Äntligen äger jag bilen med nackstöden (GTV6)
Published by Bobby Green on
- Detta ämne har 218 svar, 31 deltagare, och uppdaterades senast 16 oktober, 2018 kl. 11:42 av Magnus Svendsen.
-
FörfattareInlägg
-
4 februari, 2018 kl. 23:32 #49184
Jag kommer att köra en full service på alla spridarna. Har dock samma frågor som dig här då jag inte har demonterat från bryggan än, så den som först tar nästa steg kan väl tipsa den andra? =) Demontera tänker jag nog bara klippa då jag ändå tänkte byta till nya och fräscha soppaledningar. Återmonteringen hade ju pressning varit att föredra såklart, passar sig väl inte med slangklämmor där antar jag?
5 februari, 2018 kl. 10:35 #49185Har pratat med BJP ang bla återmonteringen. De sa att de kör slangklämmor vid återmonteringen, och då gärna i kombination med en utmärkt soppaslang. Just bra soppaslang verkar vara ett problem. Drog nya slangar för tre veckor sedan inköpta på Hydroscand för att jag trodde kvaliteten var riktigt bra men nu i helgen upptäckte vi att slangen redan separerat och börjat läcka. Hittade annars Mr Injector Uk som hade kit för återmontering https://mrinjectoruk.co.uk/Bosch-0280150-Early-V6-6-cylinder-Fuel-injector-hose-clips-ferrules-P2420443.aspx men faktiskt så använder de också slangklämma.
Jag kommer skicka mina spridare för full service men kommer nog skicka med ett par extra om det visar sig att någon är kass.
5 februari, 2018 kl. 19:00 #49186Hrm ok, så man måste bistå med soppaslang själv när de återmonterar? Kitet du länkade – där måste man själv pressa ena änden då?
5 februari, 2018 kl. 20:21 #49187Senaste soppaslangen jag köpte på sweol har fungerat.
Tydligen ska biltemas vara den sämsta föruuuuutom deras bränsleslang för marint bruk som tydligen är etanolgodkänd!
Men som sagt – swedols har funkat för mig senaste två bilarna.
Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser
5 februari, 2018 kl. 22:38 #49188Nu när topparna snart åker iväg på behandling är det dags att gå vidare med resten. Har experimenterat lite med olika dödsmedel för att få bort den intorkade linoljan under huven men inget har bitit något vidare. Således fick rakbladet komma fram och med Fredriks vanliga ord “det där fixar vi” gick jag loss rätt ordentligt igår – och nu är det mesta faktiskt borta. Allt ska städas upp bättre, sen får det bli ett lager slipgrund och sen en dusch med lack. Med blodröda ventilkåpor och plenum går det ju inte för sig att det övriga ser taskigt ut.
6 februari, 2018 kl. 14:19 #49189Snyggt! Och ett bra tempo må jag säga…
I/utanför garaget:
- Giulietta Sportiva 1.4 TB 170 TCT -14
- 147 GTA -03
- 156 Sportwagon 2.5 V6 TI -04
- Sprint Veloce 1.7 8V -87
- Alfasud TI 1.7 8V -786 februari, 2018 kl. 14:24 #49190Tack! Snart 1 maj ju, måste ju ha lite eld i baken
6 februari, 2018 kl. 21:50 #49191Jag har använt klämm klammor från b tema i rostfritt stål vid byte av slangarna till insprutarna .(använd inte Biltema slang torksprickor efter några månader)
6 februari, 2018 kl. 22:38 #49192Okej, borde ju fungera att köra med slangklämmor då. Tänkte att pressning kanske skulle vara säkrare i och med trycket men kanske inte blir så vårdslöst tryck att det behövs? Vore ju smidigt att bara kunna klippa av slangarna nu, skicka spridarna på service och sen enkelt skruva tillbaka grejerna själv med klämmor.
6 februari, 2018 kl. 23:39 #49193Hejhej!
Jag var ner i garaget ikväll och skrotade en av mina bränslebryggor. Ville inte förstöra befintliga klämmbrickor som håller bränsleslangarna på plats av någon anledning så jag skar och petade ut slangen. Krävs rakbladskniv, tandläkarinstrument och lite lungn musik. Gick bra även om tandläkarinstrumentet vid ett tillfälle satt inborrat i mitt pekfinger.
Har beslutat mig för att rengöra och testa mina spridare själv. Ikväll kontrollerade jag bara att de öppnar och stänger. Senare i veckan ska de tvättas ur med förgasarrengöring för att sedan provtryckas för läckage samt kontrollera sprutbilden och att de levererar ungefär lika mycket. Har ställbart bränsletryck så kommer testa varje spridare med hjälp av bilens befintiga bränslesystem.
Tänker åka förbi någon hydralfirma för att se om de kan pressa på bränslebryggan, jädrans nervös över argt sprutande bränsle över varm motor.
/Mattias
Ps Testlabbet finns i ett garage nära dig Bobby Ds
7 februari, 2018 kl. 13:40 #49194Jag kommer skicka iväg mina grejer och sen får jag se hur jag återmonterar på bästa sätt =) Jag borde komma bort och hälsa på er snart igen!
7 februari, 2018 kl. 18:49 #49195Igår lämnades topparna in för planing hos CRS. Där ska även alla styrningar och tillhörande tätningar bytas så en order på dessa prylar är nu lagd hos Highwoodalfa. Passade även på att beställa ett komplett set med packningar till motorn, behöver inte alla i denna veva men lika bra att skicka med så att det finns på hyllan. Som vanligt blir allt väldigt mycket dyrare och mer omfattande än man har tänkt sig, men det går liksom inte att backa ur nu. Vill heller inte snika in på något när det gäller motorn så det är bara att blunda och trycka på köpknappen. Är dock väldigt glad (just nu) att det är en 12-ventilare jag har och inte en 24-ventilare
8 februari, 2018 kl. 18:36 #49196Klammorna jag menar är av rostfritt stål och du använder en hovtång att spänna dem med resultatet blir perfekt ,tätt och snyggt , åk till Biltema ( undvik dock slang därifrån)
9 februari, 2018 kl. 11:08 #49197Har sökt runt lite efter såna klammor jag tror du syftar på, men hittar inte någonstans. Du har inte en länk att dela med dig av? =)
9 februari, 2018 kl. 20:00 #49198Hej ,jag provade att försöka hitta dem på deras sidan men hittar inte dem , surt då de är bra och snygga , deras miniklammer fungerar naturligtvis men det är inte lika snyggt . Hälsningar Björn ( jag köpte /utförde detta jobb för 2 år sedan )
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.