Avgassystem till Bertone
Published by Per Gripenhall on
- Detta ämne har 20 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 6 september, 2015 kl. 22:07 av
Mattias Rehn.
-
FörfattareInlägg
-
6 augusti, 2015 kl. 11:14 #29440
Per Gripenhall
DeltagareJag har en besvärande dålig markfrigång i min Bertone. Grund i detta är förstås korta fjädrar och 50-profilsdäck, men ett kanske inte helt optimalt extraktorrör med 2,5tums utgång är det som sticker ner längst. Bakom det sitter ett hemmasnickrat 2,5tumsssytem från lösa delar. Det hamnar också ganska långt ner. Jag är inte helt stolt över resultatet men samtidigt ÄR det svårt att få in grova rör på en begränsad fri yta.
Så vad gör jag? Highwood har några olika alternativ på avgassystem. Någon med erfarenhet från dem? Andra förslag på andra system från andra leverantörer?
Det kan bli aktuellt att gå ner från 2,5 tum till 2 tum men det ä inte förstahandsval.
Och så kan man förstås gå tillbaka till originalsystemet men det ligger ändå mindre med i planeringen….
6 augusti, 2015 kl. 11:34 #29441Kenneth Larsson
DeltagareJag har alfaholicsystemet på min bil. Är nog max 2″ pipor på det och det har 3 dämpare precis som originalsystemet. Mitt slår i backen på 2 ställen – vid byxrörets krök under bilen bakåt och även mittdämparen som jag har svårt att lyfta mycket högre under bilen då det gärna blir så att den dämparen går i karossen i så fall. Kommer du på nåt bra så ring mig!
6 augusti, 2015 kl. 11:47 #29442Frank Pino
DeltagareJag har åxå Alfaholics kompletta system på min 2000GTV.
Tycker inte att den är besvärande låg, men den är inte sänkt så mycket och har 16″ hjul. Förövrigt så känns bilen starkare och mullrar finare med detta system:-)
Alfapino
6 augusti, 2015 kl. 17:35 #29443Per Gripenhall
DeltagareKenneth, Alfaholicsystemet på bilden ser bara ut att ha två dämpare. Är det en “synvilla” eller är det ett annat system som du har?
Jag var i kontakt med Alfaholics. Det låter som att man får vara beredd på att det tar i någon gång ibland……
Hi,
Our system is 2.25 inches diameter. We have seen exhausts hitting the ground with very lowered cars, we use 195/55 tyres though so ours are probably not as low as yours!
Jim Spackman
Alfaholic
Hur var det att montera Alfaholics, bra passform?6 augusti, 2015 kl. 18:31 #29444Kenneth Larsson
DeltagareJa, 2 eller 3 dämpare….då är det nog 2 när jag kikar under bilen. Och det är ett sådant system jag har. Schysst passform men ett pris som får en att baxna. Dom påstår att det ger bra effekt med och att dom stämt av det – och då ger det ju några Hk extra så då kanske priset är OK.
6 augusti, 2015 kl. 23:22 #29445Frank Pino
DeltagareVäldigt lätt att montera! Alla delar förutom de rostfria klammerna är med i paketet. Men som vanligt blir ju grenrören liiite varmare när de är gjorda i rostfritt… Ljudet är lite dovare än original.
Alfapino
7 augusti, 2015 kl. 10:29 #29446Jörgen Hagö
DeltagareHar gått i rostfria tankar ett tag för min Bertone.
Alfaholics verkar ju lovande. Ferrita vill ha ca 8.000:- för att bygga system från Extraktor o bakåt
De har 2.5 tum. De har inga mallar för Alfa så allt görs på plats i Köping, tar en dag.
Kanske har någon annan nått annat förslag.
Jörgen i Limhamn
Limhamn 1750 GTV-69 Spider S4-92
7 augusti, 2015 kl. 11:45 #29447Per Gripenhall
DeltagareAlfaholics kostar GBP795 + VAT tror jag.
Med Ferrita tillkommer extraktorröret om du inte redan har ett.
Highwood har ett komplett rostfritt för GBP720 inkl VAT
http://www.highwoodalfa.com/b2b4963b-23a4-4736-8655-b731e2d83b7a-9.html
Det är mycket pengar för att i mitt fall förhoppningsvis tjäna några cm markfrigång……7 augusti, 2015 kl. 12:40 #29448Kenneth Larsson
DeltagareGlöm att du tjänar markfrigång…..
7 augusti, 2015 kl. 13:25 #29449Per Gripenhall
DeltagareI onsdags när jag skulle iväg till den italienska kvällen i Nyköpings hamn höll det på att gå illa. Åt ena hållet på min gata var det utlagt en elkabel med ett skydd ovanpå. Det kom jag inte över. Åt andra hållet ä det två “vägbulor” innan man kommer ut på stora vägen. Det hade ju varit trist om körningar med Alfan under en okänd tid skulle vara begränsad till en vägsnutt på 200 meter…..
Hur som helst, min passagerare fick kliva ur och jag körde YTTERST försiktigt över vägbulorna. Det var nära!
Jag har nu ~6cm mellan marken och grenröret…. det är inget bra…..
Liiite bättre borde det kunna bli?
Mitt nuvarande grenrör har sitt ursprung i någon tävlingsbil “på den gamla goda tiden”. Markfrigång var nog ingen prioriterad fråga……7 augusti, 2015 kl. 13:34 #29450Johnnie Eliasson
DeltagareHär finns också:
http://www.alfistiracing.com/index.php?value=prodlist&katid=10
7 augusti, 2015 kl. 14:16 #29451Bruno Barbieri
DeltagareKanske inga stora nyheter, men…
Byggde om mitt system “under axeln lösning” i somras. Det är ett hybridsystem dvs rostfri och bonnstål. 2,5″.
2 rostfria dämpare och rör i rostfritt från ca oljetråget och bakåt. De båda dämparna är “hyllprodukter”.
Försökte räkna på hur det skulle bli utan expanison initialt och bestämde mig till slut för grenrörsbandage och endast 2 dämpare av typen rakt genomflöde. Den första är relativt liten i diameter och rund (ca 120mm) ca 600 lång. Den andra, sista, med eliptikst tvärsnitt 180/120 och 450 lång.
Röret är neddraget före slutddämparen bakaxeln, vilket funkar rätt bra då det sammanfaller med hjulen, så man får passa sig för traktorvägar, men vanliga “upp och nedkullar” går utmärkt. En annan problempunkt med låg bil och större system är alltid där grenrören går över i 2 (i ett 4-2-1 system) vilket blir vid oljetråget. Hade en del ångest kring utblåset, men det fick bli en vanlig “dieselböj” då bakplåten har en halvåmne som begränsar dimension och riktning på detta.
Resultat: ökad andel lägre frekvenser ljudmässigt vid 800-2000 varv en trevlig metallisk peak vid varvmax.
Vridmomentet är en aning bättre (en viss backe går nu precis på 2:an och 1500-1600 varv).
Påtagligt högre avgastemp på utgående gas.
Låter inte för mycket (inte bar jag själv som anser det…)
(Motorn är 2000, förändrad och bromsad till 190 hK.)
BB
bättre sent än aldrig
7 augusti, 2015 kl. 19:10 #29452Per Gripenhall
DeltagareMed 190 hk får du nog vara mycket nöjd……..
Varmt….. jo, jag har också märkt det
Det blir även varmt längre bak vid bränsletankens främre sida. Jag har ett svagt minne av att det från början satt en värmeskyddsplåt där någonstans. Den kanske behövs.7 augusti, 2015 kl. 23:48 #29453Bruno Barbieri
DeltagareEffekten har inte med avgassystembytet att göra (som du kanske inser) utan är mer för att beskriva grundpaketet..
bättre sent än aldrig
9 augusti, 2015 kl. 15:55 #29454Per Gripenhall
DeltagareKenneth, du kan väl köra din Bertone på någon av höstens Roadtrip. Då kan jag titta under den och bedöma om ditt avgassystem bygger mindre nedåt än mitt.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.