Är Alfa nåt att ha?

Published by Tommy Lindström on

Forum Allmänt Är Alfa nåt att ha?

Visar 8 inlägg - 31 till 38 (av 38 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13812
    Tommy Lindström
    Deltagare

    Vad är det för Box eller relä?

     

    Tomik

    #13813

    Klart Du ska ha en Alfa, Bilen som aldrig går sönder, möjligtvis kan den vara ur funktion då och då!

    Min andra Alfa 156:a står på gården just nu, Lancia och Fiat har också passerat här samt flera olika motorcyklar från Mittens rike!

    Alla har samma gemensamma nämnare, körglädje i massor!!!

    När Du sen korsat alperna några gånger (över, inte tunnlarna) och levt på pasta och vin så är Du fast!

     

    Ciao!

    Kristian

    #13814

    De som gnäller över att Alfa är opålitliga och dåliga vet inte vad de pratar om och har sannolikt aldrig ens kört en. De är inte opålitligare än andra bilar vad jag upplevt och då har jag hittills spenderat hela mitt liv runt en massa Alfor.. Du ska ha Alfa för att de är väldigt roliga att köra, är snygga att se på och det utstrålar att du har bra och sofistikerad smak! Morsans röda 166 drar ALLTID blickar till sig och är nästan pinsamt rolig att köra, särskilt på små kurviga vägar. Fruktansvärt bra känsla i styrningen framförallt.

    #13815

    Så vitt jag vet så styr den gröna boxen en hel del elektrisk utrustning, exakt vilken utrustning kan jag inte svara på dock..

    #13816
    Håkan Andersson
    Deltagare

    166:an har en hel hoper med styrboxar som av olika skäl väljer att säga upp sej. Vanligast är att den styrbox som sitter i “tunneln” ovanför/vid sidan av gaspedalen dränks av kylarvatten som runnit ner från det ofta läckande värmeelementet. Det finns också en opålitlig box bakom panelen “framför växelspaken”. I motorrummet framför vindrutan sitter några röda reläer under två skyddskåpor. Man tar bort de bakre stora pålastkåporna för att komma åt. Det första från högersidan räknat kan sätta klimatanläggningen ur spel.

    Det blir lättare om Du talar om vad som inte fungerar och vilka felmeddelanden bilen ger på skärmen.

    En bra första investering är att köpa en ODB-dongel t.ex. från Teknikmagasinet och ladda ner ett diagnosprogram till din mobil. Då kan du läsa av och nollställa felkoder. Jag använder Torque i gratisversion,

    Lycka till!

    Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

    #13817
    Benny Steen
    Deltagare

    den lilla gröna boxen vid rattstången är för imobilisern. är den trasig/brunnen så startar inte bilen. den lite större på bilden är för krockuddarna.

    fast det låter som säljaren tror saker, du nog inte lita på hans/hennes kunskap. felsök själv.

     

     

    #13818
    Mats Widman
    Deltagare

    Inlägg av Henrik Ahnfeldt på 2014-10-09 21:08

    Jag har märkt att alfafolk gärna åker andra italienare också men även…franskt och då oftast citroen. Varför då? Jag gissar att innan de konstruerar en bil så hinkar de i sig massor av grappa och rödvin. Har kolossalt roligt och sätter igång att konstruera. Resultatet blir roliga bilar med en interiör som inte är särskilt logisk, men intressant. Ta bara knapparna på panelen. Två rader med knappar med pyttesymboler. Dimljusknapparna sitter på spaken för bak och bredvid p-bromsen för fram. I handskfacket sitter en knapp som öppnar bakluckan m.m. 155 wb är ju också galet kul att köra med den direkta och exakta styrningen som ger gocartkänsla.

    Jag är en sådan. Fast än värre. Jag har tom en bil som är ett samarbete mellan italienare och fransmän, Citroen SM. Utöver ett gäng alfor och Citroener.

    Man är således aldrig sysslolös.

    #13819
    Peter Gidlund
    Deltagare

    Hej Christer! 

    Rephandbok till 156 låter stort intressant!   Kan man få köpa en kopia, eller vet du var det går att få tag på?

    /Peter

Visar 8 inlägg - 31 till 38 (av 38 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.