bakaxel i sidled alfa 75 ts

Published by Robert Haar on

Forum Teknik bakaxel i sidled alfa 75 ts

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Robert Haar
    Deltagare

märkte att mina bakhjul är olika långt ut på vardera sida, skijer rätt mycket… har det med bussningar eller själva wattlänkaget? konsekvenser? förutom snedslitna däck.. åtgärder? kan ta en bild imorgon..

alfavirus can be deadly

Benny Steen
    Deltagare

det går inte justera orginal. men bussningarna i watt länken kan ju vara dåliga. förutom allmänt orolig bakvagn så blir det fel på toe inställningen.  men kontrollmät hjulinställningen på bakvagnen, skärmkanten är ingen bra referens.

Björn Ek
    Deltagare

Min bakaxel sitter nån cm åt höger i relation till karossen, det visar sig inte i däckslitaget och den går rakt och fint.

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Kenneth Larsson
    Deltagare

På en bakhjulsdriven bil så bildar bakhjulen en sk “Thrust line” som knuffar bilen framåt i den riktningen som bakaxeln pekar.

Sedan justerar man in framhjulens hjulvinklar i förhållande till denna Thrust line. Om bakaxeln sitter off center i förhållande till framaxeln så blir bilen olika bra i höger resp vänsterkurvor. Hur karossen sitter monterad uppepå hjulupphängningen är rent tekniskt teoretiskt sekundärt och kan ibland vara lite mysko på gamla bilar. På min Bertone är det tex inte lika mellan bakhjul och skärmar på hö/vä bak.

På vissa bilar är axelavståndet olika på hö resp vä sida (typiskt om man har tvärställd torsionsfjädring)

Robert Haar
    Deltagare

okej, jag blev bara lite fundersam haha, tack för alla svar 

alfavirus can be deadly

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.