82mm trottel på din 2.5L kommer att vara overkill. Gräver man runt på alfaowners GTAforum ser man att riktigt stora gasspjäll från Maserati/F430/Cayenne/AudiRS inte hjälper förrän du har förstorat Bussons slagvolym till 3.5/3.75L territorium. På 3.2/3.0/2.5 är det för stort och du tappar effekt även med mappning av motorn. Däremot ska spjällhuset från F360 vara mitt mellan Alfas och de större 82mm spjällhusen och fungera riktigt bra. Hittar du två F360 spjällhus för bra peng köper jag det ena. Det ger väldigt liten effektökninh på höga varv men ger snabbare gasrespons eftersom att liten gaspedalsrörelse ger större volym luft jämfört med originalspjället. Som att trycka ShortThrottleResponse knappen i alfa 166 3.0.
Det är coolt, ger lite snabbare respons men är mer “Show” än “Go”. Större plenum ska ge mer Go än Show och är en förutsättning för att kunna dra nytta av större spjällhus enligt de grafer på GTAmotorer som har bänkats och lagts upp i trådar på alfaowner. Både större plenumvolym och större 76mm trottel ger dig effekten som du är ute efter.
1. Större plenumvolym
2. Större trottel. F360 är 76mm.
'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser