Äntligen en Alfa! Min liv med en 159 Ti Rosso
Published by David Alsén on
- Detta ämne har 11 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 20 maj, 2024 kl. 16:35 av Goran Obradovic.
-
FörfattareInlägg
-
11 november, 2023 kl. 23:08 #67401
Startar en projekttråd om min 159 som kanske inte var den Alfa jag tänkte mig från början.
Men troligen det förnuftigaste valet jag kunde gjort. Jag var ute efter en 159 Ti (Rosso förstås) TBi på moderera 200hk.Men snubblade över denna välbevarade skönhet på 8000mil. Ägd av två ”äldre” Alfister och vårdad där efter.
Mer pengar än jag räknat med och en Diesel 😅 Men ganska trevlig sådan på 170hk och 2,0liter.
lite og900 turbo karaktär då inget händer innan 2000rpm och efter 3000rpm vevar den på ordentligt.
Finns några skavanker så klart då den har rullat 11år men troligen en av de finare i Sverige vågar jag nog säga.
Och fortsatt vårdad kommer den bli ☺️
- Detta ämne redigerades för 10 månader, 1 vecka sedan av David Alsén.
12 november, 2023 kl. 23:28 #67405P0235 verkar vara en av de vanligaste felkoderna och den fick även jag dag 3 av mitt ägande.
Läste att den kan vara smutsig och ge felvärde så tog bort, gjorde ren efter alla konstens regler. Nollade felkoden och fick fint i 2 dagar tills den dök upp igen.
Beställde en Bosch då den som att på var ”noname”… Monterade och nu går den som tåget (i 7 dagar 😅).
14 november, 2023 kl. 21:20 #67417Även om de mörka 18tum fälgarna som sitter på 2011/12 Ti modellerna är fina så vore det mer passande med ett par quadrifoglio fälgar i silver.
Köpte en uppsättning beg. från Gulietta där fälgarna behöver lite kärlek men näst intill nya däck. Blir ett kul projekt att fixa till dem.
Bulthålen behöver borras upp från M12 till M14 vilket många verkar ha gjort tidigare.
Kommer sitta fint till våren 👌🏻
- Det här svaret redigerades för 10 månader sedan av David Alsén.
19 november, 2023 kl. 11:23 #67423Tänkte vara duktig och lägga i de stenskott som finns på framförallt huven och polera upp bilen. Lite som välkommen hem 🏠
Tycker dock att färgen jag köpt (två olika företag) inte riktigt smälter in.
Jag skulle vilja säga att jag är hyfsat bra på att lägga i stenskott och van med att de knappt syns efteråt… Men här poppar de ut 🤨
Är 289/A svår att få till bra?
Ska slipa ner de med 2/3000k papper och polera bort slipmärkena. Kanske de försvinner mer då…
20 november, 2023 kl. 08:07 #67429Den kommer bli läcker med de fälgarna. 😎
Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
21 november, 2023 kl. 08:26 #67436Den kommer bli läcker med de fälgarna. 😎
Tack! jag tror också det det.
Frågan är vilken färg de ska lackas med…
Funderar på att lacka i antingen standard Silver eller Cromo Metallic 609/B = Ti 19# färgen.
Sköna inlandsproblem.21 november, 2023 kl. 08:34 #67437Har nu bilen inne i garaget för allmän översyn och uppfräschning.
Blev byte av olja i motor och växellåda också.
Måste säga att jag är inte helt vän med placeringen av oljefiltret. Inne bakom motorn med riktigt dålig åtkomst.
Byte av växellådsoljan var betydligt lättare, hur ofta är det så 😀 Men kanske std. på Alfor!?- Det här svaret redigerades för 9 månader, 4 veckor sedan av David Alsén.
Attachments:
26 november, 2023 kl. 19:50 #67468Det är nästan så att man inte vill ta ut bilen från garaget så den har fått stå kvar 🙂
Polering och stenskottslagning blev på listan. Lite tråkigt med stenskottslagningen att kulören inte matchar så bra… Får ta den till ett ställe som kan mäta vilken NCS-kod den har. Att beställa 289/A blir iaf inte bra…
Poleringen blir bättre 👌🏻
Attachments:
14 mars, 2024 kl. 21:58 #68953Inte mkt som skrivits här men en del har faktiskt hänt även om det varit många andra projekt denna vinter.
Lite allmän översyn som storservice och byte av all filter och oljor.
Stenskottsfix som troligen iaf leder till att jag kommer lackera om huven. Inte riktigt nöjd även om det är mkt bättre.
De svarta ”Facelift stolarna” verkar vara av sämre kvalité de tidigare varianter så trots låga mil var insteget på sitt och ryggdel slitet. Men fick till det hyfsat.
Även ratten hade en del slitage och är nu i riktigt bra skick.
Var inte riktigt nöjd med draget i 2.0:an men efter en uppdatering av GDM där effekten är deras std = 210hk och momentet valdes lägre (420 ist för 470Nm) så känns den riktigt pigg och fin. Mindre ketchup-effekt vid 2000rpm och klart rappare.
Även växellådan som kunde kännas lite kuggig är klart bättre med ny olja!
Innerbelysning bytt till LED för en modernare känsla.
Även om jag satte in en blåtandskoppling till stereon så är jag lite sugen på en Dubbel-DIN med skärm. Blir nog nästa köp.
Så lite har hänt i vinter men inte mkt med tanke på att den åkte in i november och kom ut i veckan 😅
Dags att på börja projekt ”Telefonfälgar” dvs renovering också!
Lite bilder för att det är kul kommer också.
- Det här svaret redigerades för 6 månader sedan av David Alsén.
Attachments:
15 mars, 2024 kl. 09:50 #68970Nu börjar prepp med Telefonfälgarna = Tvätta, slipa, spackla, slipa, spackla slipa, tvätta, måla och glänsa 🙂
Attachments:
22 mars, 2024 kl. 16:20 #69061Piffade upp interiören lite med ett modernare snitt.
Trådlös Carplay och ett lite krispigare Handsfree system gör mkt för känslan.
Alla rattknappar mm fungerar så riktigt nöjd! Kan en säga annat än denna förarmiljö är vacker 🙂- Det här svaret redigerades för 5 månader, 3 veckor sedan av David Alsén.
- Det här svaret redigerades för 5 månader, 3 veckor sedan av David Alsén.
Attachments:
20 maj, 2024 kl. 16:35 #69895Din svarta instrumentpanel, är det Ti-utrustningen?
Snygg!Jag vill också ha en 159’a. En 1,8 TBi, och helst ingen kombi.
Lycka till med bilen.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.