Är Alfa nåt att ha?

Published by Tommy Lindström on

Forum Allmänt Är Alfa nåt att ha?

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 38 totalt)
  • Författare
    Henrik Ahnfeldt
    Deltagare

Jag har märkt att alfafolk gärna åker andra italienare också men även…franskt och då oftast citroen. Varför då? Jag gissar att innan de konstruerar en bil så hinkar de i sig massor av grappa och rödvin. Har kolossalt roligt och sätter igång att konstruera. Resultatet blir roliga bilar med en interiör som inte är särskilt logisk, men intressant. Ta bara knapparna på panelen. Två rader med knappar med pyttesymboler. Dimljusknapparna sitter på spaken för bak och bredvid p-bromsen för fram. I handskfacket sitter en knapp som öppnar bakluckan m.m. 155 wb är ju också galet kul att köra med den direkta och exakta styrningen som ger gocartkänsla.

(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63

Robin Nyquist
      Moderator

Jag kan hinta med att även fast du har en del problem med din eventuellt blivande Alfa så är de felen värda att ta sig igenom för när du väl får känna på bilen och får njuta utav den då inser du att det är värt allt! Självklart kanske inte om du köper en 156 v6 med rasad låda eller så. Men en bil till vettig peng med kanske lite mindre fix på är värt det i alla väder!

Jag har svårt att se att du skulle bli besviken! Hellre en bil som kanske krånglar någon gång och som du ibland inte förstår dig på men som är så döläcker att titta på och trevlig att köra än en bil du vet alltid startar men som saknar noll karaktär och känsla. Jag bruksar en V70 -08 diesel och automat (dragbil) och den är hur mysig och bekväm som helst att åka i. Men så fruktansvärt tråkig så det existerar ta mej sjutton inte! Sedan sätter jag mig i racerbilen (AR 75, Challenge klass III) och förstår direkt att det är det här man ska ha!

Vad fel och tillgång till reservdelar samt servicehjälp anbelangar ja då har du det här forumet! Alla här är så oerhört fantastiska i sig och så oerhört trevliga och hjälpsamma! Du är aldrig ensam om du har ett fel på bilen! Dessutom nu när vintertid närmar sig har vi våra angenäma pizzaträffar där man kan ta tillfället i akt och snacka en massa skit och samtidigt få en massor med hjälp med bilen.

Min slutsats är: köp dig den där bilen du har span på. Ordna det som behövs ordnas. Du kommer förstå sedan varför du valde att köpa bilen och du kommer inte att ångra dig! För övrigt hoppas jag att jag kan välkomna dig i detta träsk! Ett som man aldrig vill lämna! Skulle du skaffa en 116 bil (75) då kan du alltid vända dig till mig! Hjälper mer än gärna till!

Ha det gott!

Tommy Lindström
        Deltagare

Här känner jag mig onekligen välkommen så det blir nog en Alfa inom kort. Tror dock inte jag börjar med något större objekt som jag beskrev tidigare utan en körklar bil för att få känna på grejorna först. Kamremsbyten kan ju göra vilken spargris som helst rymningsbenägen, om det är något man bör lära sig själv så är det väl dessa byten. Antar att det finns Haynes och liknande för oss förstör-det-självare. Lutar åt en 156 eller 166, gärna med dragkrok.

tack för alla positiva kommentarer. Dags att lösa medlemsskap i la familia 🙂

Tomik

Crister Borg
          Deltagare

Ja, gör det! Du är så välkommen! Jag tror det är bra att köpa den “dyraste” man har råd med, oavsett märke. Kör själv en 156 sportwagon (inte en kombi – sportwagon…!) med 2,5l v6. Rätt nöjd men den drar en del bensin, speciellt för mej då jag har nära till jobbet. Men ljudet från 6an gör att man jättegärna betalar bensinskatt…! Var tyvärr tvungen att byta koppling på den precis efter köpet, vilket kostade ca 13000:-. Men köper man bil med hjärtat över telefon så får man ta det…Projektbilen är en 155 q4, fyrhjulsdriven turbobil som det inte finns så många av. För man kan ju inte ha bara en Alfa! 

Jag har rephandbok mm till 156 på cd-skivor. Vet knappt var man ska stoppa in dom i datorn, men kan säkert få hjälp med att kopiera dom om du/någon behöver…! Till Alfa 155 (den bästa, snyggaste, fränaste modellen som Alfa någonsin gjort eller kommer att göra då…!) kan jag en del och har pappersböcker!

elCrillo Kalmar

Henrik Ahnfeldt
            Deltagare

Till Alfa 155 (den bästa, snyggaste, fränaste modellen som Alfa någonsin gjort eller kommer att göra då…!) kan jag en del och har pappersböcker!

Oj, det här kan bli kul. Såg skevt ut innan jag postade så vi får se hur det blir.

+på den.

(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63

Tommy Lindström
              Deltagare

Känner nu mig redo för en AR. Misstänker att det sedan inte finns någon väg tillbaka 

Tomik

Henrik Lindgren
                Deltagare

Tommy, nä från här går det bara utför. Välkommen till de fallnas gäng

Inlägg av Henrik Ahnfeldt på 2014-10-09 21:08

Jag har märkt att alfafolk gärna åker andra italienare också men även…franskt och då oftast citroen. Varför då? Jag gissar att innan de konstruerar en bil så hinkar de i sig massor av grappa och rödvin. Har kolossalt roligt och sätter igång att konstruera. Resultatet blir roliga bilar med en interiör som inte är särskilt logisk, men intressant. Ta bara knapparna på panelen. Två rader med knappar med pyttesymboler. Dimljusknapparna sitter på spaken för bak och bredvid p-bromsen för fram. I handskfacket sitter en knapp som öppnar bakluckan m.m. 155 wb är ju också galet kul att köra med den direkta och exakta styrningen som ger gocartkänsla.

Jag har också en soft spot för Citroën men då främst de äldre, en välvårdad svart BX 16v skulle inte gå av för hackor . För övrigt samma designer som designade Lamborghini Countach

James Edberg
                  Deltagare

Håller med om gamla Citroën! Lillebror har en BX millesime gråmetallic så himla cool och skön :-). Han kan inte göra sig av med den, bara väntar in rätt tillfälle att fixa ventiltätningarna… Dricker en hel del olja :-). Han kör klart alfa (156 2.5 Sw). Klart du ska ha en alfa bland jaguarerna 😉

Alfa Stelvio 2.2 -17 - Alfa Spider 3.0 -99 - Maserati QP -08 - Volvo v70 Bi-fuel -06

Åke Nyberg
                    Deltagare

Ett Problem är att uttala sig om ett bilmärke och dess kvaliteter är när man börjar med en bil för 10-15 000 kronor. Då hänger det mer på exemplaret än på märket spm sådant hur upplevelsen blir.

Köper man en bil för de pengarna med tron in att man skall få en perfekt, problemfri bil och det visar sig att det blir lite bökigt och man inte kan mecka själv, inte har råd att lämna in så är det lätt att börja snacka skit om märket.

När det i själva verket var så att man inte hade kunskap om vad det innebär att köpa en Alfa eller för den delen Jaguar till ett lågt pris…

Då är det lättare att säga att märket är dåligt med mycket problem – och gärna med grötmyndig stämma jämföra med hur lite problem det är med en 4-5 år gammal Toyota.

Peter Braun
                      Deltagare

Inlägg av Åke Nyberg på 2014-10-11 11:36

Ett Problem är att uttala sig om ett bilmärke och dess kvaliteter är när man börjar med en bil för 10-15 000 kronor. Då hänger det mer på exemplaret än på märket spm sådant hur upplevelsen blir.

Köper man en bil för de pengarna med tron in att man skall få en perfekt, problemfri bil och det visar sig att det blir lite bökigt och man inte kan mecka själv, inte har råd att lämna in så är det lätt att börja snacka skit om märket.

När det i själva verket var så att man inte hade kunskap om vad det innebär att köpa en Alfa eller för den delen Jaguar till ett lågt pris…

Då är det lättare att säga att märket är dåligt med mycket problem – och gärna med grötmyndig stämma jämföra med hur lite problem det är med en 4-5 år gammal Toyota.

+1

Man kan inte förvänta sig att få en bil för dem pengarna och tro att man skall få nybilskänsla. Betänk att Alfa ändå är en avancerad bil som ny kostade ändå en del.

Gabriel Eriksson
                        Deltagare

Nej så är det såklart, köper man en tiotusenkronorsbil så är det inte vilket märke det är på bilen som avgör om den är bra eller dålig. Det handlar enbart om ifall tidigare ägare har gjort det som krävts. Nåt som oftast inte är så intressant när bilen är nere i dom summorna.

Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

Tobias Sundqvist
                          Deltagare

Köp en 156 med V6. Mer alfa för pengarna är svårt att få. Relativt problemfria bilar också.  Att varva V6:an till rödmarkeringen gör det värt med lite mek ibland.

Alfetta Gtv -77 | 33 P4 -91 | 33 SW -89 | 75TS -89

Tommy Lindström
                            Deltagare

Yes! Efter en lång process och några andra Jaguarer slog jag till på en 166-99, 3.0.Enligt säljaren behöver jag byta “den gröna boxen under instrumentpanelen”. Vad är detta för box? Och varför har det blivit kortslutning i den?(brunnit). Nån som har en teori?

Tomik

Peter Braun
                              Deltagare

Det har förmodligen kommit in vatten. 

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 38 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.