AR 75 3.0 Evo 24v Challenge kl II
Published by Robin Nyquist on
- Detta ämne har 121 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 11 juni, 2020 kl. 08:45 av Fredrik Ståhlgren.
-
FörfattareInlägg
-
10 mars, 2017 kl. 19:40 #47668
Inlägg av Fredrik Assarsson på 2017-03-10 19:30
Gött! Det händer något i garaget även om projekttråden är avställd?Här händer det massor! Får inte ligga på latsidan! Avställd? Hur tänker du nu?
10 mars, 2017 kl. 20:14 #47669Härligt!
11 mars, 2017 kl. 19:21 #47670And we have touchdown efter drygt ett år på pallbockar!
12 mars, 2017 kl. 20:53 #47671Det var det som fick det att skångra i fönstren här hemma i går alltså? Trodde det var sprängningar i berget bakom huset
22 mars, 2017 kl. 07:10 #47672Då har servicen påbörjats, trodde verkligen jag skulle komma längre igår.. Blev inte nöjd med hur markeringarna hamnade efter jag hängt på nya remen. Allt stämde utom markeringen jag gjorde på axeln som driver oljepumpen. Efter någon timme av säkert av/på montering av rem säkert ett trettiotal gånger bestämde jag mig för att det fick duga, alla andra stämmer utom den till oljepumpen, men den å andra sidan går att snurra lätt så tror inte den behöver nollas.
Sedan har även spakstället kommit! Är så sjukt nöjd! Tack till Åkebrink Motorsport!
22 mars, 2017 kl. 16:25 #47673Inlägg av Robin Nyquist på 2017-03-22 07:09
Då har servicen påbörjats, trodde verkligen jag skulle komma längre igår.. Blev inte nöjd med hur markeringarna hamnade efter jag hängt på nya remen. Allt stämde utom markeringen jag gjorde på axeln som driver oljepumpen. Efter någon timme av säkert av/på montering av rem säkert ett trettiotal gånger bestämde jag mig för att det fick duga, alla andra stämmer utom den till oljepumpen, men den å andra sidan går att snurra lätt så tror inte den behöver nollas.
Sedan har även spakstället kommit! Är så sjukt nöjd! Tack till Åkebrink Motorsport!
Oljepumpen har ju inget med tändning att göra.
(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63
22 mars, 2017 kl. 18:26 #47674friskt vågat att göra bytet utan jiggarna för kammarna och indikatorklockan för öd läget. har du motvikts verktyget för att spänna upp remmen med rätt moment ?
den varianten av 24V är lite speciell med att spänna remmen. man måste få rätt förspänning för att spännarens kolv ska kunna jobba på rätt sätt.. felaktigt sådant resulterar lätt i motorras. ett litet tips bara.Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
22 mars, 2017 kl. 19:54 #47675Friskt och friskt, att byta rem har jag gjort ett flertalet ggr i mina dagar. Men du har en väldigt bra poäng i det där med verktyget. Tycker mig ha fått till spänningen rätt bra och har dragit runt motorn ett flertalet varv. Får se om någon i Sthlms området har som är villig att låna ut så skall jag kontrollera spänningen!
22 mars, 2017 kl. 21:32 #47676Inlägg av Robin Nyquist på 2017-03-22 19:54
Friskt och friskt, att byta rem har jag gjort ett flertalet ggr i mina dagar. Men du har en väldigt bra poäng i det där med verktyget. Tycker mig ha fått till spänningen rätt bra och har dragit runt motorn ett flertalet varv. Får se om någon i Sthlms området har som är villig att låna ut så skall jag kontrollera spänningen!
har också bytat många remar i mina dagar. men jag skulle alldrig göra det utan verktygen som behövs iallafall inte på en sådant motor du har. vill man ha det riktgt optimalt så är det verktyg som gäller. vad säger att det är 100 rätt innan du märker upp det.. har haft bilar inne när jag hade verkstad själv där förra bytet var gjort utan verktyg, bara märkt och vid inställningen för jiggarna har det inte stämmt i kammarna.. har även sett det på andra märke än alfa med..
är ju så klart upp till var o en.. spännar verktyget är mkt viktigt här då det är en vikt som skall ställas in på visst avständ och sedan göra förspänningen.Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
22 mars, 2017 kl. 21:58 #47677Inlägg av Rickard Bergh på 2017-03-22 21:32
Inlägg av Robin Nyquist på 2017-03-22 19:54
Friskt och friskt, att byta rem har jag gjort ett flertalet ggr i mina dagar. Men du har en väldigt bra poäng i det där med verktyget. Tycker mig ha fått till spänningen rätt bra och har dragit runt motorn ett flertalet varv. Får se om någon i Sthlms området har som är villig att låna ut så skall jag kontrollera spänningen!
har också bytat många remar i mina dagar. men jag skulle alldrig göra det utan verktygen som behövs iallafall inte på en sådant motor du har. vill man ha det riktgt optimalt så är det verktyg som gäller. vad säger att det är 100 rätt innan du märker upp det.. har haft bilar inne när jag hade verkstad själv där förra bytet var gjort utan verktyg, bara märkt och vid inställningen för jiggarna har det inte stämmt i kammarna.. har även sett det på andra märke än alfa med..
är ju så klart upp till var o en.. spännar verktyget är mkt viktigt här då det är en vikt som skall ställas in på visst avständ och sedan göra förspänningen.Även om mitt förra inlägg inte angav att jag tog dig och tipset på allvar så vill jag bara förtydliga att det har tagits på allvar och jag kommer nästa vecka se till att montera kamlåsningarna och göra det på den vägen, även spänningen av remen med verktyget! Riktigt bra inspel från din sida motorn ofta kommer gå upp mitt varvstoppet
30 mars, 2017 kl. 23:29 #47678Nu har spakstället monterats och provkörts! Vilken fantastisk skillnad i feeling och distinkthet! Så galet fräckt!
30 mars, 2017 kl. 23:50 #47679Snyggt jobbat Robin!
Trevligt att se i helgen…31 mars, 2017 kl. 12:04 #47680Snyggt! Ser ju ut som en riktig racerbil ju!
31 mars, 2017 kl. 16:07 #47681Grymt Robin, fick min spak idag. Snabb kille dedär och tack för tipset.
Jag kanske kan komma förbi nästa helg och spana var du tog upp hålet
31 mars, 2017 kl. 16:32 #47682Inlägg av Patrik Hermansson på 2017-03-31 16:07
Grymt Robin, fick min spak idag. Snabb kille dedär och tack för tipset.
Jag kanske kan komma förbi nästa helg och spana var du tog upp hålet
Fasen så kul! Ingen fara
Välkommen förbi
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.