äntligen fått igång 155an
Published by Peter Lundin on
- Detta ämne har 13 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 20 maj, 2014 kl. 09:00 av Martin Sipek.
-
FörfattareInlägg
-
16 maj, 2014 kl. 16:55 #25252
nu äntligen har jag fått lusten tillbaka att försöka starta upp 155an och tänkte åka in och besiktiga bilen.
vi hade en invasion av möss för några år sedan och problemen blev värre än var det var innan jag ställde från mig bilen för 3år sen (om inte 4a)
dom hade gnagt söder gummit mellan luftmassemätare och insug, returledingen till servon, kabelhärva till spridarna är skalade lite här å var, tändkablarna in till tändspolen har dom vart på, och t o m locket till spolarvätskabehållaren har dom demolerat dom små asen.
men som tur är så har man samlat på sig massa 155 prylar och allt detta är nu åtgärdat.
vet inte om ni kommer ihåg historien om vad problemet var innan mösshistorien? men för att göra historien kort så var det inga gnista på bilen efter att jag startat den och efter en halvminut bara dog.. har nu gått igenom dom flesta relär och rengjort och fick gnistan tillbaka på den. vad det var för fel på den vet jag inte exakt .. det är gnista iaf . men när gnistan kom tillbaka så la bränslepumpen av istället! införskaffade ett nytt bränslerelär men funkade inte ändå . kopplade då direktström på pumpen och bilen starta. GÖTT!!
MEN nu är det ett litet annat problem med det.. och jag vill inte har en strömbrytare för på och av till pumpen.. och det är där ni experter kommer in
det sitter 2 kablar till pumpen, en grön/svart och en Lila/svart. kollar jag vid bränsle relärt så gå det in en Lila/svart kabel där men ingen grön/svart. men därimot på relärt bredvid bränsle relärt så går det in en grön/svart kabel (på min 155 sitter det 3 relärt på tupeväggen och den i mitten är bränslerelärt, och det relärt med grön/svart kabel sitter till höger om det) och det jag gjort är att jag har låtit den lila/svarta kabel vara och dragit en ny kabel från den grön/svarta vid relärt till pumpen. Så här starta bilen och pumpen verkar bete sig som den ska dvs den gå en stund på tändningen och starta igen när bilen startat. Det jag vill veta av någon som vet är om jag kopplat den grön/svarta på rätt ställe? eller belasta jag något som jag får sota för vid senare tillfälle?
fråga 2 som jag har är till något helt annat och det är att motorn har börjat ticka när den blivit varm. ett tydligt ventiltick vill jag som inte är superhaj på att få det till. är det något man kan shimsa bort eller är det för slitet för att det ska vara lönt att försöka? när motorn är kall vid uppstart så låter den bra tycker jag.. men 5min framåt så tickar den så man skäms lite av att någon ska höra det
skål på er! mvh Peter
16 maj, 2014 kl. 20:22 #25253Angående pumpen… Har du kollat brytaren som sitter under förarstolen? En svart, 5 kronas storleks, knapp som bryter strömmen till pumpen om du krockar. Jag råkade utlösa min när jag hamrade och stod i för att bygga om stolsfästet i min gamla 155a. Jag byglade senare knappen då jag inte fick den att va “på” som jag ville, tror det är en kvicksilverbrytare.
elCrillo Kalmar
16 maj, 2014 kl. 21:30 #25254känner man på den jag upplever som knapp så är den helt stum i botten.. ska kolla närmre på den i morgon hur det är med strömmen dit
17 maj, 2014 kl. 01:29 #25255svart, 5 kronas storleks, knapp som bryter strömmen till pumpen om du krockar.
Så om man krockar så ska man trycka in knappen!!!?
Skämt åsido. Crille. Det är nog den enda kabelhärvan som är kvar i min bil och den stör mig enormt. Vet du om jag kan ta bort den rätt av eller?
(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63
17 maj, 2014 kl. 09:42 #25256Knappen kan du ju kasta om du byglar sladdarna i den. Dom bryter ju pumpen så det är matningen till den som knappen sitter på…
elCrillo Kalmar
19 maj, 2014 kl. 17:21 #25257den lila/svarta kabeln gå till knappen under sätet. så knappen borde det inte vara fel på eftersom det är den grön/svarta som jag dragit ny och allt verkar funka som det ska. frågan är bara om jag gör rätt i att sätta den grön/svarta direkt på relärt till höger om bränslerelärt på samma ställe det redan sitter en grön/svart kabel? det skulle ju kunna vara rätt ställe att sätta den på men jag är långt ifrån säker på det..
någon kanske har ett elschema på vart den grön/svarta kabeln ta vägen från pumpen?
19 maj, 2014 kl. 17:38 #25258http://berlinasportivo.com/pages/wshop155.php
Här haru reparationshandboken till 155…!
elCrillo Kalmar
19 maj, 2014 kl. 21:10 #25259tack som fan!
vet du något om det gå få i ordning på klockan i motorn? v6a
19 maj, 2014 kl. 22:07 #25260Min 155 v6a tickade som… Men det struntade jag i, den gick lika bra ändå. Tills rostjävulen tog den… Kammarna har både hydrauliska tryckare och justerskruvar. (Det ena på avgas och det andra på insug, kommer inte ihåg vilket som hade vad…) Du kan ju börja med att justera skruvarna…
Jag får inte denna länk att funka nu, men den brukar göra det:
http://www.tvc.se/AR/Workshop_Manual
elCrillo Kalmar
19 maj, 2014 kl. 22:29 #25261den grön/svarta kabeln går till styrenheten (motronic). ska testa plugga in kabeln direkt där och kolla i morgon.
19 maj, 2014 kl. 22:31 #25262ticket stör mig som fan! hehehe
19 maj, 2014 kl. 22:54 #25263Inlägg av Crister Borg på 2014-05-17 09:42
Knappen kan du ju kasta om du byglar sladdarna i den. Dom bryter ju pumpen så det är matningen till den som knappen sitter på…
Den lilla blåa manicken under baksätet var inte alls till cupebelysningsfördröjningen. DET är soppabrytaren ifall bilen voltar. Jag hängde upp den i buren när jag målade golvet sen startade inte bilen. Skruvade tillbaka den i våg och fick trycka på knappe ni golvet för att starta soppapumpen. Så nu vet vi det
(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63
20 maj, 2014 kl. 07:10 #25264Bra, Henrik! Finns det fler blå lådor då jag bara hittat info om en blå till innerbelysningen?
elCrillo Kalmar
20 maj, 2014 kl. 09:00 #25265Crister, du råkar inte ha en länk till en workshop manual för 166 3.0?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.