Aux-ingång till 166?
Published by Övergivna Forumposter on
- Detta ämne har 18 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 17 april, 2014 kl. 08:45 av Övergivna Forumposter.
-
FörfattareInlägg
-
14 april, 2014 kl. 16:39 #24785
Köpte en 166 3.0 V6 (2004) för någon månad sen.
Är det någon som vill dela med sig av lyckade metoder för att få in en aux-ingång till stereon?
14 april, 2014 kl. 18:20 #24786Adapter till kassetbandspelaren finns hos Kjell&Company.
14 april, 2014 kl. 18:30 #24787Jag har en sån (även om det kanske inte är exakt den från Kjell&Co) men tycker att det försvinner oroligt mycket frekvenser, speciellt basfrekvenser. Funkar ok för tal (t ex böcker), men musik är helt olyssningsbart.
Någon som känner igen detta, är.det kanske fel på adaptern?14 april, 2014 kl. 19:55 #24788jag köpte en kasettadapter på ebay för kaffepengar… det lät skit billigt e inte alltid bra men det slog mig att man kanske skulle rengöra tonhuvudet då det är där kontakten och överföringen görs. det var länge sedan man höll på med sånt ska nog prova detta imorgon om man kommer åt tonhuvudet via luckan?
mvh filipAlfalös för tillfället. Tidigare: GTV 916 75 3st 166 2st 155 5 st 164:or 5 st 156:or osv...
14 april, 2014 kl. 21:08 #24789Grattis till 166:an. Kul att det blir fler som upptäcker denna fantastiska bil . Jag köpte en FM-sändare för 300:- på Jula. Den funkar riktigt bra. Jag lyssnar ju mest på “skrikmusik” som sonen uttryckte det…basen räcker till det iaf. Tips: Byt högtalare i dörrarna, det gör stooor skillnad. /Micke
14 april, 2014 kl. 21:51 #24790Också FM sändare här funkar fint – tar ström från ciggutaget till baksätet
14 april, 2014 kl. 22:40 #24791Hej!
Jag har testat det mesta (fm-sändare, via kasett osv) men tyckte det var bökigt och kasst ljud.För bäst ljudkvalite är det en loudlink som gäller. Bara att koppla in istället för cd-växlaren så har du aux och minneskortsläsare. Inget krångel.
Har en loudlink över från min första 166:a som är till salu:
// Fredrik
15 april, 2014 kl. 00:41 #24792Är det samma huvudenheter i 166 som i 156?
Om det är så borde det kunna gå få tag på Bluetooth-adapter som funkar. Blaupunkts egen finns inte att köpa ny längre men begagnade kanske de går få tag på, annars finns det andra lösningar som passar.
15 april, 2014 kl. 10:46 #24793Jag har bara dåliga erfarenheter av trådlösa FM-sändare till 156:an, surranden, vinande, dålig ljudkvalitéet o s v. Men det kanske funkar bättre till 166:an?
Har googlat lite på Loudlink (plus Kina-varianter som denna), det verkar ju ganska smidigt. Är installationen bökig? Läste om någon på Alfaowner som hållt på i fyra timmar… :/
15 april, 2014 kl. 10:51 #24794Någon rekommendation på utbyteshögtalare?
15 april, 2014 kl. 11:42 #24795Har du original cd-växlare? Har du det så kan du sätta en rca-växel på signalkabeln mellan cd och huvudenhet. Jag har gjort så och har kopplat en kabel med 3,5mm kontakt parallellt med cd-växlaren.
Annars har jag bara hört gott om Loudlink.Giulia 20 Super
15 april, 2014 kl. 12:02 #24796Har du cd-växlare i bilen så är det busenkelt att installera loudlink. 4 Skruvar så skruvar du ut cdväxlaren i skuffen och sedan kopplar du in loudlinken med samma kablar. Tar 5-10 min. Aldrig varit nåt problem i mina 166:or!
Har du inte cd-växlare så brukar kablarna ändå gömma sig nånstans i bakluckan, inte minst på facelift bilar.
// Fredrik
15 april, 2014 kl. 12:41 #24797Gustav, rca växeln du pratar om switchar allstå antingen ljudet (höger, vänster kanal samt minus för respective) mellan cd växlare eller din aux?
Vad hander med skivorna när du kör din aux, spelas de (mekaniken tänkte jag på samtidigt, dvs displayen I bilen visar cd skivorna eller har du stängt av cd växlaren när du kör aux på något sätt? Vilka kablar har du kopplat in dig på?
15 april, 2014 kl. 13:18 #24798Det sitter en CD-växlare i skuffen, antar att det är original
Jag har nog alltid tänkt att om en ska montera in en pryl typ Loudlink så måste en gräva sig in bakom själv huvudkonsollen. Att fixa i skuffen låter ju betydligt lättare! Finns det något smart sätt att dra en ministereotelekabel fram till någonstans runt förarsätet också?
Om en väljer varianten med RCA-växel, sitter där färdiga RCA-kontakter bakom någonstans? Eller måste en lista ut vilka som är signalkablar och löda dit egna kontakter?
15 april, 2014 kl. 14:45 #24799Tjena!
CD-växlaren har RCA utgångar som du kopplar in dig på. En RCA(stereo) kabel till swichen, en kabel tillbaka till cd-växlaren och en till lämplig kabel för inkoppling av aux. Hittade ingen länk nu, men jag köpte en enkel switc på Clasohlson med en tryckknapp på.
Det måste sitta en skiva i växlaren för att huvudenheten skall skicka ut ljud. Det ser lite skumt ut på huvudskärmen(den visar cd-info) men ljudet kommer som sagt var antingen från cd-växlaren eller din aux, beroende på hur du ställer switchen. Billigare än Loudlink och 10000000ggr bättre ljud än kassettadapter eller fm-sändare. Och man behöver inte in bakom huvudenheten och pilla.
Kabeln fram till mittkonsollen är lite pillig att dra. Jag lättade på bagagemattan och drog kabeln under där, under baksätet och under mattan in till mittkonsollen. I facket under armstödet borrade jag ett hål för kablarna och lade switchen i det facket.
Giulia 20 Super
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.