Avgasljud

Published by Ingemar Haglund on

Forum Teknik Avgasljud

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #27782
    Ingemar Haglund
    Deltagare

    Jag är ganska nybliven ägare till en 159 SW 2.0 Jtdm sport Plus Ti -12. Detta är min andra Alfa och den första med diesel.

    När jag kört den så den är genomvarm och stannar så har den ett betydligt högre avgasljud än normalt och tomgången pendlar lite.Det är inte varje gång jag kört utan bara ibland.

    Har detta något med att den bränner ur partickelfiltret eller är det något annat? Den har bara gått 3300 mil.

    #27783
    Rickard Bergh
    Deltagare

    när det gäller bränna ut partikel filtret så görs det vid körning och en viss hastighet med visst varvtal. stannar du tex för ett stoppljus eller på en parkering så har du avbrutit den.

    när du hör ljudet hur har du kört då ? hårt eller normalt.  det kan bli lite skillnad i ljudet när den är kall kontra varm. hör du skillnad vid avgasröret bak eller bara allmänt från motorn tex.

    Rickard

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #27784
    Håkan Petersson
    Deltagare

    Skulle med säkerhet tro att det är förbränning av partikelfiltret som du menar. Du kan även se det på turbotrycksmätaren då den faller runt 2 streck under processen. Den ger ett litet mullrande ljud och om du stannar till och går ut så brukar det likta ite konstigt om bilen.  Har väl processen startat så fortsätter den i c:a 10 minuter om du inte stänger av motorn innan. Den kommer då att fortsätta nästa gång du kör och motorn är över 70 grader.

    #27785
    Ingemar Haglund
    Deltagare

    Ljudet kommer från avgasröret och som idag så var det efter normal landsvägskörning 5 mil i ca 90 km/h.Stänger jag av motorn och sen startar den igen så låter det normalt och tomgången är stabil.

    #27786
    Ingemar Haglund
    Deltagare

    Precis så Håkan. Mullra och lukta lite varmt.

    #27787
    Håkan Petersson
    Deltagare

    När du kör med bilen så syns det lätt om processen är igång eller inte. Som jag skrev innan så faller turbotrycket samt att förbrukningen stiger med c:a 2 dl/mil.

    #27788
    Klas Hedberg
    Deltagare

    Känner igen det där med avgasljudet och att det luktar lite bränt. Har också kommit fram till att det måste va urbränning av partikelfiltret. Men det är ett “gött” ljud det där, synd att den inte alltid låter så!   Nästa lite bensinlikt som min 156 TS!  

    #27789
    Nusret Ljevo
    Deltagare

    Jag får ibland ett meddelande i displayen som står keep vehicle moving då vet jag vad som gäller köra ut på motorvägen typ i 10 min med låg växel i över 2000 varv så det hela är över.159 or har självrengörning av partikel filter och under  själva processen luktar det lite bränt och bilen drar mer bränsle vilket är normalt.Det finns att köpa en vätska som man häller in i bränsletank som rengör partikelfilter också och håller minst 300mil och kostar 160kr på bensinstationer.Jag får ingen konstig ljud från avgasen.159 2.0 TI 2011.

    #27790
    Håkan Petersson
    Deltagare

    Det meddelandet har jag aldrig sett på min. Min kör reningsprocessen väldigt ofta. Någon som vet hur ofta den ska köras?

    #27791
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    Inlägg av Håkan Petersson på 2015-02-25 21:00

    Det meddelandet har jag aldrig sett på min. Min kör reningsprocessen väldigt ofta. Någon som vet hur ofta den ska köras?

    Jag har en 159 1,9 diesel med ca 10.000 mil på mätaren.

    Om man har betalversionen av Multiecuscan så kan man trigga renbränning av filtret när bilen är stillastående. Motorn måste då vara genomvarm annars går det inte att starta processen. Sedan tar det hela kanske 20 minuter då det lever om som attan. Först drar den upp varvet till dryga 2000 giri och eldar på med extra bränsle. Efter ett tag stiger temp i efterbehandlingssystemet (kan man se på PC’n) och då tog jag fram vattenslangen för jag trodde det skulle börja brinna!

    Systemet mäter tryckfall över partikelfiltret och jobbar mellan olika gränsvärden. Om man kör mycket kort sträckor laddas filtret med sot och det kan man också se i PC’n hur länge sedan den brände rent senast och även aktuell sotlast i filtret. (obs kan vara över 100% – finns lite förklaringar i PC*n)

    En väldigt viktig sak är att om man har för mycket motorolja så trycks det ut med avgaserna (ja, så är det) och filtret blir fullt med sot. När sotet bränns bort omvandlas en del till aska och denna kan man inte få ur filtret, utan askan stannar kvar. Man kan vända filtret bakochfram och köra och då åker askan iväg – obs olagligt – eller kan man ta ur filtret och tvätta med högtryck. Busar man på för hårt med högtrycket så försvinner ädelmetallerna därinne och då har man ingen funktion i partikelfiltret och det blir då fullt fort. Till slut behöver man byta filtret och det är dyrt på riktigt.

    Jag tror att mjukvaran i bilen är rätt kinkig och det är inte lätt att få det hela att funka om man skulle vilja rationalisera bort filtret. Bilprovningen kollar ju bara felkoder i dessa moderna bilar och om dom är bortrensade slipper man vidare kontroll på just det.

     

    #27792
    Nusret Ljevo
    Deltagare

    Varje gång när det är dags för reningsprocessen så kommer meddelande som säger “keep vehicle moving” med partikelfilter symbol.

    #27793
    Håkan Petersson
    Deltagare

    Den har jag aldrig sett=((

    #27794
    Nusret Ljevo
    Deltagare

    Konstigt?? vad har du för 159an?

    #27795
    Håkan Petersson
    Deltagare

    2.4 JTDm 2009. Jag läste i manualen och lampan behöver inte tändas, beror lite på vilken marknad bilen är såld på. Min kommer från Tyskland. Sidan 178 i den Engelska manualen.

    #27796
    Nusret Ljevo
    Deltagare

    Det därför ser du inte meddelande.Min är 159 2.0 jtdm ti sport plus från 2011.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.