Är Alfa nåt att ha?
Published by Tommy Lindström on
- Detta ämne har 37 svar, 20 deltagare, och uppdaterades senast 17 september, 2015 kl. 22:50 av Peter Gidlund.
-
FörfattareInlägg
-
9 oktober, 2014 kl. 14:28 #13782
Som konservativ Jaguar man har jag trots detta handikapp alltid sneglat på Alfa. När jag nu har en Jaguar för mycket tänkte jag drista mig till att föreslå ett byte mot en Alfa men vad är det egentligen jag ger mig in på?
Har ingen tidigare erfarenhet av märket annat än ren hörsägen om ett gäng fanatiker som inte bryr sig om bilen står på verkstad eller går att köra med – de är lika lyckliga ändå. Tokiga fel, sällan att allt fungerar på en bil. Dyra reservdelar.
Detta är alltså min vanföreställning. Så nu undrar jag, vilka är ni och varför ska jag bli Alfist?
Tomik
9 oktober, 2014 kl. 15:08 #13783Hmmm, låt mig få skratta lite inombords. Jaguar har väl aldrig varit något under av kvalité. Visst tjusiga matrial , träinlägg och ett elsystem tillverkat av mörkrets härskare. Men vi har ju något gemensamt , vi älskar våra bilar och är lika knäppa. Men om du nu ska ha en Alfa och kan tänka dig framhjulsdrivet, så snegla på sista årsmodellen av 166:an eller en 159a.
Vi är inne på vår andra 159a nu, inte hämtad ännu men nästa vecka så trillar det in en 2.4a på gården. Den första hade gått 20 000 mil när vi sålde den, inga större fel mer en förslitningsdetaljer. Sen är det ju inte mycket man kan göra mot stenskott.Brukas bilen så får man sådana.
Välkommen in i Alfa träsket, men passa dig. Det är djupt och svår att ta sig ur.
//Henrik
9 oktober, 2014 kl. 15:25 #13784Har haft ganska många bilar och av dem har 8 varit Alfor. Kan bara svara för mig själv men har bara gjort vanligt underhåll typ bytt knoppar, bromsbelägg, kamrem etc. På 156an hade jag oturen att spännaren gick sönder på balansremmen så den la sig under kamremmen med ventilras som följd. Då körde jag iofs över den väldigt snåla kamremsbyte intervallen. Skulle inte säg att Alfa är sämre än någon annan bil. På de äldre var kanske detaljkvaliten lite efter men på de nyare tycker jag de håller likvärdig som resterande. Har en SAAB 9-3 2005a nu men inte vet jag om den känns speciellt hållbarare, har redan fler elfel än vad min gamla Alfa hade
9 oktober, 2014 kl. 16:59 #13785Nja, kvalité i komponenter har varit varierande i Jaguar men alltid samma körglädje. Så viss vana att leta elfel finns. Men hur är det med tillgången på reservdelar? För Jaguar är det bara att kolla in brittiska ebay så hittar man det mesta för mycket låga priser men var letar man grejor till en Alfa?
och hur är det med bränsleförbrukningen? Antar antar att vissa motorer är bättre än andra.
Tomik
9 oktober, 2014 kl. 17:06 #13786Vad söker du för bil? Hobbybil eller en bruksbil? Nytt eller gammalt?
Reservdelar kryllar det av på ebay och hos diverse specialister så det är inga problem.
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
9 oktober, 2014 kl. 17:14 #13787Du får väl börja med att definiera vilken typ av Alfa Du är ute efter. Väldigt olika bilar. Ganska få Jaguar-lika. Det är närmast 159 och 166 som liknar. Många Alfisti vurmar för de mindre, reaktionssnabba bilarna. Bränsleförbrukningen är normal de stora sexorna och turbomotorerna drar rejält med soppa om man kör hårt, normalt runt litern vid vanlig körning. De moderna dieslarna är piggare än man tror och mycket snåla. Alfor från de senaste tio åren är normalt sett bättre än motsvarande bilar av andra märken. De äldre är dock nu i de flesta fall inne i perioden att byta slitdelar. Gör man det så klarar de flesta 25 – 30 000 mil utan problem. Inte särskilt dyrt jämfört med andra märken. Reservdelar köper man från Tyskland och Frankrike eller chansar på e-bay. Finns förvånansvärt mycket begagnat som man som aktiv i klubben kan hitta på nära håll (eller i Avesta).
Är man van vid stora Jaggor så kanske man ska börja med att provköra en 159 Q4, helst med omprogrammerad motorstyrning. Du blir nog förvånad över komfort, prestanda och väghållning. En annan favorit är 156 SW gärna med diesel-femman.
Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.
9 oktober, 2014 kl. 17:44 #13788Då jag lär hamna i prisklassen 10-15tkr så riktas intresset troligtvis mot en 4dörrars nittiotalare. Bilar mår ju bäst av att användas regelbundet så det får bli en året runt bil. Vad bör man kolla särskilt på en Alfa? Servicebok, rost, antal ägare, milantalet, mystiska ljud eller färg på avgaser?
Tomik
9 oktober, 2014 kl. 18:24 #13789Då ska den vara billig att driva med. Rekommenderar en alfa 147 1,6 eller om du hittar en 145 eller 146. Små framhjulsdrivna bruksbilar, inga under. Större alfor kostar mer om de ska vara bruksbara om du inte är duktig meck då funkar tex en 75a 2,0 eller ts bra med lite kärlek.
9 oktober, 2014 kl. 18:40 #1379010-15 tusen, då ligger en 156a bra till. Rost bör man kolla. Kanske inte där man tror, golvet har en tendens att rosta upp utan att det syns. Man ska ha koll på om kamremmen är bytt, eller snart behöver bytas (3 år eller 6000 mil). Övre länkarmar är förbrukningsvara (klonk när kör över farthinder), knarr är bussningarna till krängningshämmaren. De fyrcylindriga motorerna har oförtjänt dåligt rykte men Twinsparkmotorn som satt i dom tidiga mår inte bra av att ha gått med för lite olja (och den förbrukas ganska snabbt i vissa exemplar). Sexan är stryktålig. Annars håller dom ihop väldigt bra.
Några köpråd här: http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=1524 också http://www.vibilagare.se/test/begbil/begtest-alfa-romeo-156-12599
Går det så går det...
9 oktober, 2014 kl. 19:10 #13791Alfa är tråkiga bilar när de är sönder, så varför chansa?
Köp en Ford istället så har du alltid tråkigt !
9 oktober, 2014 kl. 19:37 #13792Det är flera jaguar modeller som innehåller forddelar
9 oktober, 2014 kl. 20:36 #13793Nej för 17…! Köp inte en Alfa! Och gå för 17 inte med i klubben! Rädda dej själv från Alfaviruset!
Nej. Köper du en så är risken riktigt stor att det blir fler! Gå med i klubben för här finns all hjälp att få, från elektronik, reservdelar, styling, lack, renovering till rena räserbilar och deras byggare. På sidan här, och framförallt på banmötena (där man gärna får komma och “bara” sparka däck, som jag gör…) och fikaträffarna är alla väldigt trevliga och man känner sej alltid välkommen!
Jag ser inga nackdelar, förutom habegäret efter fler… Mina Alfor har inte haft några konstigheter som inte andra bilar har. Och hjälp har jag alltid fått här!!! Och så hälsar vi på varandra i trafiken!
elCrillo Kalmar
9 oktober, 2014 kl. 20:37 #13794Har redan fått ett erbjudande. En 156 för någon tusenlapp med följande beskrivning: motorn (V6) knackar troligtvis på grund av dålig spännare till kamrem. Växellådan lite opålitlig och växlarna kan hoppa ur. För övrigt OK förutom nån repa.
Är det något att satsa på som första Alfa?
Tomik
9 oktober, 2014 kl. 20:40 #13795“Varför ska jag bli Alfist?”
Det är den av dina frågor som är lättast att besvara: Det är roliga bilar att köra.
Oavsett om man pratar med återfalls-alfisti eller någon som hade en Alfa nån gång för länge sen dröjer det inte länge förrän just det lustfyllda kommer upp. Jag har “bara” haft tre alfor. Två av dem har jag fortfarande. En Bertonekupé, en GTV6 från 80-talet (såld) och en 147:a (2.0 TS). Sinsemellan mycket olika bilar. De har nog just bara “körglädjen” gemensamt. Vad “körglädje” är, är svårt att sätta fingret på. Men när man har tillbringat en heldag på ett banmöte, kommer hem efter flera timmars körning, känner sig stel och trött och närmar sig hemmet och ändå bestämmer sig för att ta en liten extrasväng. Ja, då är det körglädje det handlar om.
Bertonekupén kommer sällan till användning under vinterhalvåret. Framåt våren brukar jag fundera på varför jag har den över huvud taget. Men så sätter jag i det nyladdade batteriet, startar (ibland krävs det lite startgas) och kör iväg. Då förstår jag varför jag inte gör mig av med den. Varför jag aldrig kommer att göra mig av med den. Det är svårt att förklara annat än med ett ord: Körglädje.
Reservdelsfarhågorna kan du lugnt slå ur hågen. Det finns gott om reservdelar till rimliga priser. Det finns inte överdrivet många auktoriserade verkstäder i Sverige. För de som har nya Alfor och behöver bekymra sig om andrahandsvärdet kan det vara ett problem. För oss som kör äldre alfor som ändå inte kostar några pengar är det inget bekymmer. Det finns nämligen gott om verkstäder som kan göra ett bra jobb ändå, om det skulle behövas.
Rost är gemene mans uppfattning om problemet med Alfor. Sen några decennier tillbaka är det inte ett större problem på Alfor än på andra bilar. Det som är noga att se upp med är kamremsbytesintervallen och oljenivån. Kamremsbytena ska ske ganska tätt. Och ett byte kostar runt 10 000 kronor. Att försumma olje-kollen kan också bli dyrt.
Stockholm
9 oktober, 2014 kl. 20:57 #13796Inlägg av Tommy Lindström på 2014-10-09 20:37
Har redan fått ett erbjudande. En 156 för någon tusenlapp med följande beskrivning: motorn (V6) knackar troligtvis på grund av dålig spännare till kamrem. Växellådan lite opålitlig och växlarna kan hoppa ur. För övrigt OK förutom nån repa.
Är det något att satsa på som första Alfa?
OM det är spännaren så är det lika bra att byta kamrem när det åtgärdas och då kan det nog gå på bortåt 10 000 om det ska göras ordentligt på en verkstad. Går att göra själv men det är trångt och bökigt och du behöver kamlås för att det ska bli rätt. Växellådsproblemet KAN vara så enkelt som att smörja upp kablar och växelförare vid växellådan eller att plastgrunkan som växelspaken sitter i har spruckit.
Går det så går det...
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.