AR 159 1750 tbi

Published by Patrik Lindström on

Forum Allmänt AR 159 1750 tbi

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare

Hej Alla

Funderar på att köpa en AR 159 1750 tbi 2010
    Vad ska man se upp med, fel som är frekventa, barnsjukdomar…etc

Med vänlig hälsning PAL

Det enda jag kan komma på är: Lyssna på missljud från växellådan.
    Några har haft problem med vx-lådan och fått dem utbytta. I övrigt borde det bara vara att “tuta å köra”.

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Hej,

jag har egentligen inga bra råd om vad man ska titta efter. Den enda nackdelen med 1750-motorn vad jag förstått är att den drar mycket bensin. Annars har jag bara hört gott om motorn. Bilen är fortfarande en av de snyggaste på marknaden enligt mig… 

Lars Ryefalk
    Deltagare

159:an saknar stänkskydd som standard och dess design gör att stensprut från framhjulen blästrar både bakkanten av främre hjulhus och bakre delen av bakdörrarna med stenskott och rostangrepp som följd. Titta även efter galvsläpp på bakluckan.

oo-v-oo oo V oo

Håkan Petersson
      Deltagare

Bussningar/Kulleder i fram- och bakvagn.

Johan Ekelund
        Deltagare

hjullager fram verkar vanligt förekommande för modellen, bytte själv på min. Annars en underbar bil så länge det inte är utrymme man söker.

Pär Albrektsson
          Deltagare

Härlig bil!
            Kolla bakfjädrarna, båda brast på min vid ca12000 mil. (Ti)
            Kolla radio- och GPSmottagning. Fuktskadad mottagarenhet på taket vanligt.
            Kolla servostyrningen, min började hugga och låta illa. Byte av behållaren (inbyggt filter) och konvertering till grön servovätska löste problemet helt.

Non porto gioielli li guido...

Paul Wan
            Deltagare

Tänk på att TI modellen är jätte låg. Jag har bytt skyddsplasten under motorn två gånger redan.
              I övrigt har jag inte haft problem med den, haft den i fem år och 12500 mil. De fel som jag har haft har jag själv orsakat, kör på banan med den.
              Köpte en Xcarlink så nu kan jag till och med streama musik från Spotify

Lycka till med bilköpet, en vackrare bil finns nog inte i denna prisklass..

Hej Alla

Det blev en AR 159 1750 tbi Ti röd 19″ ( Berlina ) med beige läderklädsel med 5900 mil på mätaren.

Tackar för alla råd och tips och trix.

Ses ute på vägarna, och kom ihåg att hällsa på varandra ( Blinka )

Med vänlig hälsning PAL

Magnus Berg
              Deltagare

M32 växellådan är ingen höjdare, men som tur är finns det sätt att slippa problem med den. Konstigt att det inte uppmärksammas mer här. På Opel-forum och alfaowner är det allmänt känt att man bör byta växellådsolja med intervall om ca 5000-6500mil på M32.

Ett av problemen är att det är en liten kompakt växellåda. Ska ju få plats i små Mitos, Punto, Corsa, Meriva mfl. Den transporterar inte värme så bra och blir väldigt varm. Oljan från fabrik tål inte den höga värmen tillräckligt bra för att inte åldras. Har man då dessutom en motor som ligger i det övre spannet för vad lådan klarar så blir det inte bättre. 

Sen är det för lite olja i från fabrik så att de övre lagren smörjs dåligt. Det är även därifrån man sen kan få missljud som Christer skrev om tidigare i denna tråd. Ett vinande ljud som hörs tydligast på sexans växel. 

Rekommenderat är att byta olja lite då och då, fylla på så det är runt 3liter olja i istället för 2,3liter (gäller diesel, kan vara annan mängd olja på 1750tbi). Köpa olja som tål värmen bättre än original. Många (inklusive Autolusso i England) rekommenderar Fuchs TITAN SINTOFLUID SAE 75W-80.

Jacob Wolving
                Deltagare

Så himla bra info, tack så mycket! Ska se till att byta på Breran innan våren.

L-G Westling
                  Deltagare

Köpte du bilen i Stockholm, isåfall tog du den strax innan jag hade “velat” färdigt och också skulle köpa den.

Var den så fin den verkade i annonsen?

Grattis isåfall !

/LG

lgw

Hej!

Den var precis så fin som den såg ut att vara på bilderna.

Kommer att servas och skötas om av Befra Motor i Helsingborg som servar och sköter om resten av mina Alfor….

//PAL

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.