan nyhet är att man på bilar av årsmodell 2012 eller senare, kommer att underkänna manipulerad mätarställning. Man kommer helt enkelt att jämföra mätarställningen med förra årets. Har bilen färre mil på mätaren än vid förra besiktningstillfället måste man kunna styrka att det är på grund av en reparation eller åtgärd där mätarställningen påverkats. Detta är ett led i att skydda bilägare mot lurendrejare som “skruvar” mätare och höjer begagnade bilars, och husbilars, marknadsvärde.

Läser man runt lite på olika internationella forum som handlar om bilelektronik så förstår man att det är big business att manipulera mätarställningar. Mitt intryck är att det verkar vanligare i östeuropeiska länder, men man ska nog vara försiktig i alla lägen man köper en begagnad vagn. Att den är Svensksåld är inga garantier för att mästarställningen är korrekt, även om det kan vara lättare att kontrollera.

Bilder:
    1) Mätare från 156
    2) Bakstycke lossad och mätaren urtagen ur huset
    3) Baksidan på mätaren. De oranga fyrkanterna är lamphållare för display- och bakgrundsbelysning.
    4) Lamphållare demonterad
    5) Uppkoppling på köksbordet
    6) Ursprunglig mätarställning
    7) Mätarställning efter omprogrammering

Johan Granath
    Deltagare

Manipulera mätarställning är väl tyvärr mygket vanligare än man tror. Så ett företag som annonserade på blocket om att dom kunde backa mätarställning på i stort setr alla bilar.

Vet du om det är lika lätt att manipulera den mätarställning som ecun lagrar? Jag har olika på min GTA. Mätarställningen i ecun är några hundra mil lägre än på mätaren. Men det tror jag kan bero på att hastighetsmätaren vissar lite för mycket och då rullar den mätaren mer än den i ecun som registrerar exaktare hastihet. För vet att när man aktiverar fart varnaren så visar mätaren mycket mer än vad fart varnaren är inställd på innan varningen kommer.

156 GTA Q2 SW -03

Lars Söderman
    Deltagare

I princip är det ingen skillnad, man ändrar innehållet i ECUns minne på liknande sätt som i instrumentet. Men om man läser runt på olika forum så nämns det inget om det, så jag tror inte det läggs så mycket krut på att ändra mätarställning i ECUn.
    GTA har ME7.3.1 ECU och för just den har jag gjort lite experimenterande och har faktiskt koll på hur mätarställningen lagras. Kan ju vara intressant om man tvingas byta ECU och vill att det ska stämma med mätaren.

Angående överensstämmelse mellan hastighetsmätare och ECU så verkar det inte vara så noga. På min GTV -97 så upptäckte jag ett tag efter det jag hade köpt den att ECUn visade ca 14000 mil medan mätaren visade ca 10000.  Jag har väldigt bra dokumentation på bilens historia, men blev förstås fundersam om mätaren var manipulerad, så jag kollade mätarställningarna på båda ställena, körde ca 50 mil och kollade igen. Det visade sig att ECUn tickade ca 40% fortare än vägmätaren! Så om det skiljer någon hundratal mil på din GTA är nog inga konstigheter.

Håkan Andersson
    Deltagare

Bra att Du uppmärksammar oss på detta. Bland mycket trixande i den svarta delen av branschen är det här väl ett av de mer lönsamma. Ditt exempel är dock inte helt realistiskt. Knappast lönt att skruva tillbaka från 25 000 till 12 000 på en gammal 156:a eftersom det vid båda mätarställningarna på en 10-15 år gammal bil alltid är skicket som avgör priset. På nyare bilar, särskilt premium, märks skillnaden på 5000 och 15000 mil väldigt lite och det kan skilja 100 000;- eller mer i pris. Att ha en ODB-läsare till hands och kolla mot serviceloggen och ECU:ns körsträcka är inte dumt liksom att se om det finns något i felkodsloggen. En blick på antalet ägare säger också en hel del även om vissa Alfor haft ganska många ägare i form av bilhandlare när de var nya eller nästan nya och var svårsålda. Har haft någon som hade tre bilhandlare innan den hittade en riktig kund.

Nyttig kunskap att man numera måste kolla senaste besiktningsprotokoll mot mätarställning för att inte riskera underkänt. Det kunde de ha gjort långt tidigare. Körförbud borde vara straffet!

Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

Lars Söderman
    Deltagare

Inlägg av Håkan Andersson på 2015-04-28 08:29

Bra att Du uppmärksammar oss på detta. Bland mycket trixande i den svarta delen av branschen är det här väl ett av de mer lönsamma. Ditt exempel är dock inte helt realistiskt. Knappast lönt att skruva tillbaka från 25 000 till 12 000 på en gammal 156:a eftersom det vid båda mätarställningarna på en 10-15 år gammal bil alltid är skicket som avgör priset.

Du har helt rätt Håkan. Jag valde siffrorna 123456 bara för att ta något som tydligt visar att det är ändrat. Jag kunde naturligtvis valt vilka siffror som helst.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.