Äntligen äger jag bilen med nackstöden (GTV6)

Published by Bobby Green on

Forum Projekt Äntligen äger jag bilen med nackstöden (GTV6)

Visar 9 inlägg - 211 till 219 (av 219 totalt)
  • Författare
    Bobby Green
    Deltagare

Slipningen i motorrummet är klar och nu är det “bara” en del av maskeringen kvar innan det är dags för lack. Påminn mig att aldrig mer lacka utan att först ta ut allt. Nu blir det ett rejält lapptäcke med skyddspapp och maskering överallt, men slutresultatet gör förhoppningsvis att det är värt allt småpill. På lördag smäller det men det hade skett tidigare om inte Fredrik hade erbjudit sig att hjälpa mig. Det är nog bäst i och för sig eftersom jag är ungefär lika stadig på handen som en popcornkärna i en kastrull.

Idag hämtades topparna från motorverkstaden och det blev som väntat mer jobb (och mer pengar) än jag först hade räknat med. Men det känns bra att allt är genomgånget och jag får helt enkelt räkna detta som en storservice med plusmeny. Nu båda topparna planats, fått nya styrningar, tätningar, Mirafrästa säten, inslipade ventiler och sen så har hela rasket provtryckts. Efter lack i motorrummet kan jag börja hissa ned grejerna igen och det sista motormecket är att jag ska skicka iväg spridarna på service.

Har även fått min nya leksak – en ultraljudstvätt som helt plötsligt gjorde att jag började intressera mig för det här med att tvätta. Har kört lite olika prylar i den idag och så här blev insugsrören, mycket nöjd!

Stefan Atterhall
      Moderator

Det är lite för bra puts och lite för mycket yta i ditt garage… Det är ju typ F1-kliniskt, och så håller du inte ens på med en räserbil?! Fusk…

I/utanför garaget:
        - Giulietta Sportiva 1.4 TB 170 TCT -14
        - 147 GTA -03
        - 156 Sportwagon 2.5 V6 TI -04
        - Sprint Veloce 1.7 8V -87
        - Alfasud TI 1.7 8V -78

Hahahaha!! 

jag gör mitt bästa då och då för att skita ner hans garage men hans städtant hinner fixa till det innan jag är där nästa gång igen – varje gång! 

Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

Bobby Green
        Deltagare

Inlägg av Stefan Atterhall på 2018-03-01 20:59

Det är lite för bra puts och lite för mycket yta i ditt garage… Det är ju typ F1-kliniskt, och så håller du inte ens på med en räserbil?! Fusk…

Haha, F1-kliniskt. Har ju inte ens tvättat golvet på flera dagar ju  Det kanske är för att jag inte håller på med en räserbil som det är rent? 

Bobby Green
          Deltagare

Jag trodde nog aldrig att jag skulle stå och tandborstskrubba kabelhållare, men nu har jag gjort det också. Det kommer inte någonstans att bli utställningsskick under huven men som alltid är det ju detaljerna som gör helheten och då går det inte för sig att ha skabbiga hållare.

Bobby Green
            Deltagare

Efter en kanondag i garaget är nu motorrummet äntligen lackerat! Nu vet min fru också hur det luktar när man lackar bil eftersom hela huset stinker, men enligt mig är det såklart värt det. Att döma av doftljusen som är utplacerade överallt och köksfläkten som i ett par timmar har gått på volym 11 är hon inte av samma uppfattning. Resultatet blev en stark 9 av 10, ett område får vi göra om och givetvis hade jag köpt för lite färg. Men nu är allt i alla fall i samma härliga silverfärg och jag är superpepp på att börja pussla ihop allt igen – även om jag måste hejda mig ett tag till. Dock insåg jag att jag aldrig kommer kunna monterat tillbaka mitt gamla expansionskärl och spolarvätskebehållare så det måste jag köpa nytt. Den sistnämnda vet jag dock inte var jag ska hitta någonstans, och skulle helst av allt ha en mindre än original – tips mottages tacksamt.

Jag tittar som vanligt på medan andra jobbar:

Så vackert att man blir tårögd, och inte bara på grund av färgångorna:

Som alltid stort tack till Fredrik den allsmäktige för trevligt garagehäng och toppenfint jobb på min bil

Bobby Green
              Deltagare

Jag trodde att topparna skulle vara skinande rena när de kom från motorfixaren men icke. Så bara fram med tandborsten och skrubba loss, blev helt okej. Perfekt terapiarbete.

En klar:

Båda klara:

Bobby Green
                Deltagare

Var tvungen att hänga på ansiktet en stund för att se om det fortfarande fanns en bil där under all maskering. Tittar man ut känns 1:a maj väldigt långt bort men tittar man i almanackan börjar det bli lite svettigt att hinna med allt som ska göras innan dess. Förhoppningsvis fixar jag till det sista i lackväg nu i veckan sen får det torka ytterligare en vecka innan jag så smått kan börja återmontera grejer.

Magnus Svendsen
                  Deltagare

Hei,
                    Fin tråd du har om bilen din og livet rundt!
                    Jeg har selv en 75 2,5 QV som jeg hentet fra Sverige i fjor. Er veldig nyskjerrig på eksosmodifikasjonene dine. Selv har jeg RSR kit på min med coilover fjærer og 30mm krengningshemmer i front sammen med uniballs.
                    Har tidligere hatt 75 TS med dette sammen med performatek stag bak, og det fungerer veldig bra!
                    Nå sitter jeg å skal hente TS girkasse til min, samt at jeg etterhvert sender avgårde bestilling på deler for å overhale mellomakselen. Perfekt vinterpyssel.
                    Blir vel vinterlagret any time nå for min del.
                    Håper du har hatt en trevlig 2018 sesong!
                    -Magnus

Visar 9 inlägg - 211 till 219 (av 219 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.