Badge Engineering

Published by Robert Hultman on

Forum Allmänt Badge Engineering

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18875
    Robert Hultman
    Deltagare

    Det här tänkte jag skulle kunna bli en tråd om alla former av ”Badge Engineering”. Alltså bilar som är likadana men säljs med olika ”märken”. I fråga om Alfa Romeo så har det väl förekommit några modeller av Renault, bl a Dauphine,  som tillverkats av Alfa Romeo och sålts som Alfa Romeo. Fiat 124 tillverkades i Sovjetunionen som Lada, fär att ta ytterligare ett exempel med italiensk anknytning. General Motors såg ju till att vi fick några Saab som hade mycket gemensant med Opel (tillräckligt för att vara badge engineering?) och så har vi ju Alfa 164 som ju också fanns i Saab, Lancia och Fiatversioner (?)

    I min värld hade den brittiska bilindustrin svart bälte i badge engineering på 1970-talet och så vitt jag förstår är det därifrån uttrycket badge engineering härhör. Idag är min magkänsla den att Volkswagen tagit över ledartröjan. Jag såg någonstans någon som påstod att VW golf finns i 30 modeller (om man räknar in de som säljs som Audi och Skoda då, förmodar jag). Det är rimligen en överdrift men nog lyckas de klämma ur sig många modeller med ganska mycket gemensamt. Men Volkswagens insatser på området kanske bleknar i jämförelse med vad som händer i Kina? 

    Stockholm

    #18876
    Martin Atterhall
    Deltagare

    Räknar du in alla bilar som byggs på samma tekniska plattform (bottenplatta, hjulupphängning, drivlina) kommer listan bli lång… Begreppet ”Badge Engineering” avser väl annars i sin snävare bemärkelse just som du tar upp sprunget ur britternas tidiga ”plattformstänk” där en Riley Elf var en hottad Morris Mini med minimala förändringar. 

    Det kanske mest uppenbara exemplet skulle kunna vara Saab-Lancia 600/Lancia Delta (som i sin tur lånad en hel del från Fiat Ritmo). En ren köpeprodukt med nya dekaler… ?

    #18877

    ahhh vår första riktiga bil var en nästan ny Saab Lancia 600. En bil som förenade charm, vägkänsla, design och allmän uselhet på ett osedvanligt utstuderat sätt. Underbar bil. Men dålig.

    Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj

    #18878
    Ola Danielsson
    Deltagare

    I nutid kan vi titta på Alfas italienska kusiner , Fiat Freemont, Lancia Thema  och Voyager, klassiska amerikanska vagnar som man försöker höja imagen på genom att sätta nytt namn på dem 

    giveitvis italiensk hund - en Lagotto romangolo

    #18879
    Alberto Ferrante
    Deltagare

    När jag var 6 år hade vi en Renault Dauphine eller en Alfa Romeo Dauphine om man vill säga det och det var den första ”Alfa” i familjen men…….det var bara emblemen som påminde om det.

    Vauxhall är GB märkta Opel om jag inte har fel.

    FIAT/SEAT hade en 133 som vara en blandning av 850, 126 och 127, tillverkades och såldes bl a i Spanien och i Libyen. Även FIAT 127 fick SEATs namn Fura och Ritmo hette Ronda. Malaga var den spanska varianten på Fiat Regata (RegaTTa i Sverige ?!?). Inte minst Panda fick en syster inom SEAT, det hette Marbella.

    Zastava var en Yugoslavisk ”filial” av Fiat, den tillverkade flera modellen under åren från den gamla 600 till 127 (Koral) och 128 (Yugo) speciella varianter. Fabriken tillverkar idag den nya 500 L.

    Mini Morris tillverkades i Italien av Innocenti och behöll namnet Mini. Austin, British Leyland och Innocenti har ägt/tillverkat och alternerat sig  som försäljare i olika länder för denna bil. Innocenti tillverkade nya modeller med ny design men med samma motor mellan ’70 och ´80 talen. Samma motor fanns i Austin Mini Metro.

    Opel Meriva första serie och FIAT Idea är  ett av resultaten av samarbetet mellan FIAT och GM. Många effekter av detta samarbete kan man hitta i SAAB modeller också.

    Som ni säger…….listan kan bli lång men om man håller sig till de modeller som bara har bytt emblemen och några icke relevanta detaljer kan man kanske hålla den lite kortare.  

    Alberto

    #18880

    Glöm inte bort Arna. Var väl en Nissan Cherry med alfaemblem

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #18881

    Cadillac BLS var en SAAB 9-3. Skulle man sagt det på 70-talet att man i framtiden kommer att tillverka SAABar som man klistrar på Cadillacdekaler på så hade man nog skrattat ihjäl sig. Tänk en V4 dekaltrimmad till Cadillac! Men sådan blev verkligheten när GM fick styra.

    #18882

    Tidiga Honda Goldwing och Alfasud ska ju vara typ identiska motormässigt. Någon dag måste jag leta rätt på en sådan hoj och kolla om det stämmer.

    #18883
    Alberto Ferrante
    Deltagare

    ARNA var utrustad med samma Boxer motor som AlfaSud om jag kommer ihåg rätt, i alla fall i Italien. Lite mer än bara emblem fast inte mycket Alfa-känsla kanske

    Datsun (Nissan) Cherry GTI Europe 1.5, alltså den internationella varianten, var också utrustad med Alfa Romeo 105 hp motor (källa Wikipedia). 

    Vad det gäller Honda Goldwing är jag också nyfiken 

     

    Alberto

    #18884
    Gabriel Eriksson
    Deltagare

    Apropå Saab så var väl 9-2X med boxerfyra lite oväntad. 

    Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

    #18885
    Gabriel Eriksson
    Deltagare

    & 9-7X kanske inte helt saabish?

    Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

    #18886
    Anders Eriksson
    Deltagare

    Saab 9-2X är ju en Subaru rakt av! annan grill är väl det som skiljer

    för att anknyta lite till tidigare inlägg…. Alfa lär ska ha tillverkat Renault R4, men det kanske är typ licenstillterkning…

    Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

    #18887
    Jacob Wolving
    Deltagare

    Ett nästan nytt exempel är Fiat 124 Spider, som ju delar det mesta med Miata.

    #18888

    IInte precis!  Chevrolet trailblazer 

    Tifosi

    #18889
    Åke Nyberg
    Deltagare

    Om man jämför en snok Alfa 164 TS 1988 utan AC med tygklädsel med en fullsmetad Alfa 164 q4…. Som är 4wd har V6a på 233 Hk och har ställbara stötdämpare klimatanläggning sollucka och skinnklädsel. Jag hävdar att det är större skillnad på de två än på Dodge Journey och Fiat Freemont, eller Chrysler Voyager och Lancian. 

    De flesta av mina Alfot är väldigt ändrade från Orginalspecen, större motorer, ändrade bakaxelutväxlingar, andra bromsar, mer ljudisolering, stötdämpare, fjädrar mm mm. Är de att betrakta som Badgeengenering.

    Kollar man noga på specarna och kör de olika modellerna upplever man väldiga skillnader. Jag har kört både Arna och Cherry och Arnan är väldigt lik en Alfa Sud att köra, det är INTE en Cherry.

    Är Michas Alfa 164 i Corsaserien en Alfa Romeo….

    jag tror att Badgeengenering är ett begrepp som biljournalister hittade på för 30 år sen när Brittisk bilindustri låg i dödskrämpor och inte hade pengar nog att utveckla nya bilar som särskilde sig så mycket från varandra. Idag är nog uttrycket rätt obsolet. 

     

     

     

     

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.