AR164V6 24V – Byta till 45mm insugsrör?
Published by Tor Ljunggren on
- Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 24 oktober, 2014 kl. 14:43 av
Tor Ljunggren.
-
FörfattareInlägg
-
26 september, 2014 kl. 11:34 #26642
Någon som testat detta? Skall ge c:a 20 hästar till enl. uppgift Fast mitt syfte är i första hand att kromet är kasst kan man ju lika gärna köpa större nya
http://www.alfissimo.com/index.php?productID=29
Tor Ljunggren Arvika
26 september, 2014 kl. 14:42 #26643Inlägg av Tor Ljunggren på 2014-09-26 11:34
Någon som testat detta? Skall ge c:a 20 hästar till enl. uppgift Fast mitt syfte är i första hand att kromet är kasst kan man ju lika gärna köpa större nya
Enligt Squadra Tuning så är insugningsrören den enda skillnaden mellan de “vanliga” 24v och 230hk (QV).
Se länk till Squadra Tuning (översatt): 164 24v inlet manifold
Nuvarande italienska fordon: Mondial T -92, Abarth 695 Assetto Corse Evo -13
Tidigare Alfor: Stelvio 2.2, Stelvio 2.0, 90 2.5 Super, Berlina 1750, 164 Q4, 2x159 Tbi SW, 159 2,2 JTS, 156 GTA SW, 156 TS SW, 90 2.5 QO
Tidigare Fiat: 131 Supermirafiori, Croma i.e
Tidigare racebilar: Abarth 500 Assetto Corse, 75 TS, 156 TS kompressor, GTV6 3.0 24v26 september, 2014 kl. 19:58 #26644att bara byta till större insugsrör o få 20hk till är rena nonsens. så lätt är det inte. frågan ens om det överhuvudtaget gör 1hk extra..
ska du få den effekten så lär du få göra en massa annat för att få upp effekten med 20hk
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
26 september, 2014 kl. 20:34 #26645Inlägg av Rickard Bergh på 2014-09-26 19:58
ska du få den effekten så lär du få göra en massa annat för att få upp effekten med 20hk
Men du som vet kan väl gärna berätta vad som behöver göras då?
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
26 september, 2014 kl. 21:35 #26646ja va sägs om. andra kammar. chippas. andra kolvar. portas. extraktrorör. så klart större insugsrör för flöde. osv osv .. det räcker inte med bara insugsrören.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
26 september, 2014 kl. 21:42 #26647Inlägg av Rickard Bergh på 2014-09-26 19:58
att bara byta till större insugsrör o få 20hk till är rena nonsens. så lätt är det inte. frågan ens om det överhuvudtaget gör 1hk extra..
ska du få den effekten så lär du få göra en massa annat för att få upp effekten med 20hk
Squadra Tuning har inte bara åsikter. Utan dom bromsade samma motor med båda typerna av rör. finns mycket skrivet på utländska forum det här väldigt intressanta testet som gjordes för några år sedan.
Det är inte en 24v som är trimmats utan se den en QV motor som är strypt.
20 häster försvinner enkelt med lite för klent avgas, fel tändningkurva, fel insug etc.
/B
24 oktober, 2014 kl. 14:43 #26648Rören är monterade och kortare provtur gjord. Det känns som om vridet blivit bättre, den svarar bättre på gaspådrag vid låga varv. Om det blev 20 hk mer toppeffekt vet jag inte, men det ser iallafall bättre ut i motorrummet nu
Tor Ljunggren Arvika
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.