Avauktorisationer av Alfaverkstäder

Published by Sven Lennartsson on

Forum Allmänt Avauktorisationer av Alfaverkstäder

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17888
    Sven Lennartsson
    Deltagare

    Enligt min mångårigt auktoriserade Alfaverkstad har generalagenten nu ställt sådana krav att flera verkstäder valt att hoppa av det tåget.

    För mig spelar det mindre roll då alla garantier löpt ut på bilen men jag beklagar dem med nyare fordon som nu tvingas bort från verkstäder med lång erfarenhet av märket till förmån för andra kanske helt nya på området.

    Vet någon vad det rör sig om egentligen?

    Sven L

    #17889
    Rickard Bergh
    Deltagare

    det är så här att fca som idag är generalagenten som har hand om alfa , fiat och massa andra märken.  har gjort en rejäl undersökning av verkstäderna och återförsäljarna för att se om dom uppfyller kraven för att få vara auktoriserade  för alfa romeo. fiat. jeep, osv osv. detta är inget konstigt då det har tagit snart 6 år att bygga upp ett nätverk i sverige. nu verkar man vara ikapp med allt jobb detta har inneburit.  detta är inget konstigt då alla återförsäljare, verkstäder har sluppit detta under jätte många år. jag har själv sett dessa handlingarna vad som krävs och vilka krav dom har på tekniker osv.  detta är absolut inga orimliga krav. tom min gamla arbetsgivare var det ok för , där jag vet dom inte har någon tekniker. inte alla verktyg som krävdes osv osv.   har du en verkstad som inte gjort några investeringar. uppfräschningar på jättelänge så blir det lite kostsamt.  det ska vara snyggt. fräscht. ett visst antal mekar platser med , 2 pelare, 4 pelare. diverse verkstads utrustning som bör vara på verkstad inte bara för alfa då..   anledningen till att många eller en hel del hoppar av karusellen är bristande underlag med kundbilor efter garantierna är slut. då är det ju tyvärr så här att kunderna kör till andra ställen som mekonomen. meca.  allibabbas mack o fix osv osv. det köps massa delar från dessa firmor. från utlandet. allt detta påverkar så klart dom som har lagt ut massa pengar för auktorisationen för alfa romeo.  detta är väldigt trist att det blir så här. men många gånger är kunderna själv orsaken till att det är verkstäder som hoppar av. sen finns det ju verkligen verkstäder som inte skulle fått vara detta.  Alfa Romeo är idag klassat som Fca premium märke tillsammans med jeep.. detta kommer dom blir när giulia lanseras fullt ut. detta är den stora anledningen till att dom börjar kolla upp verkstäderna så dom klarar den nya standarden.. dom som väljer att vara kvar satsar och fräschar upp sina lokaler om det behövs, dom ser en framtid och är beredda på att satsa.. så det snacket som dom kommer med att fca ställer så in i bomben höga krav är inte riktigt sant. dom har krav. ja men inte så som det sägs.. det är få verkstäder som blir av med auktorisationen, det är snarare så att dom själv säger upp den.. 

    Rickard 

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #17890
    Sven Lennartsson
    Deltagare

    Tack Rickard.

    Det du beskriver är väl vad man anade låg bakom min verkstads avhopp, dvs det faktum att nuvarande begränsade kundkrets nog inte motiverar de nyinvesteringar som krävs för fortsatt auktorisation. Och inte vågar väl de mindre verkstäderna, läs << än Hedins, tro på en markant ökad efterfrågan av tjänster efter nya Giulians introduktion. Att de nya modellerna blir sådana storsäljare vågar vi väl inte tro på.....................

    Sven L

    #17891
    Håkan Johansson
    Deltagare

    Att lägga felet på kunder är väl lite trist, det är klart att man försöker få ner reservdelskostanden. Många gånger kan man köpa exakt samma reservdelar av samma tillverkare för mindre än halva priset utomlands. Nä, se över verkstädernas reservdelspriser istället!

    Håkan Johansson

    #17892
    Alberto Ferrante
    Deltagare

    Jag undrar om det inte är så att vissa verkstäder inte satsar på professionalitet öht.

    Att ställa krav på dem är helt rätt om man skall sedan kräva 1200 kr/timme av en kund.

    Men visst, vem vill satsa på en investering som de flesta (tyvärr, inkl kunderna) inte tror på?

    Det är en balans fråga. Säljer man 1000 bilar dimensionerar man utbudet baserad på en prognos att 1000 bilar kommer in på service under garanti perioden (2-5 år beroende på märket). Sedan räknar man att ca 50-70 % av dessa kunder kommer att vända sig till andra billigare verkstäder.

    Hur många Alfa har man sålt i Sverige under de sista 5 åren?

    Helt logiskt resonemang av dem, en verksamhet skall vara lönsam. Det gör ont för mig men det är bara att acceptera verkligheten, 

     

    Alberto

    #17893
    Rickard Bergh
    Deltagare

    Lite uppdaterad information gällande dom auktoriserade verkstäderna i Malmö Regionen.

    Har av säker källa igår fått reda på att min förra arbetsgivare AUTOKLINIK har sagt upp sitt avtal med att vara auktoriserade för Alfa Romeo.
    Har även av samma källa fått höra att Ströms Bilverkstad även ska ha sagt upp sitt avtal med att vara auktoriserad för Alfa Romeo.

    Det tråkiga är ju att ströms har gjort det men att Autoklinik har sagt upp sitt är inget som förvånar mig då dom inte har någon som är intresserad att skruva med alforna sedan jag slutade där i mars 2015.  Dom har ingen Alfa Tekniker som har kunskapen om märket och dess specifika egenskaper som är bra att veta när man ska göra vid sådant som strulat.. 

    Då dom två verkstäderna i Malmö sagt upp sitt är det bara Hedin bil kvar som har auktorisationen för garanti reparationer om nått går sönder eller strular på bilarna.

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #17894
    Gabriel Eriksson
    Deltagare

    Inlägg av Alberto Ferrante på 2016-02-04 21:37

    Hur många Alfa har man sålt i Sverige under de sista 5 åren?

    Drygt 1300 bilar 2011-2015 enligt bilswedens statistik. 

    Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

    #17895
    Peter Svensson
    Deltagare

    Inlägg av Gabriel Eriksson på 2016-02-13 11:57

    Drygt 1300 bilar 2011-2015 enligt bilswedens statistik. 

    Wow, det sätter sak och ting i perspektiv. 1300 bilar på fem år, inte undra på att så få vill satsa på att vara auktoriserad Alfa-verkstad.

    #17896
    Gabriel Eriksson
    Deltagare

    Sen ska detta delas upp på ca 50 verkstäder (snart färre då verkar det som…) då förstår man att det är svårt att få ekonomi i att vara auktoriserad. Nu finns det såklart fler alfor i Sverige men dom lite äldre bilarna ser man ju sällan på en auktoriserad verkstad.

    Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

    #17897
    Alberto Ferrante
    Deltagare

    Jag och sonen var idag på besök hos en stor bilförsäljare som har bl a Alfa som märke.

    Tittade på en ”mindre” Giulietta och ……… kan inte påstå att man brinner för att sälja Alfa, kanske känner man sig degraderad som säljare när man får hålla på med ”såna” märken.

    Tyvärr har även ledningen för FCA i Sverige ändrats lite för ofta för mitt smak, det ger inga tydliga signaler vad det gäller kontinuitet på strategi,…….i gått och ont. Kanske helt normalt, jag är ingen business strateg men……..lite magkänsla och erfarenhet visslar i mitt öra.

    Jag hoppas verkligen att jag har fel, jag klarar inte ett till fall för min älskade (Alfa), jag börjar bli för gammal för sånt.

    Jag vill vara optimist…….ni får se när Giulia äntligen kommer! Det kommer att imponera! De kommer att stå i kö för att kunna ”meka” med den!

     

     

    Alberto

    #17898
    Thomas Sjölin
    Deltagare

    Det går få upp volymerna, det går definitivt sälja mer även i Sverige men det behövs ett bredare modellprogram och ganska aggressiv marknadsföring för att det ska fungera. I kombilandet Sverige måste det även finnas en kombiversion av någon modell. Att Giulia är en häftig bil är det knappast någon tvekan men tillsammans med två gamla, varav den ena är väldigt gammal i dessa sammanhang, är programmet för tunt.

    #17899
    Peter Svensson
    Deltagare
    Jag tror det var ett jättemisstag att lägga ner Alfa 159 så tidigt som man gjorde. Den är fortfarande en av de snyggaste bilarna man ser i trafiken. Den har en egen stil och tydlig Alfa-identitet, ser inte alls ”outdated” ut. Man hade kunnat skala ner produktprogrammet till två olika motoralternativ (1750 TBi och 2.0 JTDM) i två karossvarianter (sedan och kombi) och fortsatt tillverka den utan att behöva kosta på den några dyrbara uppdateringar. Därmed hade man också kunnat lägga den en bit under konkurrenterna i pris och motivera avsaknaden av de allra senaste nymodigheterna.
    Alfa 159 hade kanske fortfarande inte blivit någon storsäljare objektivt sett, men den hade hjälpt upp Alfas volymer ordentligt, det är jag övertygad om.
    #17900
    Sven Lennartsson
    Deltagare

    Hörde att ett krav skulle vara att Alforna inte fick stå på asfalt, bara på olika sorters sten/plattbeläggning. Hoppas verkligen det bara gäller återförsäljare och inte serviceverkstäder………………..

    Sven L

    #17901
    Thomas Sjölin
    Deltagare

    Hur många verkstäder har asfalt på golvet?

    #17902
    Sven Lennartsson
    Deltagare

    Utanför lokalerna.

    Sven L

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.