Avgasvärdesfunderingar – Boxer 33
Published by Bo M. Hasselblad on
- Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 9 april, 2014 kl. 04:45 av Sune Svensson.
-
FörfattareInlägg
-
8 april, 2014 kl. 15:47 #24723
Vid besiktningen av 33:an (’90 1.7 IE) var det inga problem, förutom avgasvärdena. Det har varit en stående punkt under några år och lösningen från tidigare fungerade inte i år. Kort historia och värden. 2011 blev den underkänd två gånger med CO 0,7 CO250 0,6 och HC 218 resp 348. Bengan på MGRA tog sig an bilen och vi bytte lambda och cat, justerade TPS-sensorn och annat. Han fick ingen ordning på den tills de körde den så avgassystemet blev riktigt hett. Då blev värdena bra och dagen därpå besiktigades den med CO 0,0 CO2500 0,0 HC 001 och λ 1,00. Detta efter strikt instruktion till besiktningsmannen att köra en ordentlig tur utan att varvtalet fick sjunka under 4 500 eller så.
2012 gavs samma instruktioner och den glade besiktningskillen såg till att avgassystemet var het med värden CO 0,0 CO2500 0,1 HC 0,62 och λ 1,02. Allt väl ytterligare ett år!
Förra året hade både MGRA och Bossing bilen inne och både sade att de inte fick ordning på värdena. Bossing uppmätte CO 0,7 CO2500 0,7 HC 263 och λ 1,02. För att testa körde jag dagen därpå till besiktningen med samma uppmaning till ordentlig varmkörning. Denna gång var besiktaren lite feg men föreslog att jag körde den på höga varv så mötte han mig vid mätskåpet — och det gick utmärkt med CO 0,1 CO2500 0,3 HC 0,82 och λ 1,01.
Men i år gick det inte lika bra. Första gången blev inte avgassystemet tillräckligt hett, även om motorn var varm nog enligt besiktningsmannen, och värdena blev CO 0,7 CO2500 0,6 HC 243 och λ 1,02. Nästa gång gjorde vi samma sak som året innan men i år fungerade det inte trots genomhett avgas/cat. CO2500 blev iofs 0,3 och godkänt men CO 0,6 och HC 224 med λ 1,01.
Olja, filter (olje & luft) är bytta vilket hjälpt tidigare år. Tänkte inte på att byta stift. vilket skall göras, men tror inte det ger tillräcklig förbättring. Det finns inga vacuumläckor och gummiröret mellan luftmängdsmätaren och insug är fint. Bilen har c:a 11 000 mil på mätaren.
Skall jag döma av avgasdoften så verkar den gå fett vilket också kan förklara den lite ojämna tomgången. Varvtalet varierar inte mycket från 950 rpm men motorgången är inte riktigt jämn.
Så nu letar jag efter några konkreta idéer och förslag!
Bo M. Hasselblad
8 april, 2014 kl. 17:52 #24724ditt lambdavärde är helt ok. lite magert när den är uppe på 1.02 därav misstanken om att den på nått sätt kan släppa igenom olja. eller helt enkelt så svalnar katten rent för fort och det är därför det blir höga värde. hur är din temperatur på bilen ?? en för kall motor ger ju samma effekt på dina värden..
Tankar du 98 eller 95 ?
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
8 april, 2014 kl. 18:43 #24725hmm.. Kan inte din motor men har haft ungefär samma dilemma på min blå. Rent generellt ska väl höga co stå för oförbränd soppa/olja (=går fett) och hc oförbrända kolväten. Tror en frisk kat fixar hc om den är varm, men co bör vara något annat. Jag gissar att din kat är ok och att felet är co. Får du ner den tror jag du får ner hc. I mitt fall byttes precis allt, tempgivare till både vatten och luft, för om dessa lurar motorn att den är kall så fetar den på. Kolla dessa, oftast billiga dessutom. Tänddelar – kablar,rotor,stift. Misständning eller överslag – bilen får för mkt soppa. Där skulle jag börja. Enklast och billigast att eliminera som felkälla. Nu gissar jag bara, finns säkert många andra teorier ibland övriga..
8 april, 2014 kl. 18:44 #24726….sen är nog dina värden i det intervall som skulle kunna tas igenom en bes med hjälp av att tanka E85. Men det löser ju inga problem mer än möjligen för dagen.
8 april, 2014 kl. 22:27 #24727Tack för tankar och idéer!
Rickard: Olja skulle givetvis kunna vara orsaken men den drar inte onormalt mycket olja (kanske drygt 1 lit/1000 mil) eller ryker. Värmen ligger stabilt på 80° C när den är varm och under färd. Jag tankar 95 oktan men är osäker om det gör något för avgasvärden. Dessutom har jag vid några testtillfällen även haft upp till 50% E85, utan någon märkbar effekt.
Johan: Jag är också inne på temperaturgivarna. Tror inte denna gamla Jetronic har någor separat lufttempgivare men väl motortemp/kylvätsketemperaturgivare. Fördelarlock och rotor är nästan nya och tändkablarna motståndsmätte jag och de verkar och ser OK ut. Inga torrsprickor eller onormala böjar. Har iofs en annan uppsättning att byta till. Däremot kan det också vara något annat tändningsrelaterat eftersom den någon gång varit svårstartad när den stått i fuktigt väder på mjukt underlag (grus, gräs). Bytte gummimuffen på tändspolen som var dålig men det kan ju också finnas något annat i tändningsväg.
Sedan fick jag mailledes information om ett inlägg från Micke Gunnarsson men det syns inte via webbsidan. Han frågade:
Hur långt har motorn gått? Kan ju också vara så att den börjar bli sliten. Slitna kolvringar och ventistyrningar är inte bra för förbränningen.
Har du kvar förvärmningsplåtarna på grenröret?Motorn har gått dryga 11 000 mil varav jag kört de senaste 6 000. Olje-/filterbyte med max 1 000 milsintervall. Ingen blårök eller liknande. Värmesköldarna på grenröret finns alla kvar, om än nu något lösa och slammrar lite. Men det är inte dagens utmaning
Plan of attack: Byta stift och tempgivare. Kolla tändkablar och försöka utröna om det finns något läckage där. Som tur är föreslog besiktningen att jag kunde stanna till och låna mätskåpet. Får jag bra värden kunde jag komma in och hämta någon av dem för att då besiktiga den. Bra service!
Bo M. Hasselblad
9 april, 2014 kl. 00:35 #24728Går den helt jämnt? Dålig gång ger dåliga värden trots att lambda/bränslet är rätt.
Avgasläckage före lambdasonden kan ställa till det med
9 april, 2014 kl. 04:45 #24729tror att ditt problem är att dina korta reglagearmar börjar att bli slitna så att motorn inte synkar höger respektive vänster sida.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.