Bak dörr går ej att öppna Giulietta 2014

Published by Ingrid Lidhall on

Forum Teknik Bak dörr går ej att öppna Giulietta 2014

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Ingrid Lidhall
    Deltagare

Hej på er!
    Ställde denna fråga först under allmänt, men såg att den passar bättre in under forumet Teknik.

Har en Alfa Romeo Giulietta 2014. Vänster bakdörr går ej att öppna vare sig från insidan eller utsidan.
    Tror att barnlåset är på för insidan men något har hänt som gör att den dessutom inte går att öppna utifrån?

Någon som har varit med om detta , samt tips om hur man skall gå tillväga för att öppna den?

Ingrid Lidhall
    Deltagare

Nu har jag äntligen lyckats att få upp dörren och dessutom hittat felet. För att komma in i dörren krävdes först att få loss den inre dörrpanelen. lite besvärligt när dörren är stängd eftersom baksätet är ivägen. Men efter lite mekkande så gick det till slut. När väl dörrpanelen var loss gällde det att få loss nästa panel, en tjock plastpanel som är poppnitad i dörren, 7mm popnit! I denna panel sitter mekanismen till fönsterhissen fast, både med skruv och popnit, lite mekkande till där eftersom varje popnit försiktigt fick borras ut med dörren stängd. Nu gällde det dessutom att få loss sidorutan från fönsterhissmekanismen. Rutan sitter fast i mekanismen med en plasthållare samt ett litet hål i rutan. Genom hålet går det en plastplugg som får tryckas ihop och sedan får man försiktigt försöka att lossa rutan från mekanismen. Nästa steg är att lossa vajern från låset till det inre dörrhandtaget, lite trångt eftersom utrymmet mellan den lossgjorda panelen och dörrsida är rätt begränsad. I fram och bakkant sitter det sedan styrningarna för sidorutan. Den främre är skruvad och ganska lätt att ta loss. Den bakre är lite krångligare, ialla fall tyckte jag det, den sitter dels, med plaststyrningar i låset samt en i panelen. Slutligen måste kablaget till elhissen samt ett clips på högtalarsladden lossas för att få loss panelen.
    OK, nu borde det gå att få upp dörren kunde man tro. Men själva låset sitter väl inkapslat i en grön plastkåpa så det är omöjligt att vare sig se eller komma åt mekanismen i låset i detta läge. För att komma åt mekanismen krävs att den gröna plastkåpan lossas vilket tog sin tid att komma på hur detta skulle gå till. Kåpan är dels fastsatt med små skruvar samt i kombination med styrtappar och hullingar, puh! Äntligen gick det att komma åt mekanismen och få upp dörren vilket innebar en stor lyckokänsla. Nu gick det lätt att skruva loss låset från dörren.
    HALVVÄGS! Nu gällde det att hitta orsaken till felet samt få det att fungera igen. Redan tidigt hade vi upptäckt att centrallåsmotorn inte drog i dörren vilket i kombination med att barnlåset var aktiverat gjorde att dörren inte gick att öppna vare sig från insidan eller utsidan. Med låset isärtaget på arbetsbänken upptäcktes att ett litet plaststift i en liten microbrytare var knäckt. Beställde ett helt nytt lås som sedan provmonterades, och…..vilken känsla… det fungerade!
    Då återstod bara att få ihop det hela igen. Istället för att återmontera med popnit valde jag att montera 7 mm blindnitar , vilket motsvarar skruvar för M5 , med lite större brickor och M5 x 15 blev denna lösning bra. Det var stundom lite bökigt med återmonteringen eftersom det gällde att göra allting i exakt rätt ordning. Tack vare att jag hade monterat blindmuttrarna så besparade jag mig arbete med att på nytt behöva borra loss nya popnitar och säkerligen en hel del svordomar också. Tips alltså, använd blindmutter om ni skulle råka ut för något liknande. Ett av det viktiga momenten är när sidorutan skall återmonteras i mekanismen. I den tjocka plastpanelen finns ett hål med en gummiplugg, detta hål fungerar som inspektionshål när styrtappen i plast skall tryckas in i det lilla hålet i ruta. Lite svårt att enbart beskriva i text utan att man ser konstruktionen framför sig, men kan vara bra att veta om nu någon skulle råka ut för något liknande. När väl detta var gjort gick resterande återmontering ganska enkelt.
    Ha det gott.

Ujj, mycket jobb för att fixa ett litet haveri. Bra med beskrivningen om nån annan drabbas av liknande fel. Då har du en 4-dörrars sportvagn igrn… ?

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Igino Cazzola
    Deltagare

🙂

Jag är fullständigt Räserskadad

Claes Johnsen
    Deltagare

Hej,

jag undrar bara om du har en 2014 facelift?

(vilket jag har)

och om ni brukar öppna bakdörren ofta?

eller har den gått sönder, ja hur då?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.