Äntligen äger jag bilen med nackstöden (GTV6)
Published by Bobby Green on
- Detta ämne har 218 svar, 31 deltagare, och uppdaterades senast 16 oktober, 2018 kl. 11:42 av Magnus Svendsen.
-
FörfattareInlägg
-
21 juli, 2016 kl. 22:42 #49004
Hej!
Bobby heter jag och i fredags blev jag ägare till en Alfa Romeo GTV6 från 1983. Säljaren är knappast ny i Alfa-kretsar men det är sannerligen jag. Kör sedan tidigare en Volkswagen Golf från 1980 och kände att det var dags att addera ytterligare något som Giorgetto Giugiaro ritat till samlingen. För säkert tio år sedan förälskade jag mig i ett par nackstöd men det var först för några år sedan jag fick reda på i vilken bil de satt – GTV6. Suget efter modellen har funnits ett tag nu men då har det handlat om 2.0, mest för att det är vad som har funnits på marknaden. Efter en säljare som helt plötsligt inte hade tid att visa bilen och en som ville sälja mer rost än bil gick tankarna om jag kanske inte skulle byta spår ändå. Men så dök denna upp, och då var det bara att slå till. Jag har hittills kört 100 mil och gillar bilen mer och mer för varje dag som går.
Gammal bil såklart så visst finns det att göra. Min plan är att i den takt plånboken tillåter förbättra och förfina bilen. Så småningom skulle den nog må bra av en ny lack då mängder av stenskott och en fult lagad bakskärm skär i mina ögon på en annars fin bil. Rost har jag inte hittat någonstans vilket känns bra, den ser mycket bra ut under. Det välkända skrapet mellan tvåan och trean finns där, men är man bara försiktig så är det inga problem att växla. Antingen så kommer växellådan att renoveras eller så byts den ut mot något annat, typ en TS-låda har jag fått tips om. Motorrummet är även lite stökigt så där tänkte jag gå över och snygga upp. I övrigt finns det massa småpill för vintern som exempelvis en seg elhiss på förarsidan. All el fungerar för närvarande.
Märk väl att jag är helt färsk på Alfa och kommer troligtvis att ställa mängder med konstiga och knäppa frågor här, men det hoppas jag att ni kan leva med. Jag vet åt vilket håll en skruv går och jag älskar att mecka, men ett motorbyte skulle jag exempelvis inte ge mig på själv.
Riktigt kul att få hoppa in i Alfa-världen och jag är säker på att det bara kommer att bli roligare.
Mvh Bobby
21 juli, 2016 kl. 22:48 #49005välkommen och grattis till en alldeles underbar bil.
sålde dock min egen GTV6 Grandprix 2010.. verkligen en bil jag saknar idag. värdens skönaste sound som slår vilken musik som helst..
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
21 juli, 2016 kl. 23:19 #49006Tackar! Känns spännande att köra italienskt för en gångs skull =)
22 juli, 2016 kl. 00:18 #49007Grattis till en fantastisk bil! Snart kommer du att fundera på en alfa till och sen kanske ytterligare en och…
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
22 juli, 2016 kl. 00:26 #49008Inlägg av Gabriel Eriksson på 2016-07-22 00:18
Grattis till en fantastisk bil! Snart kommer du att fundera på en alfa till och sen kanske ytterligare en och…
Mycket lätt (oundviklig) att detta händer.
Köpte min GTV6’a för snart två år sen, sen blev det en 156’a, sen en 164’a…och nu snart en 75’aFan va snygg den är i silver med Momo star fälgarna, grym bil du har skaffat!
GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar
22 juli, 2016 kl. 09:08 #49009Hehe jag har blivit varnad för att Alfa-innehavet snabbt kan eskalera och spåra ur, vi får se var det slutar
22 juli, 2016 kl. 09:29 #49010Inlägg av Bobby Green på 2016-07-22 09:08
Hehe jag har blivit varnad för att Alfa-innehavet snabbt kan eskalera och spåra ur, vi får se var det slutar
Varnad blir man bara av de som inte förstår… Vi andra vill gärna ha mer sällskap i träsket!
156 GTA Sportwagon
22 juli, 2016 kl. 11:22 #49011Inlägg av Thomas Bodén på 2016-07-22 09:29
Inlägg av Bobby Green på 2016-07-22 09:08
Hehe jag har blivit varnad för att Alfa-innehavet snabbt kan eskalera och spåra ur, vi får se var det slutar
Varnad blir man bara av de som inte förstår… Vi andra vill gärna ha mer sällskap i träsket!
Precis! Välkommen till familjen!
Här finns inga dumma frågor (jag har provat dom flesta men ännu inte blivit utskrattad…!) och man får fantastisk hjälp av alla!
elCrillo Kalmar
22 juli, 2016 kl. 11:43 #49012Härligt att höra! =)
22 juli, 2016 kl. 14:04 #49013Välkommen och “förlåt!
I/utanför garaget:
- Giulietta Sportiva 1.4 TB 170 TCT -14
- 147 GTA -03
- 156 Sportwagon 2.5 V6 TI -04
- Sprint Veloce 1.7 8V -87
- Alfasud TI 1.7 8V -7822 juli, 2016 kl. 14:13 #49014Du kanske kommer att få ångra detta Stefan
22 juli, 2016 kl. 15:03 #49015Så vacker det svider i ögonen!
Säger det igen, Grattis och välkommen
23 juli, 2016 kl. 09:53 #49016Ja den är verkligen vacker. Det är en fröjd att passera ett skyltfönster med bilen och beskåda spegelbilden =) Tack!
23 juli, 2016 kl. 14:58 #49017Jag tycker det är dötrist att städa – om det nu inte handlar om bilen förstås. Har småpillat lite i dag och fyllt på listan med saker som behöver åtgärdas och inhandlas.
En fråga: Hur är det tänkt att oljetrycksmätaren ska agera? Vid start hoppar den upp till omkring fyra men när man kört omkring en stund och står still vid rödljusen och liknande halkar den ner på noll, för att sedan börja röra sig igen så fort man åker vidare. Ska det vara så här? Mätaren på noll när det gäller oljetryck känns läskigt. När man slår av tändningen faller mätaren tillbaka ytterligare som bilden nedan visar.Mvh Bobby
23 juli, 2016 kl. 21:03 #49018Börja med att byta olja och tryckgivaren (oljepumpen går sällan sönder).
Jag är fullständigt Räserskadad
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.