Automat dator 166

Published by Mats Widman on

Forum Teknik Automat dator 166

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Mats Widman
    Deltagare

Dator till automatlådan under instrumentpanelen på min 166 var paj så jag köpte en annan. I min villfarelse trodde jag att det bara var att smacka den på plats så skulle det fungera. Men det gjorde den inte så jag köpte en till. Den fungerar inte heller, trots de hävdade motsatsen där jag köpte den. Måste systemet nollställals eller loggas med den nya dator eller är det så illa att jag nu har TRE trasiga datorer?

Vad göra?

Benny Steen
      Deltagare

hur vet du din orginalbox är trasig? 

har du använt någon diagnosprogram för att se felkoderna i styrboxen?

Johan Bergils
        Deltagare

Mats: jag kan bara inflika att jag haft samma läge, dvs stått med trasig styrbox till vxllådan på 166:an. Köpte en hel och pluggade in – funkade fint. Konstigt!

Mats Widman
          Deltagare

“hur vet du din orginalbox är trasig? 

har du använt någon diagnosprogram för att se felkoderna i styrboxen?”

Jag förutsatte. Boxen var dränkt i kylvätska(eller snarare har VARIT dränkt, den var oxiderad i botten och inuti, utanpå rent okulärt, såg det bra ut till en början)och programmet kunde inte nå datorn. Inga säkringar är paj och de andra indikationerna som släckta bromsljus har jag inte heller. Kan det var annat än dator ? I så fall vad?

Benny Steen
            Deltagare

Inlägg av Mats Widman på 2014-04-16 17:50

“hur vet du din orginalbox är trasig? 

har du använt någon diagnosprogram för att se felkoderna i styrboxen?”

Jag förutsatte. Boxen var dränkt i kylvätska(eller snarare har VARIT dränkt, den var oxiderad i botten och inuti, utanpå rent okulärt, såg det bra ut till en början)och programmet kunde inte nå datorn. Inga säkringar är paj och de andra indikationerna som släckta bromsljus har jag inte heller. Kan det var annat än dator ? I så fall vad?

Jaha, 🙂 då förstår jag.  Jo  det var nog lika bra att byta ut hela boxen. Det man kan misstänka är väl att även kontaktdonen är oxiderade. Annars har jag inte några bra andra förslag så här ikväll.

/b

Erik Nylund
              Deltagare

Hej Jag har en 3.0 -99 reservdelsbil med boxen kvar. Intresserad ??

Mats Widman
                Deltagare

Inlägg av Erik Nylund på 2014-04-17 10:41

Hej Jag har en 3.0 -99 reservdelsbil med boxen kvar. Intresserad ??

Ja om den är hel och inte fantasiprissatt.  Maila/Pm mig.

Mats Widman
                  Deltagare

Korrigering, nu har alla mina boxar kollats. 1 skall var ok. Men när jag testar den och läser ur den får jag bara beskedet U1700 Can-line no Connection. Vilket borde betyda kabel- eller sensorbrott. Men var? Finns det någon svag punkt? Multikontakten på lådan, händer det att den pajar? Och kan man mäta den på något sätt om det är hel inuti? Någon som vet?

Gustav Holmdahl
                    Deltagare

Svärfar har problem med sin automatlåda i 166’an emellanåt. I hans fall är det glapp i säkringsboxen till vänster om förarens vänsterben. Han har löst det tillfälligt genom att “klämma” till säkringsboxen så det inte glappar.

Giulia 20 Super

U1700 = CAN Network NCM – NBC (Engine Management ECU – Body ECU)

Hittade detta på ett Fiat-forum men kanske inte aktuellt då det gällde en Stilo.
                      Can-nätet brukar vara det interface som förbinder de olika databoxarna med varandra, som de utbyter olika info igenom. Så det borde inte vara nåt kablage till lådan, givare eller så som ställer till det. Har du en kabelskada dit borde den sätta felkod för den “utgången”.

Jag har ingen erfarenhet från bilarnas “datasystem”, bara lite från tunga maskiner men uppbyggnaden är nog snarlik.

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Kenneth Larsson
                      Deltagare

Om du inte får igån CAN kommunikationen kan det ju möjligen vara nåt fel på en CAN driver (elektronikkomponent) i någon av de 2 ECU som ska prata med varandra. Det kan också vara nåt problem med att ett stift inte sitter rätt i multikontakterna – kan ha glidit ur sitt läge eller böjt stift eller nåt annat dumt fel. Dom multikontakterna är inte gjorda för att sättas i och ur speciellt många gånger. 

En kabel som är klämd och jordar sabbar också kommunikationen. Tyvärr finns det ju ingen spänning att mäta så det enda man kan göra är resistensmätning. Lycka till!

Mats Widman
                        Deltagare

Inlägg av Kenneth Larsson på 2014-04-18 12:48

Om du inte får igån CAN kommunikationen kan det ju möjligen vara nåt fel på en CAN driver (elektronikkomponent) i någon av de 2 ECU som ska prata med varandra. Det kan också vara nåt problem med att ett stift inte sitter rätt i multikontakterna – kan ha glidit ur sitt läge eller böjt stift eller nåt annat dumt fel. Dom multikontakterna är inte gjorda för att sättas i och ur speciellt många gånger. 

En kabel som är klämd och jordar sabbar också kommunikationen. Tyvärr finns det ju ingen spänning att mäta så det enda man kan göra är resistensmätning. Lycka till!

Men att resistans-/ ohmmäta CAN har väl sina risker också? Man skickar ju de facto en, visserligen mycket låg, spänning genom ett okänt komponentsystem.

Det känns som ett kopplingsschema vore mumma. Någon som sett ett dylik på dessa multikontakter och komponenter?

Kenneth Larsson
                          Deltagare

Ja, koppla för sjutton ur styrenheterna om du mäter resistansen – och du behöver nog ett kopplingsschema – kablarna har ju lite kopplingsplintar här och där ibland som kan vara bra att känna till.

Mats Widman
                            Deltagare

Bilen är fortfarande inte på banan. Jag mätte och hade mig lite i våras och kom inte fram till något av värde. Nu har jag fått tag i ett STORT tydligt schema för en halvblind rackare som jag. Schemat är visserligen stort men vissa detaljer har man glömt. Så jag undrar om någon VET var vissa av komponenterna sitter. Exempelvis de som heter på H37(som skall vara CEA Control unit) och J6 i eLearn. Och hur ser de ut? För sådana “detaljer” berättas det inte på detta schema, bara att de är inne i kupen.

eLearn är inte så tydligt på den punkten heller.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.