ÄNTLIGEN slut på 4 års väntan…

Published by Nihat Dizdar on

Forum Allmänt ÄNTLIGEN slut på 4 års väntan…

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 48 totalt)
  • Författare
    Michael Wolde
    Deltagare

Fina bilar grattis – kul att se Giulia är lika snygg i både blått och rött! @Gustav Holmdahl; läste lite på Alfatrimmaren Squadra – tunings hemsida (killen har doktorerat i chiptrim på Fiat/alfa motorer..) att 200 hkr bensinaren har samma fysiska bestyckning som 280 har modellen, det är bara programvara som skiljer. Han bedömer att en effekt runt 320 hkr är rimlig…. På dieselsidan är det samma förhållande med 180 hkr och 210 hkr modellerna. Där tar han ut strax över 240 hkr och 520 Nm i vrid utan svårigheter.. Så potentialen finns där för den som vill. 

Ayhan Dizdar
    Deltagare

… och så här ser min inredning ut. En intressant erfarenhet som kan vara bra att veta, är att om man väljer färgen Monza Red så kan interiören enbart vara helsvart. En speciell limitering enbart för denna kulör. Jag undrar varför? Någon som vet?

Ayhan Spider 2000 Veloce -77 / GTV6-2,5 -86 / Giulia Super 2.0T -17

En fundering… bilden på sommarhjulen, är de 17-tummare? Var lite fundersam när jag skulle plocka ihop “min bil”

Hade gärna valt “telefonmodellen” men tyckte att 17 skulle bli för små & 19 too much… 

Tänkte mig 18″ på sommarhjul och försöka deala till mig 17″ telefon för vinterhjulen… 

Med eller utan Q2- emblem? Har också tänkt beställa en liknande config som landar runt 410… och grubblade över ska jag köra emblemlöst eller inte.?
    Men nu då jag ser era fina bilar känns det som det behövs ett emblem. Det markerar att det finns lite extra i bilen. 

Ingen som funderat på dubbelt utblås?
    Fick en broschyr om options till Giulian och där fanns det att beställa. Men var lite lustig beskrivning. Stod att man ersätter bakre ljuddämparen men att ett rör blir “fake”?? Låter helsjukt i mina öron att ett originaltillbehör skulle vara så… Någon som har pejl?

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Peter Svensson
    Deltagare

På tal om inredningsfärger. Det finns en röd Giulia Veloce med ljusbrun skinninredning på Blocket. Jag brukar inte vara så känslig men det här tycker jag verkligen skär sig. Rött och ljusbrunt… ?

https://cdn.blocket.com/static/0/original/19/1986767061.jpg

Jag tycker den är rätt ok. Det fanns även röda 159:or i den combon, med bruna skinnstolar.

Nihat Dizdar
    Deltagare

Inlägg av Christer Andersson på 2017-02-22 19:47

En fundering… bilden på sommarhjulen, är de 17-tummare? Var lite fundersam när jag skulle plocka ihop “min bil”

Hade gärna valt “telefonmodellen” men tyckte att 17 skulle bli för små & 19 too much… 

Tänkte mig 18″ på sommarhjul och försöka deala till mig 17″ telefon för vinterhjulen… 

Med eller utan Q2- emblem? Har också tänkt beställa en liknande config som landar runt 410… och grubblade över ska jag köra emblemlöst eller inte.?
    Men nu då jag ser era fina bilar känns det som det behövs ett emblem. Det markerar att det finns lite extra i bilen. 

Ingen som funderat på dubbelt utblås?
    Fick en broschyr om options till Giulian och där fanns det att beställa. Men var lite lustig beskrivning. Stod att man ersätter bakre ljuddämparen men att ett rör blir “fake”?? Låter helsjukt i mina öron att ett originaltillbehör skulle vara så… Någon som har pejl?

Väldigt intressant det där med dubbla blås eller ej. Hade en lååång dialog med FCA Sverige om detta eftersom jag beställt min bil med dubbla kromade blås, allt enligt spec på Super-utrustade bilar antingen 180hk diesel eller 200hk bensin, men fick en bil med enkelt blås! Efter mitt påpekande så ändrades infon på hemsidan och prislistan med en rättelse att endast 180hk diesel med Super-utrustning har dubbla kromade blås. Nyfiken som man är kollade jag stora delar av Alfa i Europa och det var endast i Tyskland där man uttryckligen påpekar att bara 180hk diesel+Super har dubbla kromade blås, övriga länder jag kollade skrev exakt som i Sverige.

Vad gäller beställningsbart “fake-blås” kan man ju undra hur det är med Veloce i bensinutförande, är det också “fake” eftersom det är samma motor men med annan optimering?

Nihat Dizdar

Thomas Sjölin
    Deltagare

Finns många märken som har fakeutblås på vissa modeller. En del har ett extra rör från sista dämparen som faktiskt leder avgaser, somliga har bara ett ditsvetsat rör som inte leder något alls.

Vet ju inte om det spelar så stor roll om det är fake eller inte, det fyller ju ingen praktisk funktion. Dock kan det lika gärna vara om det inte blåser ut något ur det, då ser det bara dumt ut.

Såg just att dina fälgar på bilden var 18-tummare. Glöm min fråga.

Såhär såg det dubbla avgaseriet iaf ut i katalogen från MOPAR??

Michael Elofsson
    Deltagare

Inlägg av Ayhan Dizdar på 2017-01-28 16:21

… och så här ser min inredning ut. En intressant erfarenhet som kan vara bra att veta, är att om man väljer färgen Monza Red så kan interiören enbart vara helsvart. En speciell limitering enbart för denna kulör. Jag undrar varför? Någon som vet?

Alfa har alltid varit restriktiva med färgkombinationer. De anser väl inte att den passar med ngn annan interiörfärg? även om jag tycker den kan funka med flera…

Nihat Dizdar
    Deltagare

Inlägg av Christer Andersson på 2017-02-23 08:26

Såg just att dina fälgar på bilden var 18-tummare. Glöm min fråga.

Såhär såg det dubbla avgaseriet iaf ut i katalogen från MOPAR??

Lite märkligt att bilden visar det riktiga blåset som sitter på vänster sida. Fuskblåset kommer ju således att sitta på höger sida!

Nihat Dizdar

Då måste även plastpanelen bytas, för den är väl inte förberedd för ett extra rör? Blir fult att “skära” ut ett extra hål. 

Har ni hunnit känna på den aktiva fjädringen?
    Jag har försökt läsa mig till hur systemet ska fungera men hittar dåligt med info. Inget i instruktionsböckerna jag laddat hem, bara i QVns bok.
    Förstår jag rätt om systemet ska anpassa sig efter d-n-a valet och sedan kan du softa genom att trycka på stötdämparknappen i mitten på dna-knappen?

Ayhan Dizdar
    Deltagare

-Ja Christer det stämmer. Systemet anpassar sig efter D/N/A-läget och i D så blir den extra hårt ställd. I det läget kan man trycka på stötdämparknappen mitt på D/N/A-reglaget (finns bara på Q2 och Q4 bilar) för att få mjukare dämpare men behålla övriga förmågor såsom gasrespons etc i “rappt” läge som D skapar.

Ayhan Spider 2000 Veloce -77 / GTV6-2,5 -86 / Giulia Super 2.0T -17

Frågestund…

Jag ser att den har original en elektrisk diff via ABS-systemet. Kopierat ur manualen:
    “Om slirningen endast gäller ett av drivhjulen, aktiveras BLD-funktionen (BrakeLimitedDifferential) för att automatiskt bromsa hjulet som slirar.”
    Vet du hur den “mekaniska” diffbromsen som ingår i paketet fungerar, visco eller är det en traditionell lamellbromsdiff? Undrar om BLD-funktionen inte finns om man valt mekanisk diff, blir ju liksom lite “kaka på kaka” om båda ska jobba samtidigt…

Sedan finns ju detta system också… Verkar vara mycket som samverkar för att hålla bakhjulen på vägen.  Ser att det är lite si & så med översättningen i manualen.
    ATV-SYSTEM (Alfa™ActiveTorqueVectoring). Den dynamiska dragkrafts tjänar till att optimera och balansera momentet mellan hjulen på samma axel.

Som jag skrev på annat ställe brukar jag kolla in ett Giuliaforum i väntan på min bil och där snackas det om det mesta.

2 vanliga frågor är om backspeglar & stolarna. Ni som vet, hur ligger det till?

Går det öht att koppla ifrån att backspeglarna viker in när man låser bilen? Det står i manualen att det ska gå, “jänkarna” hittar inte detta i sina bilar.

Stolen… Som det låter “over there” så glider stolen bakåt vid stopp för att underlätta i och urstigning. = Baksätespassagerarens ben krossas…

Ska visst gå bort om man programmerar in stolsminnet. Har ni egna erfarenheter av detta och speglarna?
    Och en “statusrapport” om ägandet skulle också vara kul.

Claes Johnsen
    Deltagare

då undrar jag också en mycket viktig  backspegelfråga, (jag undrar en fråga…)

går dom att fälla in med en knapp (ja som det brukar vara i mina bilar) så jag kan borda (köra in i…) garaget med infällda speglar?

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 48 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.