AR 159 2,4 JTDM -07 utan laddning

Published by Björn Sjöström on

Forum Teknik AR 159 2,4 JTDM -07 utan laddning

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare

God fortsättning alla Alfisti!

Min 159 2,4 JTDM har slutat ladda batteriet.

Batterisymbolen lyser i displayen och spänningen är c:a 11,7 volt när motorn är igång både mätt direkt på batteriet och med Multiqscan inkopplat.

Inga felkoder utom att det varit låg spänning, jag fick lov tt köra en bra bit för att komma hem när felet började.

Är det någon som vet om det finns något typfel, laddregulatorn, diodbrygga, ????

Till saken hör att jag hadedeen på verkstad nyligen för byte av remskivan med slirkoppling nyligen. Den kvittrade ganska mycket när det var kallt ute.

Tacksam för tips!

Mvh 

Björn 

Björne

Mats Widman
    Deltagare

Har du kollat så batteriet är ok? Kolla batteriets syravikt efter separat laddning. Jag hade samma problem och jag trodde det var min generator som åter rasade. Det var batteriet, en cell var kass.

Jag har bytt batteri för att överhuvudtaget få hem bilen så tyvärr är det nog inte problemet.

Problemet är att det är så ohemult trångt så att själv kunna plocka ur generatorn är nästan ogörligt med tanke på att jag inte har någon verkstadsplats att hålla till i.

Enligt verkstadshandboken kan man till och med behöva lyfta ur motorn för att komma åt generatorskrället. Har man “tur” så räcker det med att riva AC systemet för att komma åt.

Men kanske man kan komma åt laddregulatorn med generatorn i bilen?

Björne

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.