Bajonettskruv – panik! (fd Handbromsrenovering och Nya ljud, suck!)

Published by Robert Hultman on

Forum Teknik Bajonettskruv – panik! (fd Handbromsrenovering och Nya ljud, suck!)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Robert Hultman
    Deltagare

Bäst som man håller på och väljer däck och förbereder byte av bromsslangar och belägg. Så uppstår det ett nytt obehagligt ljud. 

Då frågar man bästa klubbens medlemmar. Varför låter det på detta viset?

(Det började efter att jag haft bort – och satt tillbaka – höger bakhjul för att mäta hur lång bromsslangen är. Jag satte domkraften under ledarmens (som håller bakaxeln) bakre fäste för att kunna sätta en pallbock under domkraftsfästet medan jag kikade under bilen. Om nu det kan ha haft någon betydelse?)

Stockholm

Sune Karlsson
    Deltagare

Vilket ljud? Klonket eller gnisslet? Gnisslet är väl ett bromsbelägg som ligger emot och klonket kan vara spel i diffen, normalt? Om det är som jag tror kan det knappast bero på hur du lyft bilen.

Går det så går det...

Björn Ek
    Deltagare

Jag håller med Sune, jag skulle inte vara jätteorolig! Klonket kan väl även vara glappet i cv-knuten på drivaxeln och de brukar ju glappa lite. Skrapet är ju väldigt ljust så det sitter ytligt, typ bromsbelägg, bromssköld, nån täckbricka för hjullagret eller liknande…(Kan inte Bertonebakvagnar)

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Robert Hultman
    Deltagare

Det var ju lugnande besked från ett båda. Det är ju glädjande. Men samtidigt framstår jag ju som en bilvärldens motsvarighet till sjukvårdens bränn-sveda-och-värk-kärringar. (Som med diffusa symptom tar knappa resurser i anspråk) 😉 

Stockholm

Robert Hultman
    Deltagare

Efter en halvtimmes omkringkörande med “ljudet” ständigt närvarande (fast det hörs inte så mycket när man kör fort) tog jag bort ena bakhjulet för att känna var det var varmt. Om det är något som ligger an så borde det uppstå friktionsvärme. 

Redan när jag lossade hjulmuttrarna, som var varma, började jag ana vad jag skulle hitta. Bromssköldarna var inte varma men bromsskivan och bromstrumman var ordentligt varma.  Jag tycker därmed att jag på goda grunder kan anta att en handbromsback (kanske rent av en på varje bakhjul) har lossnat och ligger an.

De där handbromsarna har varit ett sorgebarn ända sedan jag fick den nya 2000-bakaxeln ditmonterad. Den renovering som gjordes omfattade nog inte handbromsarna.

Är det någon som har en bra vägledning för en handbromsrenovering? (Om det inte framgått så handlar det om en bertonekupé med 2000-bakaxel.)

Stockholm

Robert Hultman
    Deltagare

Nu är smällarna (som jag inte nämnt) och skrapet inget mysterium längre.  När jag fått bort bromsskivan/-trumman varifrån ljudet kom mötte mig den här synen:

Det är en av de fjädrar och bajonettskruvar som håller bromsbacken på plats som lossnat och massakrerats. 

Det här är andra gången det händer mig. Jag har aldrig hört talas om att det drabbat någon annan. Första gången det hände var för ungefär precis ett år sedan. På hemväg från verkstan efter sådär 15 mils färd smällde det till och gnisslade förskräckligt. Då hade verkstan precis satt dit den “nya” bakaxeln från en 2000-bil som man renoverat. Bajonettskruven och den tillhörande fjädern hade lossnat.

Nu hände samma sak på vänster sida. Jag är inte nöjd.

Nu ska jag iväg och köpa den sista bajonettskruv och fjäder som Bobbo på AR-bil har i lager. Kanske bäst att beställa en uppsättning på nätet och ha i beredskap om sånt här ska hålla på och hända.

Stockholm

Robert Hultman
    Deltagare

Hemma med en ny bajonettskruv. Den massakrerade och den nya på bild:

Men innan jag skruvade dit den nya bestämde jag mig för att känna att den återstående gamla satt fast. Man vill ju inte att den ska lossna och orsaka en upprepning av den här historien. Jag vred runt och tog ut den gamla bajonettskruven. Det var ingen munter syn som mötte mig:

Det är ju bara en tidsfråga innan den går av och ser till att historien upprepar sig. Jag kan gissa att den bajonettskruv som jag inte bytte på den andra bromsen ser ungefär likadan ut.  Jag känner inte för att skruva tillbaka den bajonettskruven. Eftersom de är slut på AR-bil har jag ingen aning om var jag ska hitta dem i Stockholmstrakten och det senast i morgon eller möjligen på lördag morgon.

Är det någon som har en eller ett par sådana bajonettskruvar liggande i någon låda? (Det går också bra om de ligger på någon hylla. Beggars can’t be chosers.)

Stockholm

Mattias Rehn
    Deltagare

Provar igen Tror nog jag har minst en ny liggandes men minns inte hur många jag bytte i vintras. Åker dock inte ut till garaget förrän lördag så jag kan inte bekräfta att jag har någon/några. Du är välkommen att hänga på låset lördag morgon så letar vi, om det inte ordnat sig innan dess.

/Mattias Rehn

Robert Hultman
    Deltagare

Inlägg av Mattias Rehn på 2016-06-30 22:00

Provar igen Tror nog jag har minst en ny liggandes men minns inte hur många jag bytte i vintras. Åker dock inte ut till garaget förrän lördag så jag kan inte bekräfta att jag har någon/några. Du är välkommen att hänga på låset lördag morgon så letar vi, om det inte ordnat sig innan dess.

/Mattias Rehn

Det är tur att jag har träffat dig Mattias, annars hade jag knappt trott att du var verklig 
    Har det inte löst sig så kan du lita på att jag kommer över!

Stockholm

Mattias Rehn
    Deltagare

Var hyfsat nära garaget så nu ligger det två bajonettskruvar i min ficka, nya dessutom. Kan hämtas på Stockholms bästa Indiska resturang på Tensta all’e eller senare i Bergshamra fram till 13,30. Ring 0733-393181.

/Mattias

Robert Hultman
    Deltagare

Nu har jag hämtat Mattias bajonettskruvar. Han hade två. Själv hade jag en sedan tidigare. Mattias tyckte att det kunde vara bra att ha en i reserv, om man bryter av en. Det hade han gjort. Det har jag också gjort nu. Jag har bytt en såndäringa bajonettgrej förut. Det gick hur smidigt som helst. Men nu…

Det är som bilen bestämt sig för att kämpa emot allt vad den kan. Jag kan för mitt inre höra bilens pep-talk: “Okej bilen. Vi ska inte låta den här skruvnissen vinna. Vi ska ta striden mutter för mutter, skruv för skruv. Varje varv med spärrskaftet ska gnissla och gå segt.  Varje sak som kan gå sönder, ska gå sönder. Vi ska uthärda olja och värme utan att ge vika. Vi ska förstöra gängor och skruvskallar! Vi ska aldrig ge upp!”

Nu har jag två bajonettskruvar kvar. Precis så många jag behöver. Nu finns inget utrymme för trial and error. Nu måste jag förstå hur det här bajonettförbandet fungerar, varför bajonettskruven går sönder när jag ska vrida den på plats och hur man gör för att undvika det.

(på bilden har jag skjutit bromsbacken åt sidan för att komma åt och pilla i bajonetthålet. Jag har alltså inte försökt montera bromsbacken så här)

Stockholm

Robert Hultman
    Deltagare

Trots alltings motspänstighet sitter nu bromsbackarna där de ska med bajonettskruvar och fjädrar. Men dj-lar vilket pillande. Jag vet fortfarande inte säkert varför det var en så trög operation. Men jag fick för mig att själva hålet där vingen på bajonettskruven ska sitta efter att man vridit den var igensatt av gammal rost och bromsmög. Jag sprejade WD40 i hålen, lät det verka en timme (det började regna, annars hade jag aldrig haft det tålamodet) och försökte göra rent med tops.

Sen provade jag med bajonettskruven utan fjäder för att se om det över huvud taget gick att vrida om och för att få lite känsla för hur det ska kännas. Jag tror att rengöringen hade viss verkan. Men det var i alla fall ett väldigt pillande för att få skruvarna rätt och sen med att under tryck (nästan maxtryck) vrida bajonettskruven. En bra insexnyckel är nog nästan nödvändig. 

Och så passade jag på att justera handbromsen också. Nu tar den mycket bättre.

Stockholm

Skam den som ger sig!

Det är märkligt ibland hur den minsta del kan ge största utdelning vad gäller obstinans och omöjlighet. 

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Roger Forsberg
    Deltagare

Då klarar du dig till på fredag. Vi ses på kullen.

GTV 916 3.0 24V -97

Robert Hultman
    Deltagare

Inlägg av Roger Forsberg på 2016-07-02 14:30

Då klarar du dig till på fredag. Vi ses på kullen.

Om det inte hade varit för bromsslangarna hade jag varit klar nu. Kanske.

Stockholm

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.