Avgassystem med bättre ljud till 156V6

Published by Frank Pino on

Forum Teknik Avgassystem med bättre ljud till 156V6

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Frank Pino
    Deltagare

Nu har jag tröttnat på att fisa fram med 156an, saknar det underbara ljudet från 3,2 liters V6an i GT’n… Kanske går det att få nåt liknande genom att byta originalsystemet mot nåt vassare.

Novitec har ju ett komplett system där man ersätter mellandämparen med ett rör, nån som provat? 

http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/Alfa-156/Sport-Exhausts/Novitec-Stainless-Steel-Exhaust-System-2×70::1142.html

Eller har ni andra beprövade förslag?

Alfapino

Jag har ett Novitecsystem komplett catback på min 156 – när är du i Upplandstrakterna nästa gång? Fritt fram för provlysning.

vad vill du ha för ljud? Wizard gör de häftigaste med gälla höga toner av ren magi.

Novitecsystemet är mycket mer moget och har dovare toner. Mullrar V8aktigt på tomgång och låter skitmysigt på höga varv. Ej störigt vid långfärd måste jag påpeka. Däckbuller och vindbrus låter mer än avgaset.

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Henrik Boldrup
    Deltagare

Jag kör rostfritt Supersprint från kat och bakåt utan mellandämpare. Riktigt skönt muller på tomgång och jag kör gärna med öppna fönster i tunnlar? Ändå inga problem med ljudnivån vid normal körning.

156SW 2,5 -04 och en Fiat 500e -15

James Edberg
    Deltagare

Själv har jag csc på min 156 gta , mullrar fint. Lillebror hade en 156 2.5 med ragazzon lite ljusare raspigare ljud. Båda låter grymt bra 😉

Alfa Stelvio 2.2 -17 - Alfa Spider 3.0 -99 - Maserati QP -08 - Volvo v70 Bi-fuel -06

L-G Westling
    Deltagare

Jag bytte flexrören mot kortare grövre, tog bort mellan dämparen och beställde en slut ljuddämpare ifrån EB Spares = fantastisk V6 symfoni till billig peng. 

lgw

Frank Pino
    Deltagare

Det verkar inte spela någon roll vilket fabrikat av avgassytem man väljer, den låter tydligen underbart oavsett:-)

Alfapino

Frank Pino
    Deltagare

Inlägg av Fredrik Assarsson på 2015-08-21 18:53

Jag har ett Novitecsystem komplett catback på min 156 – när är du i Upplandstrakterna nästa gång? Fritt fram för provlysning.

vad vill du ha för ljud? Wizard gör de häftigaste med gälla höga toner av ren magi.

Novitecsystemet är mycket mer moget och har dovare toner. Mullrar V8aktigt på tomgång och låter skitmysigt på höga varv. Ej störigt vid långfärd måste jag påpeka. Däckbuller och vindbrus låter mer än avgaset.

Ja tack! Det gör jag gärna! Skicka mig gärna ett PM med ditt nummer!

Alfapino

Robert Hedin
    Deltagare

Någon som har erfarenhet av ett ‘skräddarsytt’ sportavgassystem likt dom A-Alt.Avgassystem / Raka Rör (i Göteborgsområdet) erbjuder??

Är det något som skulle funka i Busson??

156 GTA Q2

Martin Lundmark
    Deltagare

Jag har ett komplett Ragazzon-system till 2.5 V6 med mellandämpare och slutdämpare med dubbla pipor. Använt kanske 100 mil. Rostfritt och som nytt. Låter givetvis dödsskönt. PM:a om du är intresserad.

Nusret Ljevo
    Deltagare

Ragazzon är världens bästa avgassystem.

Har precis beställt ragazzones “lilla” mellan ljuddämpare och ragazzones top line dubbla ljuddämpare bak. Har bara en ts i GTV’n men är så spänd på att få höra ljudet

Lite roligt måste man få ha… Tur att man är lättroad…

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.