AR Giulietta Limp mode vid kyla
Published by Janne Skog on
- Detta ämne har 8 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 1 april, 2019 kl. 21:49 av
Janne Skog.
-
FörfattareInlägg
-
21 januari, 2019 kl. 13:41 #36114
Janne Skog
DeltagareHaft min G (2016 1,4 Multiair TB 170hk, 1300 mil) sedan i somras. Nu under december och januari totalt 4 ggr i Limp mode vid minus 14 grader med någon veckas mellanrum. Samtliga gånger först efter några kilometers körning när tempen varit nästan halvvägs upp från botten.
Samtliga gånger har jag stannat och kollat oljan (dragit upp oljestickan och rengjort den ett par ggr) och därefter har den gått normalt igen.Efter 3 ggr så bytte jag olja enligt spec men har ändå fått en limp mode en gång efter det. Nu vid dryga minus 20 grader har jag bokat tid för installation av Calix motorvärmare till veckan (skulle ha gjort det tidigare men räknade med att ha den i ett garage som tyvärr inte blev av).
Har talat med Autolounge om detta som inte vet vad det kan vara. De får kolla ev felkoder när det blir dags för service.
(kör nu min andrabil när det är så kallt)Nu min fråga: Någon annan som råkat ut för detta? Vad kan det bero på?
21 januari, 2019 kl. 19:38 #36115Christer Andersson
ModeratorEn felkodsavläsning underlättar nog, blir mest gissningar annars…
Behöver kanske en rengöring av vevhusventilationen? Har läst i forumet om en Giulietta som inte gillade kylan.Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
21 januari, 2019 kl. 19:55 #36116Magnus Holm
DeltagareTror också på vevhusventilationen. Gör rent den varje höst och det är mycket gegga i den varje gång. Kör knappt 2000mil per år och bytar olja var 1500mil men det hjälper inte. Drabbats av limp mode 2ggr innan jag började regöringsproceduren och sen klarat mig. Har alltid skett vi temperaturer under – 10
Haft motorvärmare sen den var ny och den gör ingen nytta på min bil när det är gegga i ventilationen. Värmen når inte dit.21 januari, 2019 kl. 22:55 #36117Janne Skog
DeltagareTackar, oj det var skitigt där! Får göra det till helgen!
22 januari, 2019 kl. 19:09 #36118Janne Skog
DeltagareKanske bäst att fråga: är det besvärligt och behöver man specialverktyg?
Hittade detta från en i Finland som verkar ha haft samma problem:
23 januari, 2019 kl. 21:11 #36119Magnus Holm
DeltagareNej inga specialverktyg direkt.
Ta loss täckkåpan över motorn sen är det 10mm hylsa och förlängare till tre skruvar. Två slangklämmor (av engångstyp som jag klippte med en avbitare och sen behöver ersättas) för att lossa två slangar. Sen får man lossa locket och då tog jag hjälp av två skruvmejslar.
Bräcklen till rengöring funkar finfint då det finns dolda utrymmen som man inte kommer åt att göra rent mekaniskt. Spruta in skaka och häll ut. Kolla att backventilerna funkar som sitter vid slanganslutningarna och ej går att ta isär.
Det va nog allt =)25 januari, 2019 kl. 18:25 #36120Janne Skog
DeltagareTack för hjälpen, det gick som en dans. Dock knappt nån skit alls. Får Calix motorvärmare installerad på måndag (de hade inte just den värmare som behövdes), dock är allt annat draget.
30 januari, 2019 kl. 11:48 #36121Janne Skog
DeltagareFan. Installerat Calix MV. Inget guck i vevhusventilationen. Gick bra en dag trots kyla – 14. Idag på väg till jobbet Limpmode igen. Stannade – kollade oljan, startade om 3-4 ggr och så försvann motorlampan. Som vanligt så kommer motorlampan på efter någon km då värmen är på väg upp. Ringt till Autolounge som inte har några svar. Kollat med Magnus bil i Övik som har möjlighet att läsa av felkoder för 1172 kr (1 timme).
1 april, 2019 kl. 21:49 #36122Janne Skog
DeltagareServade bilen på Autolounge – de läste av felkoderna (misständning av cyl nr 4 i samtliga fall) och upptäckte att jordkabeln till MV var lös. De fixade detta och bilen har gått klockrent sedan dess – fast å andra sidan har det inte varit så kallt som i januari/februari. Får väl se nästa vinter hur det blir.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.