Automatlåda Giulia bensin 200 hk

Published by Per Setterberg on

Forum Allmänt Automatlåda Giulia bensin 200 hk

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 43 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #19242
    Gustav Holmdahl
    Deltagare

      Inlägg av Magnus Berg på 2016-09-06 16:58

      Inlägg av Gustav Holmdahl på 2016-09-06 14:46

      Jag är själaglad att det inte finns någon manuell låda till bensinaren  Manuell låda är så stenålder. Moderna automater och TCT varianter är ljusår trevligare(och snabbare) att köra än en gammal manuell låda. Full fokus på ratten och man slipper vispa om i växellådsoljan stup i kvarten. Har man dessutom paddlar bakom ratten kommer dem ännu mer till sin rätt.

      Och jag är ledsen in i själen då den även behöver fungera för övningskörning. 

      Håller med om att det är konstigt att det inte finns något manuellt alternativ till de mer humana bensinalternativen. Får hoppas för din och andras skull att det kommer så småningom. Vi har ju inte ens sett 200hp bensinaren ännu…

      Giulia 20 Super

      #19243
      Alberto Ferrante
      Deltagare

        @ Gustav

        Jag tror inte att manuella lådor är problemfria, men det har man, i alla fall på europeiska märken, prövat mest och jag tror (men kan ha fel) att majoriteten av de sålda bilarna i Europa har varit och är kanske fortfarande utrustade kanske med manuella växellådor.

        Det med 159 med lådor som rasar på löpande band har jag ingen aning om. Däremot om jag kollar på de italienska forumen verkar inte denna sort av haveri vara så vanligt på manuella lådor. Där är dessutom de flesta sålda 159 utrustade med dieselmotor.

        Jag vet, statistik är inget annat än statistik så som du säger……vi får hoppas att man på Alfa har valt rätt sak till rätt bil  

        Alberto

        #19244
        Gustav Holmdahl
        Deltagare

          @ Alberto

          Nu ska vi inte lusa ner den här tråden med tråkig statistik  Men jag har för mig att jag läst någonstans att andelen bilar med automatlåda är över 50% nu för tiden. Huvudsaken är att det finns bägge alternativen för de som vill.

          http://teknikensvarld.se/automatlad…ll-242225/

           

          Giulia 20 Super

          #19245
          Alberto Ferrante
          Deltagare

            Inlägg av Gustav Holmdahl på 2016-09-07 11:21

            @ Alberto

            Nu ska vi inte lusa ner den här tråden med tråkig statistik  Men jag har för mig att jag läst någonstans att andelen bilar med automatlåda är över 50% nu för tiden. Huvudsaken är att det finns bägge alternativen för de som vill.

            http://teknikensvarld.se/automatlad…ll-242225/

             

            Just det…….statistik. Är det Sverige det handlar om eller annat?

            Kul artikel framför allt om man läser kommentarerna.

            Lite förklaring i artikeln: “– Den främsta anledningen är att man vill ha enklare bilkörning. Ytterligare en anledning är den åldrande befolkningen, säger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden“.  Jag kanske borde börja fundera på det……som 55+ 

            Personligt tycker jag att i storstads trafik som i Rom (där jag kommer ifrån) skulle alla bilar köra med automat, det kanske hjälper att undvika små kö-olyckor som gör att nästan alla bilar där har en liten buckla men……när man skall parkera där (mest fickparkeringar) då är möjligheten att kunna balansera med pedalerna kanske en fördel. Jag vet inte jag har för lite erfarenhet av det.

            Alberto

            #19246
            Nusret Ljevo
            Deltagare

              Jag skulle också kunna tänka mig en bensinare,fast inte som 159 1750 som drar satan mycket soppa.Dagens nya bensin bilar drar nästan som diesel tex audi A4 bensin drar väldigt lite.Jag hoppas att giulia har lyckats med förbrukning när det gäller bensinare.

              #19247
              Stefan Werner
              Deltagare

                Jag får väl erkänna att jag inte bara kör italienskt.Jag har en Opel Cascada (cabriolet).En på många sätt trevlig bil och framför allt.En Cab.Tyvärr så har ju Alfa inget i den kategorin.

                Men efter att ha kört den några dagar och sätter mig i min 159 ti 1750,så upplever jag mycket påtagligt den där speciella alfakänslan,som är så alldeles egen.

                Bara att trycka ner den lite tröga och direkta kopplingen ,att lägga i växeln med en lagom trög växelföring,att känna den direkta styrningen och att känna motorns snabba respons.Att dessutom uppleva den lite stötiga gången och ..ja ni vet allt det här.

                Detta tycker ju många är både jobbigt och inte så modernt kanske.Men jag tycker det är helt fantastiskt och har väldigt svårt att tänka mig min Alfa med automatlåda. Den växlar säkert mycket snabbare än vad jag  någonsin kan göra ,men jag vill känna det mekaniska och kontakten mellan mig och mekaniken.

                När det gäller mig och Alfa så är det väldigt mycket känsla och design som styr.  

                Stefan

                #19248
                Alberto Ferrante
                Deltagare

                  Tillbaka från ett snabbt besök hos Björkmans Bil i Västerås för att utföra service på lilla Giulietta.

                  Trevlig och kompetent personal och väldigt fint ställe. Verkstaden ser väl utrustad ut och med många många platser. 

                  I väntan på servicen träffade jag Mino Savastano och han fick mig att provköra Giulia, diesel versionen med automat och 180 HK.

                  Ingen idé att säga något om bilen i sin helhet, . ratten känns som en förlängning av hjärnan……den gör precis som man vill. Klistrad på asfalten. Bekväm men med den tydliga och rätta sportliga känslan. Med andra ord allt i ett.

                  Automaten var den bästa jag har någonsin testat även om jag inte är en expert om det (provat bara Volvo, BMW och Mercedes) och lovar att det behövs en hel del för att få mig tycka positivt om automat.

                  Om jag skall hitta något (men ta det med en nypa salt då jag kanske inte är bekant med automat och hur man skall köra med sånt) är det att gasresponsen dröjde lite (trots “D” läget) men det kan bero på att det är en diesel eller på min fot (för snabb) eller kanske på mina för höga förväntningarna som bensin-van. När den sedan kommer i gång då är känslan en helt annan. Wahooo!  Elastiskt men med tydlig temperament.

                  Alltså, jag förstår om man inte har prioriterat bensin modellen om man har lyckats så bra med diesel. 

                  En annan liten (beror på smaken kanske) minus är givetvis ljudet med en diesel men……höj volymen på radion och då är problemet borta 

                   

                  Alberto

                  #19249
                  Thomas Sjölin
                  Deltagare

                    Att gasresponsen dröjde beror nog mer på dieselmotorn än på växellådan.

                    Hur i hela friden diesel ens kan få sånt genomslag med tanke på hur mycket sämre de är rent miljömässigt förstår jag bara inte men  det är en helt annan frågeställning.

                    #19250
                    Igino Cazzola
                    Deltagare

                      Inlägg av Thomas Sjölin på 2016-09-08 11:25

                      Hur i hela friden diesel ens kan få sånt genomslag med tanke på hur mycket sämre de är rent miljömässigt förstår jag bara inte…

                      Svaret är väldigt enkelt: Folk tänker med plånboken, oavsett vad de skriver på fejjan.

                      Jag är fullständigt Räserskadad

                      #19251
                      Alberto Ferrante
                      Deltagare

                        Plånboken? Jag undrar då om det alltid gynnar plånboken att köpa diesel.

                        Diesel lönar sig om man kör längre och icke korta sträckor. Att laga en diesel motor och “rensa” dem från allt smuts som samlas i motorns olika komponenter är inget billigt. Jag har själv sett konsekvenserna i flera bilar i Italien som körts på fel sätt och fel ställe. Glödstiften som sitter fast som ihop svetsade med motorn. Sot i grenrören som en gammal skorsten.

                        Service t ex på en Fiat Punto 1.2 eller 1.4 bensinare i Italien kan ligga på halva pris jämfört med en Punto diesel. Andra hands värde är procentuellt lägre på en diesel än på en bensinare.

                        Konsekvenserna för miljön (dokumenterade av flera utredningar och forskare) i storstäderna och för dess befolkningen är inte irrelevanta. Micropartiklar hittas i större mängder i luften nu än någonsin trots DPF m m. Sot och andra ämnen har ökat konstant i alla mätningarna under de sista tio åren.

                        Men visst kör man rätt och på rätt ställe är kanske diesel trots all den bästa lösning och jag antar att Giulias köparprofil inte kommer att vara en som aldrig kör utanför staden.

                        Alberto

                        #19252
                        Gustav Holmdahl
                        Deltagare

                          https://www.facebook.com/AutoMoto.i…162331561/

                           

                          Automatlådor går att köra fort med 

                          Giulia 20 Super

                          #19253
                          Biörn Bladh
                          Deltagare

                             

                            Han växlar upp.. men aldrig ner!  Fusk!

                             

                            #19254

                            Ser att 200hk bensinare börjat dyka upp på blocket nu, fast utan bilder….
                            Priserna börjar strax över 400 och uppemot 450 tusen. Svårt att greppa utrustningarna och ingen runt utlovade 345? Men det är kanske utan “Super-tillägget”?

                            Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

                            #19255
                            Mikael Bengtsson
                            Deltagare

                              Bilarna på blocket har ju mer utrustning än standard därav det högre priset.

                              #19256
                              Nihat Dizdar
                              Deltagare

                                Inlägg av Christer Andersson på 2016-11-23 19:18

                                Ser att 200hk bensinare börjat dyka upp på blocket nu, fast utan bilder….

                                Priserna börjar strax över 400 och uppemot 450 tusen. Svårt att greppa utrustningarna och ingen runt utlovade 345? Men det är kanske utan “Super-tillägget”?

                                Korrekt! 200hk bensin och Super utförande har bara automat som valmöjlighet och hamnar då på 345′ i listpris. Väljer man manuell så är det utan Super men fritt för andra tillval.

                                Nihat Dizdar

                              Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 43 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.