Apple CarPlay Stelvio

Published by Mats Steenberg on

Forum Allmänt Apple CarPlay Stelvio

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Mats Steenberg
    Deltagare

Varför i hela fridens namn är inte Apple CarPlay / Android Auto fast intrigerat i alla Stelvio ? Ja menar bilen har ju all utrustning för övrigt men inte har jag detta vilket jag trodde ingick i dom flesta nya bilar nuförtiden !! Vilka paket ska man ha för att det ska finnas och kommer det att gå att uppgradera systemet framöver ? Har den största tft displayen dock ej navigation .

Gustav Holmdahl
      Deltagare

Väldigt bra fråga. Alfa har itne lagt särskilt mycket krut på mediaentertainment i Giulia/Stelvio, tyvärr. “Alla” andra har haft ljusår modernare utrustning som standard i sina premiuimmodeller i flera år. FIAT har det i sina bilar, men till Alfa kom det först 2018, då som ett relativt dyrt tillval.

När är din Stelvio byggd? Som jag fattat det måste man ha den nyare hårdvaran för att ens ha möjligheten till Android och Apple Carplay. Den måste vara byggd efter 2018. För att vara på säkra sidan kan man kolla vilken version på mjukvaran man har i sin bil. Kommer inte ihåg nu vilket mjukvaruversion som är till den nyare modellen men det finns info på nätet. Tex http://www.alfaowner.com finns flera trådar ang detta. Har du den nyare stereon så är det åtminstone tekniskt möjligt att skaffa Carplay. Jag har dock inte läst om någon som fått det eftermonterat, än. Har du den gamla stereon så måste man byta huvudenhet. Vet inte vad den kostar men räkna med minst 10000 kr, plus Carplay uppgradering.

För egen del så är det inget jag saknar, men hade varit trevligt om jag hade haft det i min Giulia. Jag har en mobilhållare för navigering och blåtanden tar hand om medialjud och telefonsamtal riktigt bra.

Giulia 20 Super

Andreas Möller
        Deltagare

Jag ställde frågan till återförsäljaren och fick ett liknande svar. Det blir inte billigt. Personligen tycker jag dock att infotainmentsystemet är extremt snabbt och lättanvänt och har det nödvändiga. Lite konstiga prioriteringar ibland av navigatorn …

Men enda anledningen till Apple Car Play, som jag ser det, är om man vill byta mellan iTunes, Spotify, SoundCloud eller möjligtvis en ljudbok under körning – vilket väl skulle räknas som olagligt med nuvarande lagstiftning om man pillar på telefonen.

Mats Forssén
          Moderator

Om jag fattat saken rätt så gäller förbudet att man inte får hålla i telefonen och använda den under körning. Dvs om du sätter den i en hållare så kan du byta mellan Spotify och en ljudbok lagligt. Det blir ju i princip ingen skillnad mot att använda en bils inbyggda infotainmentsystem med pekskärm.
            Att båda dessa alternativ ändå inte är bra ur ett trafiksäkerhetsperspektiv är givet anser jag, så man bör ju undvika det.
            Därför är det förvånande att så många biltillverkare envisas med pekskärm i bilarna, helt förkastligt enligt min mening.

adam deshly
            Deltagare
              Nusret Ljevo
              Deltagare

Är det bara att byta ut org och koppla in den nya infotainment?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.