äntligen fått igång 155an

Published by Peter Lundin on

Forum Teknik äntligen fått igång 155an

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25252
    Peter Lundin
    Deltagare

      nu äntligen har jag fått lusten tillbaka att försöka starta upp 155an och tänkte åka in och besiktiga bilen.

      vi hade en invasion av möss för några år sedan och problemen blev värre än var det var innan jag ställde från mig bilen för 3år sen (om inte 4a)

      dom hade gnagt söder gummit mellan luftmassemätare och insug, returledingen till servon, kabelhärva till spridarna är skalade lite här å var, tändkablarna in till tändspolen har dom vart på, och t o m locket till spolarvätskabehållaren har dom demolerat dom små asen. 

      men som tur är så har man samlat på sig massa 155 prylar och allt detta är nu åtgärdat.

      vet inte om ni kommer ihåg historien om vad problemet var innan mösshistorien? men för att göra historien kort så var det inga gnista på bilen efter att jag startat den och efter en halvminut bara dog.. har nu gått igenom dom flesta relär och rengjort och fick gnistan tillbaka på den. vad det var för fel på den vet jag inte exakt .. det är gnista iaf .  men när gnistan kom tillbaka så la bränslepumpen av istället! införskaffade ett nytt bränslerelär men funkade inte ändå . kopplade då direktström på pumpen och bilen starta. GÖTT!!

      MEN nu är det ett litet annat problem med det.. och jag vill inte har en strömbrytare för på och av till pumpen.. och det är där ni experter kommer in

      det sitter 2 kablar till pumpen, en grön/svart och en Lila/svart. kollar jag vid bränsle relärt så gå det in en Lila/svart kabel där men ingen grön/svart. men därimot på relärt bredvid bränsle relärt så går det in en grön/svart kabel (på min 155 sitter det 3 relärt på tupeväggen och den i mitten är bränslerelärt, och det relärt med grön/svart kabel sitter till höger om det) och det jag gjort är att jag har låtit den lila/svarta kabel vara och dragit en ny kabel från den grön/svarta vid relärt till pumpen. Så här starta bilen och pumpen verkar bete sig som den ska dvs den gå en stund på tändningen och starta igen när bilen startat. Det jag vill veta av någon som vet är om jag kopplat den grön/svarta på rätt ställe? eller belasta jag något som jag får sota för vid senare tillfälle?

      fråga 2 som jag har är till något helt annat och det är att motorn har börjat ticka när den blivit varm. ett tydligt ventiltick vill jag som inte är superhaj på att få det till. är det något man kan shimsa bort eller är det för slitet för att det ska vara lönt att försöka? när motorn är kall vid uppstart så låter den bra tycker jag.. men 5min framåt så tickar den så man skäms lite av att någon ska höra det     

      skål på er! mvh Peter

      #25253
      Crister Borg
      Deltagare

        Angående pumpen… Har du kollat brytaren som sitter under förarstolen? En svart, 5 kronas storleks, knapp som bryter strömmen till pumpen om du krockar. Jag råkade utlösa min när jag hamrade och stod i för att bygga om stolsfästet i min gamla 155a. Jag byglade senare knappen då jag inte fick den att va “på” som jag ville, tror det är en kvicksilverbrytare.

        elCrillo Kalmar

        #25254
        Peter Lundin
        Deltagare

          känner man på den jag upplever som knapp så är den helt stum i botten.. ska kolla närmre på den i morgon hur det är med strömmen dit

          #25255
          Henrik Ahnfeldt
          Deltagare

            svart, 5 kronas storleks, knapp som bryter strömmen till pumpen om du krockar. 

            Så om man krockar så ska man trycka in knappen!!!?

            Skämt åsido.  Crille. Det är nog den enda kabelhärvan som är kvar i min bil och den stör mig enormt. Vet du om jag kan ta bort den rätt av eller?

            (((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63

            #25256
            Crister Borg
            Deltagare

               Knappen kan du ju kasta om du byglar sladdarna i den. Dom bryter ju pumpen så det är matningen till den som knappen sitter på…

              elCrillo Kalmar

              #25257
              Peter Lundin
              Deltagare

                den lila/svarta kabeln gå till knappen under sätet.  så knappen borde det inte vara fel på eftersom det är den grön/svarta som jag dragit ny och allt verkar funka som det ska. frågan är bara om jag gör rätt i att sätta den grön/svarta direkt på relärt till höger om bränslerelärt på samma ställe det redan sitter en grön/svart kabel? det skulle ju kunna vara rätt ställe att sätta den på men jag är långt ifrån säker på det.. 

                någon kanske har ett elschema på vart den grön/svarta kabeln ta vägen från pumpen?

                #25258
                Crister Borg
                Deltagare

                  http://berlinasportivo.com/pages/wshop155.php

                   

                  Här haru reparationshandboken till 155…!

                  elCrillo Kalmar

                  #25259
                  Peter Lundin
                  Deltagare

                    tack som fan! 

                    vet du något om det gå få i ordning på klockan i motorn? v6a

                    #25260
                    Crister Borg
                    Deltagare

                      Min 155 v6a tickade som… Men det struntade jag i, den gick lika bra ändå. Tills rostjävulen tog den… Kammarna har både hydrauliska tryckare och justerskruvar. (Det ena på avgas och det andra på insug, kommer inte ihåg vilket som hade vad…) Du kan ju börja med att justera skruvarna…

                      Jag får inte denna länk att funka nu, men den brukar göra det:

                      http://www.tvc.se/AR/Workshop_Manual

                      elCrillo Kalmar

                      #25261
                      Peter Lundin
                      Deltagare

                        den grön/svarta kabeln går till styrenheten (motronic). ska testa plugga in kabeln direkt där och kolla i morgon.

                        #25262
                        Peter Lundin
                        Deltagare

                          ticket stör mig som fan! hehehe

                           

                          #25263
                          Henrik Ahnfeldt
                          Deltagare

                            Inlägg av Crister Borg på 2014-05-17 09:42

                             Knappen kan du ju kasta om du byglar sladdarna i den. Dom bryter ju pumpen så det är matningen till den som knappen sitter på…

                            Den lilla blåa manicken under baksätet var inte alls till cupebelysningsfördröjningen. DET är soppabrytaren ifall bilen voltar. Jag hängde upp den i buren när jag målade golvet sen startade inte bilen. Skruvade tillbaka den i våg och fick trycka på knappe ni golvet för att starta soppapumpen. Så nu vet vi det 

                            (((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63

                            #25264
                            Crister Borg
                            Deltagare

                              Bra, Henrik!  Finns det fler blå lådor då jag bara hittat info om en blå till innerbelysningen?

                              elCrillo Kalmar

                              #25265
                              Martin Sipek
                              Deltagare

                                Crister, du råkar inte ha en länk till en workshop manual för 166 3.0?

                              Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.