Auto Motor & Sport

Published by Paul Svedunger on

Forum Allmänt Auto Motor & Sport

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Paul Svedunger
    Deltagare

Jag prenumererar på den tyska versionen av tidningen Auto Motor & Sport. Har släkt i Tyskland och behöver hålla mina kunskaper i språket på en något så när hyfsad nivå.
      Men jag blir trött på deras jämförelsetester i vilka italienska bilar förekommer. Oavsett hur många superlativ i positiv bemärkelse som en italiensk bil överöses med i reportaget så utnämns den aldrig som vinnare.
      Jag tänker främst på testet i septembernumret mellan AR Giulia, BMW M3 och Mercedes C 63S.
      Det som förvånar mig är att parametrar som inne i reportaget rankas högt (väghållning, gasrespons, ljudbild, pris) i slutet av reportaget helt tycks ha tappat sin betydelse. I slutet är det plötsligt andra parametrar som smäller högst (materialkvalitet, passform, lastförmåga).
      Det lyser igenom att redaktionen skulle göra sig ovän med hela det tyska bil-etablissemanget om de skulle våga sig på att ge plats Nr.1 till en utomsocknes bil.

Paul

Thomas Sjölin
      Deltagare

Så är det väl överallt. I svensk motorpress har ju volvo alltid varit det bästa som finns oavsett vad de jämfört med.

Peter Braun
        Deltagare

I Teknikens värld så har Volvo alltid rankats högst. Även deras sätt att räkna missgynnar roliga körglada bilar. Tittar man på svenska AMS så lutar det mer mot tyskt. Tycker ändå rent generellt att svenska AMS är dem någorlunda mest neutrala. Man får även tänka på att ett test görs av folk. Att någon skulle kunna vara helt neutral av test av något som kan uppfattas på så många olika sätt är obefintligt. En del vill ha bekvänma bilar eller sportiga.

Claes Johnsen
          Deltagare

Biltidningarnas “Råd o Rön”, Vi Bilägare testade BMW 320d, Giulia 2,2d, Lexus IS 300h och där “vann” BMW:n i sammandraget, men i deras personliga kommentarer så sa man tex att BMW:n ser helt anonym ut bredvid Alfan, Alfan är den man egentligen helst vill ha om inte allt ska vara så  typ himla förnuftigt.

Alfan acc:ade snabbast trots att den var klenast, den var även manuell i testet(har för mig att auto officiellt ska vara ännu snabbar). Den hade bäst bromsar och det har jag även läst i andra tester att just bromsarna är grymma på Giulia. Alfan var även snålast, men hade störst överförbrukning jmf med normalangivelsen.

Alfan är den bilen som alla trånar efter men få köper, förövrigt går den väl mest som “Biblioteksbil” (dvs lånebil typ leasing, tjänstebil etc.).

Jag ska äga en själv , ingen biblioteksbil här inte. Förhoppningsvis kommer man vara nöjd under en väldigt lång tidsutdräkt.

Paul Svedunger
            Deltagare

Det låter bra

Paul

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.