Anmälan till bankörningar?

Published by Arvid Müllern-Aspegren on

Forum Bankörning Anmälan till bankörningar?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 34 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #40441

    Jag är väldigt sugen på att prova några varv runt Kinnekulle med Alfan i sommar. Sitter och spanar i aktivitetskalendern, men jag ser inte hur man gör för att anmäla sig. Jag har förstått det som att betalning och sånt ska skötas via hemsidan. Dyker det upp en “knapp att klicka på” när vi kommit lite närmare 13:e juni, eller gör man på något annat sätt?

    #40442
    Mats Berg
    Deltagare

    Självklart ska du ta ut Alfan några varv på Kinnekulle! Vi har lite kvar att lösa med klassindelningarna för banmötesanmälningarna (världens näst längsta ord efter antidisestablishmentarianism) och därför har vi inte anmälningen öppen för tillfället. Så fort vi löst detta kommer vi att öppna alla anmälningarna och vips dyker det upp en knapp. Den 13/6 kommer vi att ha licenskurs på Kinnekulle, ett lysande sätt att ta SBF-licens om du inte har det. Annars kan man lösa en s.k. PR-licens på plats, men det får man bara göra en gång per år, vilket inte brukar räcka till.

    Inget är svårt om man kan det.

    #40443
    Igino Cazzola
    Deltagare

    Inlägg av Mats Berg på 2014-02-15 18:25

    …världens näst längsta ord efter antidisestablishmentarianism…

    Du har glömt Seitenwinkelgeschwindigkeitanzeiger

    Jag är fullständigt Räserskadad

    #40444
    Thomas Sjölin
    Deltagare

    Inlägg av Igino Cazzola på 2014-02-15 19:51

    Inlägg av Mats Berg på 2014-02-15 18:25

    …världens näst längsta ord efter antidisestablishmentarianism…

    Du har glömt Seitenwinkelgeschwindigkeitanzeiger

    Är det?

    #40445
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    Andrevikarierandeförstamajtalarstolsuppsättare tycker jag är ett långt ord…..

    Bankörning är kul! Bromsvätskan ska vara ny och beläggen ska vara bra (i alla fall inte från Biltema)! 

    #40446

    Inlägg av Mats Berg på 2014-02-15 18:25

    Den 13/6 kommer vi att ha licenskurs på Kinnekulle, ett lysande sätt att ta SBF-licens om du inte har det. Annars kan man lösa en s.k. PR-licens på plats, men det får man bara göra en gång per år, vilket inte brukar räcka till.

    Någon licens har jag inte, men jag misstänker att jag kommer drabbas av ett överväldigande begär efter mer bankörning, så det är kanske lika bra att skaffa med en gång. Vad kostar kursen och hur är den upplagd? Är det teori hela dagen, eller blir det tid till att köra också?

    Sen funderar jag lite på det här med utrustningen. Jag har tillgång till hjälm och hanskar/byxor/tröja verkar inte vara några konstigheter. Men, jag är lite osäker på skorna. Är det bara ovansidan av skon som måste vara i helläder eller brandklassad syntet, eller måste även sula och innersula vara det? Det står som exempel att lädersneakers är OK, men sådana har väl nästan alltid syntetsulor som inte är särskilt brandfasta? 

    #40447
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    Klubbmedlemmar är det gratis för – du betalar bara banmötesavgiften. Skorna funkar bra med den enklare form av skor – eller köper du ett par racedojor för mellan 500 – 5000 :- . Icke FIA godkända som funkar bra om du ej ska åka tävling. Kolla först att du tycker det är kul att åka innan du investerar massor. Bilen brukar käka lite reservdelar i början – innan man får sorterat bort de dåliga grejorna.

    #40448

    Inlägg av Kenneth Larsson på 2014-02-16 14:55

    Klubbmedlemmar är det gratis för – du betalar bara banmötesavgiften. Skorna funkar bra med den enklare form av skor – eller köper du ett par racedojor för mellan 500 – 5000 :- . Icke FIA godkända som funkar bra om du ej ska åka tävling. Kolla först att du tycker det är kul att åka innan du investerar massor. Bilen brukar käka lite reservdelar i början – innan man får sorterat bort de dåliga grejorna.

    Grymt bra klubb det här! 

    Men “enklare skor” som uppfyller kravet på att inte innehålla brännbara syntetmaterial? 

    Det är bara mina finaste kundbesökspjuck med lädersula som uppfyller det kravet. De (Loake 1880) är helt fantastiska, nästan magiska, som skor betraktade, men det skulle kännas vanvördigt att ha dem på fötterna utan kostym på resten av kroppen. Å andra sidan är ju kostymer överlag tillverkade i ull, som är ett material med utmärkta brandskyddande egenskaper… Man kanske ska löpa linan ut och rejsa som en gentleman? 


    #40449
    Björn Ek
    Deltagare

    Good enough är ledorden här. Om vi ville att folk skulle klara 90 sekunder i en övertänd bil hade vi krävt FIA-utrustning även på prova-påkörningen. Nu siktar vi mest på att folk ska ha utrustning som inte förvärrar saken i händelse av brand. Så att vissa skor har syntetsula får vi helt enkelt leva med. 

    Sen är det klart att det skulle skänka en känsla av klass om alla ekiperade sig på Saville row… 

    I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

    #40450
    Dan-Erik Hansson
    Deltagare

    Varför vänta till Kinnekulle i juni?
    Det är bara 10 mil längre till Gelleråsen (11 maj) och då hinner du ju öva inför licenskursen. Övernatta i en av flerbäddscampingstugorna vid banan och ta den obligatoriska säsongsinledande banpromenaden tillsammans med oss andra som är så vansinnigt sugna på att dra igång åkandet.
    Gör inte som jag, nämligen vänta år efter år för att det alltid var nåt med bilen som inte var tillräckligt OK. Det tog säkert en fyra fem år innan jag tog mig samman och verkligen kom iväg. Ångrade denna senfärdighet bittert efter första snurrningen på Knutstorp. 

    Jag körde med långärmad t-shirt, jeans, slitna seglarskor (brukar vara av mockasintyp med sula), tunna trädgårdsskinnhandskar och den gamla mc-hjälmen i början. Efter några år uppgraderade jag till en mc-hjälm som var röd-vit-grön.
    Ytterligare senare insåg jag att det helt kört, köpte en racekittad bil, hela FIA-klassade pyjamasen och började köra R-klassen.
    Börja lite lugnt och och unna dig lyxen att fixa nåt med dig själv, utrustningen eller bilen varje år (eller månad eller nåt) så räcker njutningen länge. Du kommer nämligen att fortsätta att åka bana dels för att det är så kul att köra och dels för att vi som häckar på banmötena är så förbannat trevliga. 

    Glöm förresten inte att titta förbi oss Challenge-tokar som tror oss veta hur man kör… 

    /Danne 
    Challenge no.4 GTV 2.0TS -86

    F.d. challengeförare i GTV #4. Giulia Veloce -17 och 4C -16

    #40451

    Bra, då tror jag att jag helt införstådd med hur klädsel-reglementet ska tolkas.

    Elfte maj låter onekligen lockande, men jag har tyvärr annat för mig den helgen. Det kan ändras, så den som lever får se.

    #40452
    Benny Steen
    Deltagare

    Inlägg av Arvid Müllern-Aspegren på 2014-02-19 12:31

    Bra, då tror jag att jag helt införstådd med hur klädsel-reglementet ska tolkas.

    Elfte maj låter onekligen lockande, men jag har tyvärr annat för mig den helgen. Det kan ändras, så den som lever får se.

    när datum för banmötena kommer så tar jag en röd tuschpenna och markerar dom i kökskalendern. Sedan får frun anpassa övriga årets datum. helger med banmöten är jag “off the grid”

     

    “Edit” Ändrat så citat syns snyggt. Mod Roger Forsberg 2014-02-19

    #40453
    Anders Kavcic
    Deltagare

    Hej på er!

    Jag är en nybliven (betalande) medlem som inte riktigt förstår hur jag ska göra för att anmäla mig till licenskursen på Kinnekulle? Jag har hittat “Anmälningshanteraren” här på sajten, men den är tom. Tacksam för instruktioner

    /Anders

    #40454
    Mats Berg
    Deltagare

    Tyvärr är vi inte riktigt redo att ta emot anmälningar än. Vi har inte riktigt fått till indelningen i olika klasser än. Men så fort vi fått till det så släpper vi på alla anmälningar för hela säsongen.
    Jag ser att jag aldrig svarade Arvid på hur dagen kommer att se ut. Naturligtvis lyckades vi hitta den veckan på säsongen då alla utbildare är upptagna på tävlingar. Så vi har bara utbildaren på förmiddagen och då kör han teori. På lunchen och eftermiddag så blir det körning på banan. Då har vi tänkt använda egna instruktörer. I mellan passen på eftermiddag får ni vara med på en postering. Så ser planen ut just nu, kan komma att ändrad beroende på om utbildaren kan vara med hela dagen eller inte.

    Inget är svårt om man kan det.

    #40455

    Hur går det med öppnandet av anmälningarna? “Knappen” har varit framme för klass A ett bra tag, men det är fortfarande tomt på B-, C- och licenskursen.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 34 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.