Är lite vilse i Weber-djungeln! Help needed

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Är lite vilse i Weber-djungeln! Help needed

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare

Har ett par Weber 40’or som behöver gås igenom men choke-mekanismen på båda verkar vara kaputt. de har stått väldigt länge med gammal bensin i sig så de behöver rengöras grundligt men det är inte viktigt i just denna frågan.. De fungerade ytterst dåligt när vi försökte justera in dom på min nordmotor, ströps rätt grovt vid högre varvtal och gick inte att justera direkt till det bättre.

Nu till frågan: Om det visar sig att jag behöver nya förfasare, kan/bör jag köpa Weber 45or istället? Motorn är redan trimmad så större förfasare är bara kul. Är det bara att köpa 45or och bulta på och köra eller där behövs ändras någonstans? Gör det någon nämnvärd skillnad över 40or?

tack på förhud

Martin Atterhall
    Deltagare

Hej!

Finns massor skrivet om trim/byte av förgasare t ex på alfapower.nu, prova att googla runt lite då det finns massor av olika uppfattningar om detta… 

Generellt kan väl sägas att om det är original (1600?) i övrigt har du ingen fördel alls av att gå upp till 45:or, tvärt om. Betänk att det sitter 40:or även på 2000-motorerna och många kör med dem även med rätt tuffa kamaxlar och annat trim – de räcker lååångt med rätt bestyckning.

Weber 45:or betingar kilopriser i närheten av guld eller så också så du kan gott be om hjälp med att få ordning på de du har och sannolikt ändå komma ut på plus ur budgetperspektiv…

Lycka till och dela gärna med dig av hur det framskrider!

Även om din motor skulle vaa bra masserad så kommer den inte bälga i sig de luftmängderna som kräver en 45mm förgasare så håll dig till 40orna du. 

40 går att få lika stora i inloppet som en 45 eftersom att storlekarna överlappar lite. 40 med riktigt stor halsring kan svälja lika mycket luft som en 45 med liten halsring. (Mycket grov generaliserad förenkling men inte så långt från sanningen)

roa dig med att renovera upp 40dcoe förgasarna så kommer de säkert att vara perfekta sedan. Infon som nyss nämndes kan du hitta bla i min FAQ tråd bland allmänna tips på alfapower.

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Björn Ek
    Deltagare

Du skriver att de inte gick att justera till det bättre när de gick dåligt på höga varv. Du vet säkert redan det här men blandskruvarna påverkar bara vad som händer med spjällen stängda, alltså på tomgång. Går den fel på högre varv måste du börja byta munstycken. Men innan dess kan det vara värt att renovera gasarna om de är gamla och i okänt skick. Alltså ta isär de i sina beståndsdelar och byta packningar, o-ringar och nålventiler. Samtidigt kan du ultraljudstvätta munstyckena så är du säker på att de inte är igensatta. Kolla också att flottörerna är hela och rätt justerade.

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Per Gripenhall
    Deltagare

Gummidelarna mellan förgasare och insugningsrör bör bytas ut till sådana med dimension anpassade till 45-or.
    Men….jag tror också att du skall fortsätta ett tag till med dina weber40. De räcker ganska långt.
    Det finns mycket att läsa som kan vara hjälp att hitta rätt bestyckning. Men börja med att se över och byta nålventiler.
    Choke……skall det behövas?….pumpa lite med gasen istället…..

Då håller jag mig till mina 40’or! Det tråkiga är att jag är helt grön på vad som är vad och vilket man ska byta ut mot vad i förgasare, jag kan inte ens urskilja vad en nålventil är liksom och den enda rengöringsutrustningen jag har tillgång till är 5-56 och tandborste typ..

Hur justerar man flottörer? De är hela på båda men de verkar inte vara exakt likadant justerade..

I webertråden bland allmänna tips/FAQ Finns en länk till hela weberhandboken. 60 sidor .pdf som du behöver läsa om du ska äga en förgasarbil. Jag fick många aha-upplevelser av den.

I korta drag behöver du bara renoveringssats till dina förgasare, finns billigt på eBay, lite carbcleaner eller brääklen eller liknande och en kväll med lite electric light orchestra på LPspelaren, ett par pale ale och din nya renoveringssats. 

Det är nog lika bra med nya gummifästen för förgasarna också, eller stumma aluminiumditon. 

I weberhandbojen står hur du justerar flottörerna. I korta drag: plocka loss locket på förgasaren, ställ det på högkant så att flottörerna hänger från sitt fäste och mät mellan packningen och flottören (ex. 7mm). Flottörerna trycker på nålventilen och kan öppna den ventilen för att fylla på med mer bensin i flottörkammaren och kan också stänga vrntilen så stt det inte flödar över,  de behöver alltså stå exakt lika. På tal om det bör du vid något tillfälle koppla på en bränsletrycksmätare innan förgasarna så att du vet vilket tryck du har. Webrar måste ha ett visst bränsletryck och varken mer eller mindre. Åter igen: läs weberhandboken och andrs länkar i alfapowers FAQ. Det är skitkul att pyssla med förgasare när man börjar förstå dom lite. 

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Ah, tack för svar! Låter som att jag har en del läsning framför mig alltså

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.