Avgasrening
Published by Anders Ardemalm on
- Detta ämne har 17 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 23 maj, 2016 kl. 07:54 av Thomas Sjölin.
-
FörfattareInlägg
-
20 maj, 2016 kl. 13:52 #31750
Varningslampan för motorn lyser! Började i dagarna och vid avläsning står det att felet ligger före katalysatorn. Har bytt Lambdasonden före kat. Lampan börjar lysa igen efter några mil. Besiktigade bilen och avgaserna var utan problem. Släcker lampan och efter 4-5 mil tänds den igen. Vad gör man nu???
Alfa Romeo Spider 2 (916) år 2001
20 maj, 2016 kl. 15:24 #31751Hej, vad får du för felkod?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Alfavirus -There are no alphavirus vaccines currently available
20 maj, 2016 kl. 16:08 #31752Jag har fått byta alla Lambda sonder på min GT 2.0 JTS ’05 (4 st, 2 för kat först och efter ett tag de 2 efter kat).
De 2 för kat gav hackigt tomgång medan de andra två gav ingen symtom men motorlampan lyste i alla fall.
Vad har du för motor på din bil? Har du 4 lambda eller färre?
Kan det vara misständning? Motorlampan för mig har lyst några gånger och släkt sig själv vid tydlig misständning symtom och jag fick byta två tändspolar.
Sedan dess har bilen gått som en klocka.
Alberto
20 maj, 2016 kl. 16:46 #31753Verkstadskillen sade att koden visade avgasproblem före katalysatorn. Mer vet jag inte. Han sade att det kan vara t ex att bränslet är dåligt och en massa annat. Mer vet jag inte idag.
20 maj, 2016 kl. 18:15 #31754Motorn är Spider 2,0 916S 16V T.Spark 150 hk. Motorn går mycket bra, bra drag, inga fel i tändningen, går jämt och inget fel på utsläppsvärdena vid besiktningen. Men lampan tänds 3-4 mil efter att verkstaden släkt den. Vad göra? Jag tror att det bara finns 2 lambdasonder en fram o en bak.
20 maj, 2016 kl. 18:46 #31755Var det en original ny lambda sond som har monterats eller en universal?
Jag har hört flera som har haft problem med universala även om man säger att det inte borde göra det.
Jag kan inte mycket om sånt, utgår bara från mina och andras direkta erfarenheter, så……lita inte för mycket på mig.
Alberto
20 maj, 2016 kl. 20:04 #31756Hej, åk till någon vettig verkstad där de kan också fixa bilen och inte bara konstatera vad koden betyder. Troligen Lambda problem.
Mvh Dimitris
Mvh Dimitris Lyris
Alfa Romeo 156 Sportwagon 2.5 V6 2003
Alfa Romeo 147 2.0 TS 2001
Alfa Romeo Spider 2.0 TS 2001
Lancia Y-10 Turbo 198720 maj, 2016 kl. 21:08 #31757Jag tänkte att det kanske finns något annat specifikt man skulle kunna göra annars får jag förmodligen byta lambdasonden igen. Jodå jag har en superduktig mycket erfaren tekniker som hjälper mig. Han säger bry dig inte om att lampan lyser. Utsläppsvärdena är perfekta bilen går mycket bra. Fast jag gillar inte att lampan lyser.
20 maj, 2016 kl. 21:08 #31758Jag tänkte att det kanske finns något annat specifikt man skulle kunna göra annars får jag förmodligen byta lambdasonden igen. Jodå jag har en superduktig mycket erfaren tekniker som hjälper mig. Han säger bry dig inte om att lampan lyser. Utsläppsvärdena är perfekta bilen går mycket bra. Fast jag gillar inte att lampan lyser.
20 maj, 2016 kl. 21:08 #31759Jag tänkte att det kanske finns något annat specifikt man skulle kunna göra annars får jag förmodligen byta lambdasonden igen. Jodå jag har en superduktig mycket erfaren tekniker som hjälper mig. Han säger bry dig inte om att lampan lyser. Utsläppsvärdena är perfekta bilen går mycket bra. Fast jag gillar inte att lampan lyser.
20 maj, 2016 kl. 21:13 #31760Prova att sätta igen avgasröret ordentligt, även mycket små läckage stör ut systemet totalt .
20 maj, 2016 kl. 22:17 #31761Tack!
Jag låter nog demontera o täta systemet i höst efter avställningen. Kör med tänd lampa så länge.
21 maj, 2016 kl. 06:39 #31762Inlägg av Anders Ardemalm på 2016-05-20 21:08
Jag tänkte att det kanske finns något annat specifikt man skulle kunna göra annars får jag förmodligen byta lambdasonden igen. Jodå jag har en superduktig mycket erfaren tekniker som hjälper mig. Han säger bry dig inte om att lampan lyser. Utsläppsvärdena är perfekta bilen går mycket bra. Fast jag gillar inte att lampan lyser.
när din mekaniker säger så till dig att inte bry dig om att lampan lyser, ja då är han i mina ögon inte så duktig och erfaren. han om någon borde veta att kör du med tänd motorlampa så kär du runt med felaktig parametrar för ett optimal förbränning och förbrukning. när lampan tänds så går databoxen in i något som heter limpmode läge, det är fast parametrar som är till för att du ska kunna ta dig till verkstaden och få det reparerat.
är din bil besiktigad med tänd motorlampa så är det ett fel av dom då det inte är godkänt-
att din bil går mkt bra är pga att boxen är i nödläget. detta gör ju även så att du har en förhöjd bränsleförbrukning. .
antingen säger du till din mekaniker att han får lägga lite energi på att hitta felet eller så får du köra till någon som kan.
som det sagts innan. ska du byta komponenter så ska det vara en lika som sitter på . inget pirat eller universal grejs.. det funkar inte på alfa romeo. har testat nämligen.. är bara utkastade pengar.Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
21 maj, 2016 kl. 09:22 #31763Ett läckage i avgassystemet påverkar värdena, det fick jag uppleva vid besiktningen den första gången jag besiktigade min GT.
Killen där var duktig och snäll, kollade och såg att det läckte lite så vi fixade snabbt lite tape där det var en dålig packning mellan rören och gjorde om kontrollen och allt stämde.
Ingen motorlampa lyste då. Så jag tror inte att det är avgassystemet men som sagt jag utgår bara från min direkt erfarenhet och på min bil med 4 st lambda, 2 före kat och två efter.
Om din bil besiktades när motorlampan inte lyste då kan det vara att värdena också blev ok då, som Rickard säger, kanske datasystemet inte hade ingripit än.
När lamdasonden efter kat var trasig hade jag inga andra symptom än att motorlampan lyste men förbrukningen var faktiskt högre, inte någon 50% kanske men inget som jag kunde förklara med vanliga variationer beroende på trafik, körsätt etc.
Min GT har 16000 mil men sedan jag har bytt alla lambda och 2 tändspolar har motor gått perfekt. Jag väljer fortfarande den för att åka till jobbet fast jag har en ny Giulietta i garaget.
Alberto
22 maj, 2016 kl. 09:44 #31764Jag har en spider -96 med 2.0 motor.
Det kanske skiljer en del mot nyare årsmodeller men jag hänger ut mig här och antar att det är ganska lika. På min bil får man ingen motorvarning på lamdasond som fungerar dåligt. jag har haft det flera gånger och bytta några gånger med. Jag har dessutom fått byta katalysator på min bil för länge sedan. Då lös inte motorlampan heller. Min spider har en lamdasond bara.
På min 156 GTA -03 finns det 4 lamda och dom sitter på 2 på höger cyl bank (en före och en efter huvudkatalysatorn – det finns även 2 små förkattar på denna bilen) Sedan är det lika på vänster cyl bank. På denna får jag motorvarning när lamda är fel. Det som händer är att man mäter före och efter katalysatorn och jämför dessa värden. Om något värde blir tokigt och det varar under för lång tid tänds lampan. Sedan krävs en massa omstarter utan fel för att lampan ska slockna.
Jag har kollat med Multiecuscan och då kan man även få fram lamdasondernas kurvor (man ser spänningen) och man kan lägga upp alla 4 och jämföra hur de fungerar. På min bil tror jag det finns något intermittent fel då det ser bra ut när jag kolla med datorn. Då släcker jag felvarningen och sedan kan man oftast åka ganska länge igen.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.