Automatlåda Giulia bensin 200 hk
Published by Per Setterberg on
- Detta ämne har 42 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast 29 november, 2016 kl. 08:42 av
Gustav Holmdahl.
-
FörfattareInlägg
-
4 september, 2016 kl. 20:35 #19227
Nån som vet om det som i prislistan från aug 2016 (som jag efter mycket letande hittade i botten av Alfas svenska hemsida…) uteslutande benämns “automatlåda” till Giulia bensin 200 hk är en klassisk automat eller en TCT-låda…?
Per S
156 GTA -03, GTV 3,0 -984 september, 2016 kl. 21:05 #192285 september, 2016 kl. 19:47 #19229Finns Q modellen att prova hos någon återförsäljare ?
5 september, 2016 kl. 21:20 #19230Tony – det är nog lättare att du kollar med Alfa Romeo än att fråga på ett klubbforum om demobilar hos återförsäljare…..
5 september, 2016 kl. 21:48 #19231Hörde från inofficiellt men välunderrättat håll att ÅF endast fick beställa QV bilar som de hade kundorder på. Inga QV som demobilar nu i lanseringen mao
6 september, 2016 kl. 08:30 #19232Varför har man för övrigt bara automat i bensinmodellen kan man undra? Tror det är fler än jag som vill ha bensin och manuell växellåda i sin Alfa…
6 september, 2016 kl. 10:34 #19233Jag ser i prislistan, som är lite svår att tyda, att paddlar vid ratten är extrautrustning på automaten. 3 000. Går den öht att få manuell? Då bör den bli billigare. ?
Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
6 september, 2016 kl. 11:38 #19234Som jag förstått är det bara QV av bensinarna som kan fås med manuell, de andra bara som automat. Bland dieslarna ska det gå välja, iaf vissa av dem.
6 september, 2016 kl. 12:32 #19235Även i Italien den enda variant på 200 hp är automat med möjligheten till paddlar för 300 Euro.
QV kommer snart att finnas också med automat som alternativ.
Alberto
6 september, 2016 kl. 12:35 #19236Inlägg av Thomas Sjölin på 2016-09-06 11:38
Som jag förstått är det bara QV av bensinarna som kan fås med manuell, de andra bara som automat. Bland dieslarna ska det gå välja, iaf vissa av dem.Så har jag också förstått det hela. Förstår dock inte logiken i det. Enda fördelen är att det bara lämnar Quadrifoglio som alternativ för mig
6 september, 2016 kl. 14:46 #19237Jag är själaglad att det inte finns någon manuell låda till bensinaren
Manuell låda är så stenålder. Moderna automater och TCT varianter är ljusår trevligare(och snabbare) att köra än en gammal manuell låda. Full fokus på ratten och man slipper vispa om i växellådsoljan stup i kvarten. Har man dessutom paddlar bakom ratten kommer dem ännu mer till sin rätt.
Giulia 20 Super
6 september, 2016 kl. 15:18 #19238Inlägg av Gustav Holmdahl på 2016-09-06 14:46
Jag är själaglad att det inte finns någon manuell låda till bensinaren
Manuell låda är så stenålder. Moderna automater och TCT varianter är ljusår trevligare(och snabbare) att köra än en gammal manuell låda. Full fokus på ratten och man slipper vispa om i växellådsoljan stup i kvarten. Har man dessutom paddlar bakom ratten kommer dem ännu mer till sin rätt.
Jag skulle vilja hålla med dig om det inte var för att jag råkar tvärbromsar då och då varenda gång jag kör en automat eftersom min vänstra foten söker kopplingspedalen men hittar den andra i st.
Det finns en annan aspekt som är ganska relevant tycker jag: hur bra och kvalitativa är egentligen dessa automatlådor?
T ex, jag vet vad som händer andra bilar (BMW, Mercedes, m m ) med automatlådor. Sensorplattor, styrenheter, ventilsystem m m i dem som pajar ganska regelbundet med kostnader för reparationer som kan ligga mellan 15 och 30 TKr.
Jag har direkt erfarenhet då jag var i Italien på semester och systersonen fick laga sin Mercedes B180 diesel för 17000 kr eftersom styrenheten fick bytas efter knappt 10000 mil av motorvägskörning (observeras är att det hade blivit dyrare i Sverige med tanken på timpriset och reservdelar här).
Verkstad som lagade den är en specialiserad verkstad för automatlådor på BMW, Mercedes, m m. ( det stod faktiskt tre Mercedes Klass A och B samt två BMW och en Hyundai utanför) och om jag inte förstod fel enligt dem är dessa lådor extra komplicerade i konstruktionen framför allt på diesel motorerna antagligen p g a miljökraven. Detta betyder inte att automatlåda är fel val oavsett men Inte alla automat håller en viss nivå. Efterfrågan om automat har blivit allt större men samtidigt måste kostnaderna hållas inom en viss gräns och det många gånger på bekostnad av kvaliteten.
Kollade själv på olika italienska forum och problembilden kan stämma…………hur många inlägg som helst just om Mercedes och BMW. Volvo var inte heller felfri.
Jag antar att detta inte gäller Alfa Romeo och det skulle vara intressant att se statistiken på TCT lådorna efter att de nu har körts en hel del mil.
Alberto
6 september, 2016 kl. 16:58 #19239Inlägg av Gustav Holmdahl på 2016-09-06 14:46
Jag är själaglad att det inte finns någon manuell låda till bensinaren
Manuell låda är så stenålder. Moderna automater och TCT varianter är ljusår trevligare(och snabbare) att köra än en gammal manuell låda. Full fokus på ratten och man slipper vispa om i växellådsoljan stup i kvarten. Har man dessutom paddlar bakom ratten kommer dem ännu mer till sin rätt.
Och jag är ledsen in i själen då den även behöver fungera för övningskörning.
6 september, 2016 kl. 22:46 #19240Automatlådan med paddlar i Giulian skall vara väldigt bra och föredras av pressen istället för manuell. I QV så är det absolut automat som gäller. Mycket bättre än med manuell låda. Övningskörning kan man göra med automat med. Man får bara kompleteta lite lektioner med bilkörning med manuell låda.
7 september, 2016 kl. 08:49 #19241Inlägg av Alberto Ferrante på 2016-09-06 15:18
Inlägg av Gustav Holmdahl på 2016-09-06 14:46
Jag är själaglad att det inte finns någon manuell låda till bensinaren
Manuell låda är så stenålder. Moderna automater och TCT varianter är ljusår trevligare(och snabbare) att köra än en gammal manuell låda. Full fokus på ratten och man slipper vispa om i växellådsoljan stup i kvarten. Har man dessutom paddlar bakom ratten kommer dem ännu mer till sin rätt.
Jag skulle vilja hålla med dig om det inte var för att jag råkar tvärbromsar då och då varenda gång jag kör en automat eftersom min vänstra foten söker kopplingspedalen men hittar den andra i st.
Det finns en annan aspekt som är ganska relevant tycker jag: hur bra och kvalitativa är egentligen dessa automatlådor?
T ex, jag vet vad som händer andra bilar (BMW, Mercedes, m m ) med automatlådor. Sensorplattor, styrenheter, ventilsystem m m i dem som pajar ganska regelbundet med kostnader för reparationer som kan ligga mellan 15 och 30 TKr.
Jag har direkt erfarenhet då jag var i Italien på semester och systersonen fick laga sin Mercedes B180 diesel för 17000 kr eftersom styrenheten fick bytas efter knappt 10000 mil av motorvägskörning (observeras är att det hade blivit dyrare i Sverige med tanken på timpriset och reservdelar här).
Verkstad som lagade den är en specialiserad verkstad för automatlådor på BMW, Mercedes, m m. ( det stod faktiskt tre Mercedes Klass A och B samt två BMW och en Hyundai utanför) och om jag inte förstod fel enligt dem är dessa lådor extra komplicerade i konstruktionen framför allt på diesel motorerna antagligen p g a miljökraven. Detta betyder inte att automatlåda är fel val oavsett men Inte alla automat håller en viss nivå. Efterfrågan om automat har blivit allt större men samtidigt måste kostnaderna hållas inom en viss gräns och det många gånger på bekostnad av kvaliteten.
Kollade själv på olika italienska forum och problembilden kan stämma…………hur många inlägg som helst just om Mercedes och BMW. Volvo var inte heller felfri.
Jag antar att detta inte gäller Alfa Romeo och det skulle vara intressant att se statistiken på TCT lådorna efter att de nu har körts en hel del mil.
För det finns inga problem med manuella lådor?
Har bytt koppling i förtid på bägge mina 166 med Busso motor. 159 rasar lådor på löpande band.
Sen finns det automater som inte håller måttet också. Rätt låda i rätt bil helt enkelt. Får hoppas att Alfa har köpt in rätt grejer till Giulia.
Giulia 20 Super
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.