AR164V6 24V – Byta till 45mm insugsrör?

Published by Tor Ljunggren on

Forum Teknik AR164V6 24V – Byta till 45mm insugsrör?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26642
    Tor Ljunggren
    Deltagare

      Någon som testat detta? Skall ge c:a 20 hästar till enl. uppgift Fast mitt syfte är i första hand att kromet är kasst kan man ju lika gärna köpa större nya 

      http://www.alfissimo.com/index.php?productID=29

      Tor Ljunggren Arvika

      #26643
      Mats Forssén
      Moderator

        Inlägg av Tor Ljunggren på 2014-09-26 11:34

        Någon som testat detta? Skall ge c:a 20 hästar till enl. uppgift Fast mitt syfte är i första hand att kromet är kasst kan man ju lika gärna köpa större nya 

        http://www.alfissimo.com/index.php?productID=29

        Enligt Squadra Tuning så är insugningsrören den enda skillnaden mellan de “vanliga” 24v och 230hk (QV).

        Se länk till Squadra Tuning (översatt): 164 24v inlet manifold

        Nuvarande italienska fordon: Mondial T -92, Abarth 695 Assetto Corse Evo -13
        Tidigare Alfor: Stelvio 2.2, Stelvio 2.0, 90 2.5 Super, Berlina 1750, 164 Q4, 2x159 Tbi SW, 159 2,2 JTS, 156 GTA SW, 156 TS SW, 90 2.5 QO
        Tidigare Fiat: 131 Supermirafiori, Croma i.e
        Tidigare racebilar: Abarth 500 Assetto Corse, 75 TS, 156 TS kompressor, GTV6 3.0 24v

        #26644
        Rickard Bergh
        Deltagare

          att bara byta till större insugsrör o få 20hk till är rena nonsens. så lätt är det inte. frågan ens om det överhuvudtaget gör 1hk  extra.. 

          ska du få den effekten så lär du få göra en massa annat för att få upp effekten med 20hk

          Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

          #26645
          Gabriel Eriksson
          Deltagare

            Inlägg av Rickard Bergh på 2014-09-26 19:58

            ska du få den effekten så lär du få göra en massa annat för att få upp effekten med 20hk

            Men du som vet kan väl gärna berätta vad som behöver göras då? 

            Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

            #26646
            Rickard Bergh
            Deltagare

              ja va sägs om. andra kammar. chippas. andra kolvar. portas. extraktrorör. så klart större insugsrör för flöde. osv osv .. det räcker inte med bara insugsrören. 

              Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

              #26647
              Benny Steen
              Deltagare

                Inlägg av Rickard Bergh på 2014-09-26 19:58

                att bara byta till större insugsrör o få 20hk till är rena nonsens. så lätt är det inte. frågan ens om det överhuvudtaget gör 1hk  extra.. 

                ska du få den effekten så lär du få göra en massa annat för att få upp effekten med 20hk

                Squadra Tuning har inte bara åsikter. Utan dom bromsade samma motor med båda typerna av rör. finns mycket skrivet på utländska forum det  här väldigt intressanta testet som gjordes för några år sedan.

                Det är inte en  24v som är trimmats utan se den en QV motor som är strypt. 

                20 häster försvinner enkelt med lite för klent avgas, fel tändningkurva,  fel insug etc.

                /B


                #26648
                Tor Ljunggren
                Deltagare

                  Rören är monterade och kortare provtur gjord. Det känns som om vridet blivit bättre, den svarar bättre på gaspådrag vid låga varv. Om det blev 20 hk mer toppeffekt vet jag inte, men det ser iallafall bättre ut i motorrummet nu 

                  Tor Ljunggren Arvika

                Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.