Ännu en gammelalfa på väg ut ur Sverige
Published by Rolf Carstens on
- Detta ämne har 17 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 8 december, 2015 kl. 11:27 av Claes-Peter Lindner.
-
FörfattareInlägg
-
28 november, 2015 kl. 18:17 #17203
Så lämnar även min 2600 Spider Sverige. Den var ursprungligen levererad till London, den är högerstyrd. Nu går den till Wales.
28 november, 2015 kl. 18:39 #17204Jag är fullständigt Räserskadad
29 november, 2015 kl. 07:58 #17205Det var synd på en så vacker bil. Förståligt att den säljs utomlands då marknaden är större och bättre där. Det finns tydligen inte så stort intresse här i landet för den typen av bilar. Folk som har pengar finns det allt men i Sverige är det mest USA-bilar som gäller när vi pratar samlarbilar.
janne
29 november, 2015 kl. 20:16 #17206Vilken pärla bellissima.
30 november, 2015 kl. 09:48 #17207Roligt att du fått den såld. Hoppas priset motsvarar Dina förväntningar och ger Dej lite tillbaka för allt arbete Du lagt ner. Tråkigt att det inte fanns intresse för den i Sverige. Jag är glad att jag fått se den live i nästan färdidrenoverat skick. Du får klistra alfalogga på någon annan bil eller smyga in någon diskret bruksalfa. Tråkigt om Dui efter detta helt släpper kontakten med klubben.
Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.
30 november, 2015 kl. 11:46 #17208Har många gånger lett åt din fantastiska beskrivning över den vådliga hemfärden i denna vackra bil, när du hämtade hem den. Det är tråkigt när gamla fina Alfor lämnar landet, men tyvärr röner de inte samma uppskattning, och pris, här hemma som utomlands. Förhoppningsvis får vi se en ändring på detta. Instämmer helt med föregående skribent, och hoppas år se dig i en Alfa även i fortsättningen! Rolf Carstens och Alfa Romeo har ju blivit något av en symbios!
30 november, 2015 kl. 21:43 #17209Tack för de vänliga orden. Vi får se hur det går med ev ny Alfa. Det känns väldigt magert med bara en Tiguan! Jaguaren gick iväg för en månad sedan.
När jag hade en Skoda så passade åtminstone en Alfaklibba precis över den gröna indianen Det gav en del roliga kommentarer när man hamnade i blåskontroll has farbror blå. Märket i fören stämde inte med vad de fick upp på sin lilla terminal. Blasfemi sa någon och det var det kanske.
1 december, 2015 kl. 09:24 #17210Låter gott att Du inte helt släppt tanken på Alfa. Vi förlåter nog inte Dej om Du väljer en Skoda med Alfa-logga igen. I vår familj har vi kompletterat med en Giulietta QV och en Brera 3,2 “Q2”. Båda skulle platsa hos Dej….. Hyfsade ex av Giulietta 170 och QV och Brera säljs löjligt billigt. Du får komma över och provköra så Du kan börja att drömma igen.
Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.
4 december, 2015 kl. 14:24 #17211Breran i 3,2 Q4-version körde jag 2006. När vi lottade ut en sådan. Stor och tung. Om man skulle sitta utanför krogen på kvällen och imponera på småflickor, kanske. Nu är jag för gammal och stadgad för sånt. Giuliettan i 170-version testade jag när den var ny. Då tyckte jag inte att den kändes intressant. Knepig väghållning faktiskt. Ekonomiläget gav en bil omöjlig att köra, D-läget gav i alla fall en viss måttlig glädje.
Skam till sägandes längtar jag efter en superfrisk, pimpad Sud!
Edit: Fast jag kanske är för orättvis mot Giuliettan. På http://www.mobile.de finns en begagnattest. Giuliettan, bilar sedan 2010, kommer ut med
- + Bra kvalitet! När skrev en svensk motortidning något sådant om Alfor????
- + Bra vägegenskaper
- + Utmärkta säkerhetspaket
- – Underhållskostnad
- – Utrymme
- – Service
4 december, 2015 kl. 21:30 #17212Vadå skam? En frisk frän Sud är väl något av det trevligaste man kan äga, eller? Kommer aldrig sälja min Sprint, Den dagen man drar in årorna kan man nog sitta därovan och kolla vem som först faller för boxerbrölet av kärran man lämnade.
5 december, 2015 kl. 13:18 #17213Nu måste jag nog korrigera dig Rolf Carstens. Bilen som lottades ut var ingen Brera, det var en 3,2 QV SW. Vinnaren hade den en kort tid, sedan köpte jag den. Han tyckte den var för dyr i drift, och det hade han helt rätt i, sanslöst törstig! Bortsett från det, var det en fantastisk bil som jag nog körde ca 8000 mil. Allt på den digra utrustningslistan var förprickat, så den var trivsam. Byttes in mot senaste (och sista) SAAB 9-5 med samma v6:a fast med turbo. Drog betydligt mindre soppa. Också det en trevlig bil, som hade förtjänat ett bättre öde!
5 december, 2015 kl. 13:36 #17214Hej Ola
Man kunde välja om man ville ha en familjebil (SW) eller en Brera. Jag anordnade lotteriet så jag borde veta. I sammanghanget lånade vi en Brera som stod uppställd som reklam utanför Saltsjöbadens centrum. Lotteriet anordnades formellt av Saltsjöbadens Idrottsförening då vi, enligt lotteriförordningen, inte fick göra det. Bara “Allmännyttiga föreningar” får göra sådant. Denna Brera var den första som levererades till Sverige. Damen (!) som köpte den var Alfafreak, den var fullutrustad. Provkörning ingick för min del
Vinnaren hade barn och valde SW. Jag var i Norrköping och levererade den till honom
I sammanhanget provkörde jag den naturligtvis.
5 december, 2015 kl. 13:44 #17215Håller med Michael.
Sudden är den roligaste bil jag ägt hävdar jag bestämt. Det var som att ta på sig det översta lagret av asfalt som kostym. Fantastisk väghållning, speciellt om man jämförde med vad som fanns att välja på. Tyvärr rostade den bort inför ögonen på mig. Med skammen avsåg jag möjligen att de flesta önskar sig en betydligt dyrare, större, snabbare, starkare osv. Mitt önskemål är ganska blygsamt på ett sätt. På ett annat sätt är det himlastormande. När såg vi senast en riktigt fräsch pimpad Sud??
Din bil (en av dina) mötte jag på Värmdö Marknade en gång. Den var fin.
Edit: På Mobile.de finns några Suddar i “originalskick” för sådär 7-8000€. Kanske dags för en tur söderut?
5 december, 2015 kl. 17:38 #17216Hejsan,
synd att den fina bilen försvinner från Sverige, såg den hos er på Brodala Gård när jag stannade till och hälsade på med min gröna Bertone…åren går fort.//Pierre
5 december, 2015 kl. 18:15 #17217Inlägg av Rolf Carstens på 2015-12-05 13:44
Din bil (en av dina) mötte jag på Värmdö Marknade en gång. Den var fin.
Minns det. Det var min 33 4X4 Sportwagon. Den finns numera i Göteborg.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.