AR 75 3.0 Evo 24v Challenge kl II

Published by Robin Nyquist on

Forum Projekt AR 75 3.0 Evo 24v Challenge kl II

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 122 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #47608
    Robin Nyquist
    Moderator

      Oj nu var det ju ett tag sedan man var här inne och skrev, ska nu i veckan förbi garaget och stuva om elen lite i bilen, bl a flytta huvudbrytaren så att jag når den ifrån förarplats helt fastspänd, i dagens läge är det ett under om jag snuddar med fingerspetsarna. 

       

      Sen ska en sådan där cool extravagant panel försöka byggas in i bilen med massa knappar och brytare och lite lampor 

      #47609
      Robin Nyquist
      Moderator

        Då har det förberetts lite inför veckans kommande kamremsbyte, vätskebyte, avgasbygge och el-pul. 

        Men en fråga, hur sjutton ser jag markeringarna till kamremen?

        Bild kommer senare ikväll efter min träning 

        #47610

        Ettans cylinder i topp, kanske du har markering på vevaxelns remskiva, rotorn mot markeringen på fördelargodset, av med ventilkåporna och hitta markeringarna på kamaxlarna och sen är det bara att byta (om det stämmer då förstås) 

        #47611
        Robin Nyquist
        Moderator

          Inlägg av Patrik Hermansson på 2015-02-24 16:59

          Ettans cylinder i topp, kanske du har markering på vevaxelns remskiva, rotorn mot markeringen på fördelargodset, av med ventilkåporna och hitta markeringarna på kamaxlarna och sen är det bara att byta (om det stämmer då förstås) 

          Idag blir det provkörning efter allt som är gjort på bilen, för din skull Patrik ska jag lägga in ett videoklipp med lite ljud

          #47612

          Det ser jag framemot, känner Bussotarmen drar, redan

          #47613
          Robin Nyquist
          Moderator
            #47614
            Mats Forssén
            Moderator

              Inlägg av Robin Nyquist på 2015-03-04 08:56

              Länk till klippet på första turen med bilen:

               

              https://www.facebook.com/groups/600449053406646/735054513279432/?notif_t=group_comment

              Man måste logga in på Facebook för att se och det är ju inte alla som har ett konto 

              #47615
              Robin Nyquist
              Moderator

                Inlägg av Mats Forssén på 2015-03-04 09:18

                Inlägg av Robin Nyquist på 2015-03-04 08:56

                Länk till klippet på första turen med bilen:

                 

                https://www.facebook.com/groups/600449053406646/735054513279432/?notif_t=group_comment

                Man måste logga in på Facebook för att se och det är ju inte alla som har ett konto 

                Ordnar en youtubelänk under helgen Mats

                #47616
                Robin Nyquist
                Moderator

                  Okej, det är vid detta läge som all form utav hjälp mottages! Och väldigt tacksamt dessutom!

                  Bilen går inte alls som den ska. Antingen fetar den och dränker sig själv. Eller så klipper den mellan växlingar och den går inte igång. Krävs en del nötande på starten och ibland startgas så hoppar den igång.

                  Bränslebortfall tänker ni då. Men icke, bränsletrycker ligger på tomgång runt 2,6 bar. Vid lätt påläggande utav gas sjunker det lite snabbt ner till ca 2,1 bar. Vid full last går det till nästan 3 bar. Även när bilen dör så har jag soppatryck

                  Jag har kollat ledningar, haft ner pumpen, kollat alla tänddelar osv osv….

                  Någon som har en del tips?

                  Föresten Benny, generatorn laddar

                  #47617
                  Johnnie Eliasson
                  Deltagare

                    Har du kollat “flärpen” i LMM så den inte kärvar och fastnar i öppet läge ibland?

                    #47618
                    Robin Nyquist
                    Moderator

                      Inlägg av Johnnie Eliasson på 2015-05-12 13:19

                      Har du kollat “flärpen” i LMM så den inte kärvar och fastnar i öppet läge ibland?

                      Ja, fast inte när jag kör bilen. Däremot vet jag att den är lite pillad i så den ska “öppna tidigare” och skicka på mer bränsle. Men känner man på klaffen för hand när motorn är avstängd då löper den finfint! Men kan ju vara en idé att byta. Har dessutom för mig att man skall byta till en från en BMW?

                      #47619

                      Jag hade en 3,0a kommer inte ihåg vilken men felet mins jag, den gick som den skulle en stund så körde man iväg och den började rycka,rusta å hålla på i det närmaste okörbar. Felsökte allt flera gånger om, felet var en glapp jordkabel till motor reläerna så en skruv med mutter och skaken var löst. Enkelt när man väl hittat det, men det tog på syket innan 

                      #47620
                      Robin Nyquist
                      Moderator

                        Inlägg av Patrik Hermansson på 2015-05-12 17:22

                        Jag hade en 3,0a kommer inte ihåg vilken men felet mins jag, den gick som den skulle en stund så körde man iväg och den började rycka,rusta å hålla på i det närmaste okörbar. Felsökte allt flera gånger om, felet var en glapp jordkabel till motor reläerna så en skruv med mutter och skaken var löst. Enkelt när man väl hittat det, men det tog på syket innan 

                        Den som går till reläerna vid expansionskärlet?

                        #47621

                        Ja tror det, men det kan ha varit en 164a men 3,0 var det

                        #47622
                        Robin Nyquist
                        Moderator

                          Status: på torsdag kommer björnbusen förbi, med en LMM, så skall vi prova, dessutom ska lite mer el gås igenom i motorrummet, hoppet är det sista som lämnar! 

                        Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 122 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.