Auto d’Epoca Padova 2014

Published by Fredric Gustafsson on

Forum Allmänt Auto d’Epoca Padova 2014

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare

Har precis kommit hem från Padova. För er som inte är bekanta med denna mässa kan jag berätta att det är Mecka för dom som är intresserade av klassiska italienska bilar. Från Sthlm är det superenkelt att komma dit. Ryan flyger direkt från Skavsta till Treviso. 565:- tor! Där hoppar man på lokalbussen vilket kostar 4 euro och tar en timme. Då är man framme i centrala Padova och mässan ligger precis vid busshållplatsen. Vi kom i onsdags lunch, mässan öppnar på torsdagen. Vi smög in och kunde njuta av alla bilar som lastades av. Otroligt skönt att komma från regn och blåst till 20 grader och sol!

Det finns 12 hallar, varav 10 innehåller bilar och 2 med reservdelar och övriga prylar. Mellan alla hallar finns det mängder av bilar till salu, både privatbilar och firmor. Man kan ju säga att priserna är minst sagt optimistiska med svenska mått mätt! Vad sägs om en Alfetta – 78 i ok bruksskick för 15 000 E, eller en fin Bertonecoupe för 37 000E. Det fanns också en GTA för 300 000E om någon skulle vara sugen. Giulia sedan fanns det i mängder, men om man vill ha en fin originalbil så är det bara att hosta upp 20-25000E. 75 Turbo Evoluzione, 40000E. Vi hänger ju inte med alls på de här nivåerna. Som ägare av en Giulia Spider -63 så kan man ju inte bli annat än nöjd när man ser vad dom begär. Bilden visar en Veloce i bra skick för 85000E som man dag 2 höjde till 90000E. 1600 “normale” fanns flera mellan 55- 65000E

Det fann några otroligt unika alfor utställda. Bla “Disco Volante” som jag själv läst om i många tidningar och böcker. Fantastiskt att se i verkligheten, lite som att se monalisa. Original Giuliettan firar ju 60 år i år så en av prototyperna stod på mässan(missade tyvärr att fota den). Men ännu roligare för mig som spiderägare var att se Bertones förslag till Spider. Som ju alla vet så gick ju uppdraget till Pinifarina, men så här tyckte Bertone att den skulle se ut.

I Borranis monter hade man två bilar, båda alfor. En 6C och en 2000 Touring Spider. Fantastiska bilar båda två.

Inte nog med att jag är Alfaidiot, jag är även Maseratiidiot! Mässans och förmodligen världens coolaste bil fanns till allmän beskådan. Detta är en bil jag beundrat länge. Total bilporr! Det är ju såklart en Maserati A6 GCS53, fast det visste ni väl allihop? Historien är ju rätt intressant. A6 Spider var ju en tävlingsbil som man sålde till kunder. Några tyckte att det borde finnas ett tak om man skulle tävla när det var dåligt väder. Så en av de största återförsäljarna i Rom beställde 5 chassie som man skickade till Pinifarina för att skapa en täckt kaross. Resultatet talar för sig självt. Denna bil står normalt i Paninimuseét.

Hur fn laddar man upp bilder? Funkar ju inte!

Curore e Passione!

Grymmt Fredrik!

Jodå.Det funkar!

Curore e Passione!

Paul Svedunger
    Deltagare

Kul läsning som ger inspiration. Att det är så lätt att ta sig dit gör ju att detta är ett klart intressant alternativ.

Paul

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.