Är det OK att inte lacka i originalkulör?
Published by Ayhan Dizdar on
- Detta ämne har 7 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2 oktober, 2014 kl. 09:57 av Johan Bergils.
-
FörfattareInlägg
-
30 september, 2014 kl. 20:14 #13715
Hej Alfistis,
Suget efter en GTV6 har smugit in sig i min hjärna eller möjligen hjärta, och jag har några möjliga förvärv i sikte. Det jag ruvar på vad gäller dessa är att jag skulle vilja lacka om oavsett vilken jag kanske väljer? Jag har fastnat för en färg som jag inte alls haft i åtanke tidigare och det är en ljusblå metallic som ni kanske sett på ett reklaminslag TV där en Mustang cab (-65 tror jag) körs av två tjejer . Tidigare har jag funderat på en brittish racing green metallic eller möjligen en brun metallic. Alltså inga vanliga Alfa färger och nu undrar jag om ni tycker det är OK att lacka i annat än bilens originalkulör? Eller att välja en “icke Alfa” färg? Detta skall vara en gatbil.
Ciao
Ayhan
Ayhan Spider 2000 Veloce -77 / GTV6-2,5 -86 / Stelvio Veloce Black Edition 2,0-280hk -2019
30 september, 2014 kl. 20:31 #13716Självklart ok Har själv en GTV6 i kulören British racing Green metallic. Passar bilen utmärkt. Skall även lacka om den i samma kulör. Finns under mina gallerier.
1 oktober, 2014 kl. 00:50 #13717Självklart! det är ju inte färgen som ger Alfakänslan så hittar du en färg som du tycker om och den passar på bilen så ok lacka då i den färgen.
Jag själv lackade en Sud ti i 2 gråa nyanser för ett antal år sedan och det blev riktigt snyggt.
Dom nyanserna kom från en Svensktillverkad bil och det var inte dem som bygger flygplan oxå.
// Gert
1 oktober, 2014 kl. 13:48 #13718Det är ju mycket jobb att byta kulör (oavsett original eller ej) om det ska bli snyggt. Inget vidare att öppna motorhuven eller bakluckan och hitta en annan färg där eller under golvmattan… Så bilen får ju strippas totalt. Ska den ändå helrenoveras är det ok arbete annars blir det lite jobbigt…
Jag tror att det blir lättare att sälja bilen i framtiden om det är originalkulör.
GTV 3,0 V6 24V -99 Giulia Sprint 2,0 -20
1 oktober, 2014 kl. 17:03 #13719Ska man se det i ett långsiktigt värdemässigt perspektiv är det original som gäller. Men vill du byta färg ska du såklart göra det, det är ju i första hand du som ska vara nöjd med bilens utseende.
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
1 oktober, 2014 kl. 18:01 #13720Ett smart alternativ skulle kunna vara en foliering. Den kan ju avlägsnas och vips har man originalkulören under. Är det någon som kör folierat på hela karossen? Vet att några har foliering på taket.
ciao
Ayhan
Ayhan Spider 2000 Veloce -77 / GTV6-2,5 -86 / Stelvio Veloce Black Edition 2,0-280hk -2019
1 oktober, 2014 kl. 21:37 #13721Är ganska många som kör helfolierat. Men det verkar som att man får räkna med runt 15-20000 kr för att få bilen folierad på ett seriöst sätt.
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
2 oktober, 2014 kl. 09:57 #13722Inlägg av Ayhan Dizdar på 2014-09-30 20:14
Hej Alfistis,
Suget efter en GTV6 har smugit in sig i min hjärna eller möjligen hjärta, och jag har några möjliga förvärv i sikte. Det jag ruvar på vad gäller dessa är att jag skulle vilja lacka om oavsett vilken jag kanske väljer? Jag har fastnat för en färg som jag inte alls haft i åtanke tidigare och det är en ljusblå metallic som ni kanske sett på ett reklaminslag TV där en Mustang cab (-65 tror jag) körs av två tjejer . Tidigare har jag funderat på en brittish racing green metallic eller möjligen en brun metallic. Alltså inga vanliga Alfa färger och nu undrar jag om ni tycker det är OK att lacka i annat än bilens originalkulör? Eller att välja en “icke Alfa” färg? Detta skall vara en gatbil.
Ciao
Ayhan
Har också sett den där reklamen och reflekterat över Mustangen. Den känns på sätt lite roligare än de brukar de där. Har aldrig sett såna fälgar förut heller, kan inte bestämma mig för om jag gillar dem eller inte, men jag lutar åt att jag gillar dem. De ger Mussen ett mer europeiskt utseende vilket är av godo 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.