Avgasljud

Published by Ingemar Haglund on

Forum Teknik Avgasljud

Visar 14 inlägg - 16 till 29 (av 29 totalt)
  • Författare
    Håkan Petersson
    Deltagare

Tror inte det har med det att göra. Jag ska kolla min senare idag med Multiscan.

Nusret Ljevo
    Deltagare

Så här ser det ut.

Håkan Petersson
    Deltagare

Så här ser status ut på min bil för DPF. Det som jag tycker är konstigt är att den har gjort 5 st. de senaste 105 km. clogging, är 0% helt ren?

Kenneth Larsson
    Deltagare

Inlägg av Håkan Petersson på 2015-03-01 12:00

Så här ser status ut på min bil för DPF. Det som jag tycker är konstigt är att den har gjort 5 st. de senaste 105 km. clogging, är 0% helt ren?

Du har ju 25,7% clogging och processen pågår inte. Snittdistansen mellan de sista 5 regenreringarna var 105 Km och dom tog i snitt 507 sek. snitt temp för de 5 sista var 613 grader – ganska hög temp – och därför luktar det bränt.

Nusret Ljevo
    Deltagare

5st de senaste 105km låter jätte konstigt.I mitt fall så händer det typ var 3 månad ang DPF cleaning självrensning.Jag hällde in en vätska som rengör partikelfilter och så räcker det 300mil.

Håkan Petersson
    Deltagare

Jo, jag tycker med att det är konstigt. Den startar nästan alltid efter 5 minuters körning oavsett vad jag har kör innan. Precis som att den inte noterar att den har kört reningen. Får nog kolla detta närmare.

Nusret Ljevo
    Deltagare

Har du testat med den rengörnings vätska för partikel filter?Det verkar som den är igensatt så självrengörande hjälper inte längre.

Håkan Petersson
    Deltagare

Får ta och prove med det. Du menar att man ska skruva loss DPF och rengöra den avmonterad från bilen?

Nusret Ljevo
    Deltagare

Nej inte den,utan du ska ju hälla in vätska i bränsletank med minst 50l bränsle i tanken.Sån vätska köper du på bensinstation för endast 160kr så räcker det upp till 300mil.

Håkan Petersson
    Deltagare

Jo jag hittade en sådan

http://www.pro-tec-sweden.se/index.asp?id=33

Ska prova med det nästa gång det är tid för tankning. Annars frå man väl köpa en ny.

Nusret Ljevo
    Deltagare

Exakt.

Kenneth Larsson
    Deltagare

Jag körde forcerad regenrering på min på garageuppfarten. Testa detta.

Tar ca 15-20 minuter och motorn ska vara varm innan. Sedan kan du kolla förloppet på din PC.  Jag åker ca 100 Km om dan med min och mestadels motorväg. Jag märker i princip aldrig av regenereringen, men min fru pratade om att det luktade varmt för nån vecka sedan, och om jag tänker efter har jag nog märkt detsamma nån gång. Men ser aldrig nåt om att soppaförbrukningen skulle stiga eller så.

Vätskan man slår i soppan pytsade jag i en gång med. Vet inte om det gör nytta, men man kan ju testa!

Håkan Petersson
    Deltagare

Tänkte jag ska prova med en forcerad rengöring. Är det bara till att koppla in datorn, ha motorn igång och aktivera forced regen?

Håkan Petersson
    Deltagare

Körde en regen av DPF nu. 3500rpm under hela processen! Har ändrats från 25,8% upp till 70,5%. Luktar illa och är varmt.

Men är väldigt enkelt att utföra.

Nu ska DPF vätskan i vid nästa tankning, får se hur det går sedan.

MEN, varför sköter inte bilen reningen själv?

Visar 14 inlägg - 16 till 29 (av 29 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.