Äntligen äger jag bilen med nackstöden (GTV6)
Published by Bobby Green on
- Detta ämne har 218 svar, 31 deltagare, och uppdaterades senast 16 oktober, 2018 kl. 11:42 av Magnus Svendsen.
-
FörfattareInlägg
-
23 juli, 2016 kl. 21:20 #49019
Innan du byter låda eller 2ans synkring så rekommenderar jag att du byter till en rak sae 75w- GL5 ( måste vara GL5 ) denna oljetyp gör det enklare för synkringarna att kunna göra sitt jobb som är att pressa bort oljefilmen vilket är nödvändigt för att bromsa in drevet till rätt hastighet annars bli det skrap.
23 juli, 2016 kl. 21:45 #49020Inlägg av Igino Cazzola på 2016-07-23 21:03
Börja med att byta olja och tryckgivaren (oljepumpen går sällan sönder).
Tack för tips! Ska kolla upp så att det inte bara är sladden till givaren som glappar eller liknande. Vilken olja är bäst för motorn och var handlar jag givare om det skulle bli aktuellt? =)
23 juli, 2016 kl. 21:47 #49021Inlägg av Björn Hedberg på 2016-07-23 21:20
Innan du byter låda eller 2ans synkring så rekommenderar jag att du byter till en rak sae 75w- GL5 ( måste vara GL5 ) denna oljetyp gör det enklare för synkringarna att kunna göra sitt jobb som är att pressa bort oljefilmen vilket är nödvändigt för att bromsa in drevet till rätt hastighet annars bli det skrap.
Låter som en smart grej att göra först ja, tack =) Denna som gäller? https://www.mekonomen.se/bil/reserv…1-11001Asv
24 juli, 2016 kl. 10:39 #49022Hej,jag hade valt mpm gearboxoil sae 75w GL5 med art.nr. 41-11001A ( den du hittade står det ej GL5 på om man klickade på spec.Fliken på mekonomen sidan .( + att denna 41-11001A motsvarar rakt av den Quakerstate quadralube 75wGL5 som jag brukar använda men som ej marknadsförs i Sverige på 1liters längre ,endast kvartsfat )
24 juli, 2016 kl. 15:21 #49023Grattis till en fin bil! Väcker ha-begär!
Ola W
25 juli, 2016 kl. 10:19 #49024Oljetrycksmätaren är mest en skoj grej, så länge lampan inte tänds så är det OK. Min visar också väldigt nära 0 när den är varm . Lite bättre efter jag bytt till 10/60 Olja. Men så var det på min första GTV6a med. Det står i instruktionsboken att du ska ha mellan 0.5-4 Kg tryck om jag inte minns fel nu. Kan titta när jag kommer hem.
25 juli, 2016 kl. 10:20 #49025Grattis Bobby, jag har precis köpt en liknande bil fast en -86:a. Grymt fina. ?
http://www.alfaromeo.org/Forum/tabid/141/aft/3363/Default.aspx
Ciao
Ayhan
Ayhan Spider 2000 Veloce -77 / GTV6-2,5 -86 / Stelvio Veloce Black Edition 2,0-280hk -2019
25 juli, 2016 kl. 12:07 #49026Inlägg av Ola Wallberg på 2016-07-24 15:21
Grattis till en fin bil! Väcker ha-begär!
Tack, kul att ha en bil som folk gillar och uppskattar =)
25 juli, 2016 kl. 12:09 #49027Inlägg av Henrik Lindgren på 2016-07-25 10:19
Oljetrycksmätaren är mest en skoj grej, så länge lampan inte tänds så är det OK. Min visar också väldigt nära 0 när den är varm . Lite bättre efter jag bytt till 10/60 Olja. Men så var det på min första GTV6a med. Det står i instruktionsboken att du ska ha mellan 0.5-4 Kg tryck om jag inte minns fel nu. Kan titta när jag kommer hem.Härligt att höra. Har inte fått min Haynes-bok än så är lite vilsen hehe.
25 juli, 2016 kl. 12:10 #49028Inlägg av Ayhan Dizdar på 2016-07-25 10:20
Grattis Bobby, jag har precis köpt en liknande bil fast en -86:a. Grymt fina. ?
http://www.alfaromeo.org/Forum/tabid/141/aft/3363/Default.aspx
Ciao
Ayhan
Kul Ayhan, och grattis till dig med! Den hade jag span på när den låg på Blocket. Ska du till träffen på Gärdet? I så fall måste vi se till att parkera bredvid varandra =)
25 juli, 2016 kl. 17:33 #49029Fick hem en bibel i dag! MEN, så läser jag det finstilta på baksidan. Nåja, något användbart hoppas jag att det står i den. Verkar inte finnas manualer till just GTV6 att få tag i, eller har jag letat på fel ställen av Internet?
25 juli, 2016 kl. 22:17 #49030Det som inte är motorrelaterat stämmer ju på dom flesta punkter.
Annars finns cardiscmanualen med : http://www.ebay.com/itm/Alfa-Romeo-…mp;vxp=mtr
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
25 juli, 2016 kl. 22:30 #49031Ja, jag kommer garanterat att ha nytta av boken ändå =) Blir det för komplicerat kommer jag ändå att vända mig till detta eminenta forum som verkar sitta inne på oceaner av kunskap =)
26 juli, 2016 kl. 22:55 #49032Blev lite mysmeck nu i afton. Monterade loss främre blinkers och smörjde upp kablar då höger blinkers fram trilskas och fungerar när den känner för det. Hjälpte inte ett dugg. Upptäckte även att kabeln till den ena kylfläkten inte var inkopplad när jag rotade omkring under huven så åtgärdade detta.
Blev även premiärbläddring i min nya Haynes-bok, som lite lustigt visar en Peugeot 205 på bilderna när man ska laga kaross. En annan kul sak är att bältena som sitter i baksätet på min bil kommer från Volvo, troligtvis 240-serien. Är detta något som generalagenten satte in när bilarna kom till Sverige eller? Ett fult hål är sågat på varje sida för bältet också. Skulle gärna vilja ha tag i ett par där inte låsanordningen är rymdgrå, ser lite tråkigt ut mot den övriga interiören.
Sen monterade jag bort dörrsidan på förarsidan för att försöka klura ut varför elhissen går så trögt. Den har bara blivit värre och nu drar den inte ned rutan alls. Jag hade lös motorn för att se om man kanske kunde justera läget på den och på så vis få rutan att löpa lättare, men den kan bara vara i ett läge pga vajern. Osäker på om det är motorn som är kass och inte orkar eller om det är rutan som kärvar och sätter sig fast. Ett jäkla pill var det i alla fall med mina falukorvar till fingrar och ingen skillnad blev det heller efter allt slit. Det blir ju inte direkt svalt i bilen just nu så hade gärna fått ordning på det.
27 juli, 2016 kl. 08:57 #49033Fråga Braun här på forumet. Han fixade sina fönsterhissar för något år sen. Oftast är det bara rengöring och uppsmörjning av saker o ting.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.